Review: Merida Ninety-Six 400 – interessante full suspension instapper

Wat echt voor deze Merida mountainbike pleit, is het prijspunt. Met een prijs van € 2.199,- onderscheid Merida zich in de markt, waardoor een full suspension aluminium mountainbike ook voor beginners binnen handbereik komt. Wij vonden het tijd voor een test. Voor wie is deze mountainbike interessant en krijg je ondanks de lage prijs wel waar voor je geld?

Aantrekkelijke prijs voor instappers

De Merida Ninety-Six 400 is de goedkoopste full suspension mountainbike die je bij Merida kunt krijgen. Sterker nog, het is in de markt überhaupt wel een zeer aantrekkelijk geprijsde cross country fully. Met een prijs van net iets meer dan € 2.000,- is er namelijk niet zo heel veel te kiezen, als je op zoekt ben naar een volledig verende mountainbike. Dat komt omdat een achterdemper toevoegingen vraagt om een frame dat moet kunnen bewegen, waardoor het een complexer en daarmee duurder product is. Naast de achterdemper moeten namelijk ook extra lagers en scharnieren worden geplaatst. Daardoor wordt de ontwerp en testfase ook duurder. Resultaat is dat de meeste merken pas full suspensions aanbieden vanaf zo’n € 3.000,-.

Merida durft zich met deze Ninety-Six 400 dus te wagen aan een scherp geprijsde fully. Daarmee wordt het een aantrekkelijke full suspension mountainbike voor beginners, die eerder vaak noodgedwongen richting een hardtail werden gestuurd.

Cross country met speels karakter

De tijd dat Nederlanders alleen maar konden boswielrennen ligt inmiddels ver achter ons. Ons land is nu rijkelijk voorzien van technische mountainbikeroutes, waarbij zompige lange rechte bospaden zijn verruild voor een aaneenschakeling van flowy trails met speelse jumps en drops. Dat brengt ook een ander type mountainbiker met zich mee. Baggy kleding, trail helm en lekker ongedwongen spelen met je mountainbike en je vrienden. Die mountainbiker zoekt een full suspension, waarbij controle en comfort boven gewicht en prestatie gaan. Voor die groep is deze Ninety-Six een hele interessante instapper.

De geometrie is namelijk best lui, zoals we dat noemen. Daarmee doelen we op een kleine balhoofdhoek, waarbij het voorwiel iets meer voor de mountainbike uitkomt. Daardoor stuurt de mountainbike wat minder direct, maar draai je het stuur met meer controle de bocht in. Tegelijkertijd is de zitbuishoek juist groter bij deze Merida, waardoor de berijder meer rechtop zit.

Resultaat is meer controle en minder efficiëntie. Hoewel bij Merida de Ninety-Six echt het cross country model is, heeft deze uitvoering wel een geometrie die meer richting een trail bike gaat. Zeker als je het vergelijkt met de duurdere (carbon) modellen. Deze aluminium Ninety-Six zit eigenlijk tussen cross country en trail bike in. Als beginner juist interessant, want waarschijnlijk verkies je dan controle en comfort boven prestatie en gewicht. Toch snap ik dat Merida deze mountainbike voert onder de naam cross country reeks Ninety-Six. De veerweg van de dempers is namelijk gelijk aan die van de duurdere modellen, namelijk 100 mm in de voorvork én de achterdemper.

Suntour dempers met goede prijs-kwaliteit

Goedkoop is duurkoop luidt het credo en dat is (ten dele) vaak waar. Suntour is niet zo’n bekend merk in de wereld van vering, maar onderscheidt zich wel door een betere kwaliteit in het lagere segment ten opzichte van de andere merken. Om de prijs te drukken komt Merida dan ook uit op een Suntour Raidon 34R voorvork en een SR Suntour Edge Plus achterdemper. En die hebben – met de prijs in inachtneming – een prima kwaliteit.

De prestaties van deze set dempers is prima, als je nog niet het uiterste vraagt van je mountainbike. Het gedrag van de dempers is betrouwbaar en voorspelbaar en dat is verreweg het belangrijkste als je net begint met mountainbiken. De dempers zorgen voor controle over je fiets en comfort voor de berijder.

Op de Nederlandse mountainbikeroutes gedraagt deze Merida Ninety-Six met de Suntour dempers als een ware fully. Hoewel je op veel routes in Nederland ook nog goed uit de voeten zou kunnen met een hardtail, ben je in het buitenland of op wat meer technische stukken toch echt snel aangewezen op een full suspension. Ook als je interesse uitgaat naar wat jumpen en stunten wil je dat echt liever doen met een fully. Deze mountainbike kan dat zonder twijfel aan. De achterdemper verhoogd de controle aanzienlijk. Deze full suspension maakt je dus veelzijdiger en daarmee ook toekomstbestendiger, als je interesse op technisch vlak ligt.

Lockout en dropper

De lockout zorgt ervoor dat je dempers op slot kunt zetten als je bijvoorbeeld op asfalt of naar boven fiets en geen energie wilt verliezen in de dempers die op en neer gaan. Ook deze Merida is voorzien van een lockouts, waarbij de voorvork echt helemaal op slot gaat. De bedieningsknop is trouwens erg makkelijk te bedienen. De achterdemper krijgt alleen een extra compressie en blijft dus nog wel bewegelijk als je die in de ‘lock’ stand zet. Ook dat zie je vaker bij trail bikes.

Daar ligt een verbeterpuntje wat mij betreft, want ik had liever een lock gezien die zich voor en achter hetzelfde gedraagt. Of bij beide een compressie of een volledige lock out. Nu raakt de mountainbike namelijk uit balans als je lockt. Daarnaast werkt de hendel aan het stuur alleen voor de lockout van de voorvork. Die hendel had van mij ook de achterdemper meteen mogen locken, want dat moet nu met een hendeltje op de demper zelf.

Wat wel pleit voor deze ‘goedkope’ Merida is de standaard ingebouwde dropper post. Dat is namelijk ook een kostenpost die vaak voor een meerprijs zorgt ten opzichte van een lager geprijsde hardtails. De zadelpen die je omlaag kunt zetten vind ik van verrassend goede kwaliteit en maakt deze mountainbike ook echt trail proof. Door het zadel te verlagen kun je namelijk makkelijker technische passages nemen. De dropper kan in totaal 170 mm zakken bij alle maten, en dat is echt ruimschoots want 100 tot 125 mm is gangbaar bij cross counrty modellen. Pluspunt dus!

Shimano Deore groep en betrouwbare remmen

Deze instap full suspension Merida is afgemonteerd met een complete Shimano Deore M6100 groep. Dat is de meest betaalbare serieuze sportieve groep van het merk en is een echte 12-speed. De materialen en bediening zijn robuust en betrouwbaar en het schakelt prima. Qua gewicht zit deze wat aan de hoge kant, als je het gaat vergelijken met andere 12-speed groepen van Shimano maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.

Merida kiest voor Shimano MT200 remmen met 180 mm remschijven. Ook dat is een gunstig geprijsde set, waarbij ik verrast werd door de prestatie. Hoewel je ook hier in gewicht hoger zit dan de andere groepen, blijven de remprestaties echt goed. Je kunt goed nuance aanbrengen met remmen, de remmen grijpen goed aan en je kan er heel stevig mee vertragen. Daarmee is de remset echt betrouwbaar te noemen en dat wil je eigenlijk ten alle tijden. Of je nou beginner of gevorderd bent.

De verdere afmontage bestaat uit Merida’s eigen merk onderdelen en wielen. De Comp CC velgen zijn voorzien van Shimano TC500 naven. Prima voor de kilometers als mountainbiker. De voorgemonteerde banden van Maxxis vind ik ook een goede keuze qua profiel (Recon Race), maar had ik liever een slagje breder gezien. Aangezien deze cross country mountainbike meer neigt naar een trail bike had 2,35 inch in plaats van de 2,25 inch mijn voorkeur gehad.

Conclusie

De Merida Ninety-Six 400 is een verrijking in het Nederlandse mountainbike aanbod. Met een aantrekkelijke prijs van € 2.199,- euro kun je nu ook als beginner meteen kiezen voor een aluminium full suspension. Daarbij zet Merida de prijs-kwaliteit in dit segment op scherp, want goedkoop is in dit geval geen duurkoop.

Hoewel er kleine en overkomenlijke verbeterpuntjes zijn, verwacht ik dat je als beginnende mountainbiker met interesse in trail mountainbiken, stunten of techniek lang plezier gaat hebben van deze volledig geveerde instapper.

Meer info bij Merida.

Specificaties

Merida Ninety-Six 400
Frame: Ninety-Six LITE V, aluminium
Voorvork: Suntour Raidon34R-2CR
Achterdemper: SR Suntour Edge Plus 2CR
Achterderailleur: Shimano Deore M6100, 12 speed
Shifter: Shimano SL-MT500-L / Deore M6100
Remmen: Shimano MT200 / 2 piston / 180 mm
Crankset: Shimano Deore MT512 / 32T / 170mm-S, 175mm-M-XL
Velgen: Merida Comp CC II 25mm IWR alu TR
Naven: Shimano TC500-B 110×15 / Shimano TC500-MS-B 148×12, 38spaaks, Centerlock
Banden: Maxxis Rekon Race / 29×2.25″ TR EXO
Stuur: Merida Team CC III -6 / 60mm / 31.8
Zadelpen: Merida Expert TR II 34.9mm (S-M 170mm / L-XL 170mm drop)
Zadel: Merida Comp SL (V-Mount + Minitool)
Kleur: Silk Black
Gewicht: 15,29 kilo (maat M, zelf gewogen).
Adviesprijs: € 2.199,-