Is dit het geheim van wereldkampioene Pauline Ferrand-Prévot?

De oplettende kijker zal ook zijn gedachte hebben laten gaan over de fietskeuze van de kersverse wereldkampioene. Ze reed op een hardtail mountainbike het loodzware wereldkampioenschap van Les Gets. Hoewel de markt steeds meer inzet op de full suspension mountainbike, koos de winnende dame Pauline Ferrand-Prévot juist voor een hardtail mountainbike. Was die keuze doorslaggevend voor de winst bij de dames?

Haar keuze: hardtail versus full suspension

Aan volledige geveerde mountainbikes zitten veel voordelen, maar kleven op wedstrijdniveau eigenlijk nog twee nadelen. Bergop gaat veel energie verloren in de verende beweging, doordat je kracht zet op je pedalen en je stuur. Terwijl je omhoog de vering praktisch niet nodig hebt, want de snelheid is laag en de ondergrond is vaak vlakker. Dit krachtsverlies kun je voorkomen met een goede lock out maar die moet je dan wel consequent gebruiken. Het tweede nadeel is extra gewicht dat je meezeult naar boven. Ferrand-Prévot rijdt op het merk BMC en daarbij heeft ze de keuze tussen het Twostroke hardtail frame (1037 gram) en Fourstroke full suspension frame (2270 gram inclusief demper). Een winst van 1233 gram.

Haar motivatie: wat dreef Prévot in haar keuze?

De viervoudig wereldkampioen deelde bewust haar race strategisch in met de hardtail. “Ik wist dat ik daarmee harder kon klimmen”, vertelt ze in het flash interview naderhand. “Het was een beetje riskant, maar ik wilde vol gas vertrekken uit de start om meteen een gat te slaan.” Dat lukte haar en daarmee kon ze haar race met een eigen tempo vervolgen.

De analyse: was het de juiste keus?

Kort door de bocht: ja! De winnaar heeft natuurlijk altijd gelijk en met een verschil van 1.35 minuten, was zo ook echt wel de sterkste. Alleen zouden de verschillen met een fully waarschijnlijk kleiner zijn geweest. Onze uitgebreidere analyse bij de koffieautomaat is als volgt: Pauline kon meteen uit het vertrek een verschil maken met een soort vroege ontsnapping. Ze was nog fris en had meer dan een kilo voordeel op de steile klim. Minder gewicht op een steile klim naar boven maakt echt een verschil, waardoor ze minder in het rood hoeft te gaan dan haar concurrenten. De concurrenten willen ook niet meteen al hun kruit verschieten dus wachten nog iets meer af vermoedelijk.

In de afdalingen moet Pauline echter meer behouden rijden en meer blijven staan om de missende achtervering met haar benen te compenseren. Dat kost meer energie en tijd. En naar ratio zal ze vermoedelijk even veel kracht verspelen als op een fully. Sowieso levert ze in op comfort en dat kost ook energie. Een vroege ontsnapping levert haar wél op dat ze daarmee niet meer over haar eigen grenzen hoeft om aanvallen van concurrenten te pareren, waardoor ze straf een eigen tempo kan blijven rijden. Ook wordt ze niet meer gehinderd door andere rensters en kan ze haar eigen lijnen kiezen. Zo kan ze heel efficiënt omgaan met haar energie en de wedstrijd optimaal uitrijden.

Conclusie

Haar keuze voor de hardtail is vooral strategisch de juiste keuze geweest. Ze kon op haar eigen manier de race indelen en zette de wedstrijd vanaf het eerste moment naar haar hand. Alleen ook hier geldt de wet van de remmende voorsprong, als één van haar directe concurrenten in Les Gets ook voor een hardtail had gekozen waren de kansen meteen weer gelijk geweest. Hoe dan ook, de winnaar heeft altijd gelijk.

Fotografie: Vincent Engel