trek rail xx1 2022 mountainbike

Trek’s nieuwe Rail 9.8 en 9.9 voor 2022 zijn heel high-end en heel high-tech

Ze winden er geen doekjes om bij Trek: de nieuwe Rail brengt de elektrische mountainbike naar een hoger niveau. High-End en High-Tech. Carbon in combinatie met de nieuwste technologieën.

Bij deze nieuwe Rail blijft er niet veel meer te wensen over. Denk aan een verbeterd OCLV Mountain carbon frame met een langere reach en dikkere balhoofd- en zitbuis, RockShox ZEB Ultimate voorvork met 38 mm chassis en RockShox Super Deluxe Ultimate Thru Shaft achterdemper. Je hebt de keuze uit SRAM XX1 of Shimano XTR, aangedreven door Bosch Smart System met Performance Line CX motor i.c.m. een 750 Wh accu. En dan nog high-tech details als de Quarq TyreWiz en RockShox AirWiz om de druk van resp. banden en dempers digitaal te monitoren.

Dit allemaal met 160 en 150 mm (v/a) veerweg en je hebt een beetje een beeld van wat je ermee kan. Bij de 9.8 krijg je hetzelfde nieuwe carbon frame en Bosch systeem. Op het gebied van demping en aandrijving doe je een klein stapje terug, maar een reden tot klagen is er nog niet. Laten we eens kijken wat de nieuwe Trek Rail voor 2022 allemaal te bieden heeft.

Achter krijgt het 9.9 model de RockShox Super Deluxe Ultimate Thru Shaft die sneller op veranderingen in het terrein moet reageren dan andere dempers. Bovenop de demper zie je AirWiz zitten.

Nieuwe en verbeterde geometrie

De fiets heeft een vernieuwde progressieve enduro-geometrie gekregen, geleend van de Trek Slash. Een langere reach t.o.v. het vorige model, gemiddeld 19 mm meer per framemaat.

De zitbuis is van 75 naar 77 graden gegaan, 2 graden steiler dus waardoor klimmen efficiënter moet gaan.

Het frame heeft ook de Mino Link, zoals je die bijvoorbeeld ook bij de Top Fuel hebt. Door een a-symmetrisch moerplaatje te draaien bij de onderste demperbout kan je de hoek van je balhoofd een halve graad aanpassen en verhoog of verlaag je je bracket met 5 mm. Wil je meer een XC georienteerde fiets, dan zet je hem omhoog, wil je meer richting een freeride gevoel, dan zet je hem in de lage stand.

Bosch Smart System met Performance Line CX motor

De Trek Rail 9.8 en 9.9 zijn dus uitgerust met de laatste techniek van Bosch. Speerpunt hierbij is de integratie van alle componenten, of connected biking, zoals Bosch het zelf noemt. Uiteraard hoort daar een app bij, de eBike Flow-app. Deze moet je in staat stellen alles, dus motor en accu bijvoorbeeld, maar je kan ook apps van derden integreren. Software-updates gaan draadloos via de Flow-app.

trek rail 2022 bosch motor

De fiets krijgt de Performance Line CX motor die een maximaal koppel van 85 Nm kan leveren. Deze heeft al de eMTB modus die goed werkt, maar Trek heeft daar nog een eMTB-Lite modus aan toegevoegd. Dit moet een meer natuurlijk aanvoelende en zorgeloze ondersteuning opleveren met groter bereik.

Bij het hele systeem hoort ook het Kiox kleurendisplay en de Led Remote. Deze geeft je tijdens het fietsen alle informatie d.m.v. een display dat op de bovenbuis direct achter je stuur zit (op de Knock-Block). Hierop zie je meteen zaken als modus, snelheid en accuduur. De Led Remote zit aan linkerkant op het stuur. Deze heeft verschillende knoppen om te bedienen met je duim en een aantal leds ter indicatie van de modus.

De Bosch Led Remote

Met de Bosch Flow-app en Bluetooth kan je dus alles bijhouden. Software-updates, ritten, apps van derden, maar het biedt ook diefstalpreventie. Het integreert ook weer met de (algemene) app van Trek. Deze stelt op basis van je model service-intervallen en -herinneringen vast en bij welke dealer je terecht kan.

Groter bereik door nieuwe accu en beter toegankelijk

De lithium accu van het systeem is de PowerTube 750, die goed is voor 750 Wh. Dat is weer 20% meer ten opzichte van zijn voorganger van 625 Wh. Het heeft accumanagementsysteem, onder meer om te beschermen tegen overbelasting.

trek rail 2022 bosch
Het Bosch Kiox kleurendisplay dat aan het Knock Block 2.0 gemonteerd zit.

Een groter bereik dus, dat is altijd meegenomen. Langer rijden! Je moet er tot 6 uur of 80 km mee uit de voeten kunnen op niet al te zwaar terrein. Zoek je dat soort terrein wel op, met veel klimmen en dergelijke, dan moet je er alsnog tot 3 uur mee vooruit kunnen, zeggen ze.

Maar nog een andere mooie feature is dat de accu via de zijkant van de onderbuis bereikbaar is. Meestal gaat dit via de onderkant en dat heeft Trek nu dus anders aangepakt via het Removable Integrated Battery (RIB).

trek rail 2022 accu
Dankzij het Removable Integrated Battery systeem van Trek moet je de accu gemakkelijk zijwaarts uit het frame kunnen halen.

Nieuwe Quarq en Rockshox technieken op de Rail 9.9 uniek voor Trek

De elektronica gaat een stuk verder dan alleen de elektrische motor. Zo is de fiets uitgerust met de Quarq TyreWiz en RockShox AirWiz. Quarq, RockShox (en SRAM) komen overigens allemaal uit dezelfde stal, vandaar dat deze vaak samen gebruikt worden en het allemaal makkelijk samenwerkt. Hoewel het dus bij RockShox en Quarq gemaakt wordt, is Trek op dit moment de enige die deze twee technieken kan gebruiken. De TyreWiz is nu zo gemaakt dat hij perfect op de Bontrager Line Pro 30 velgen past.

trek rail 2022 tyrewiz
De Quarq TyreWiz is er nog alleen voor Trek en wordt bovenop de velg geplaatst

De Quarq TyreWiz is een draadloze bandenspanningsmeter. Hij komt bovenop de velg en vervangt je huidige ventiel en verbindt met de SRAM AXS-app (weer een app inderdaad). Hierdoor kan je realtime je bandenspanning bijhouden, en voordat je gaat rijden ook in één oogopslag zien of de spanning op het gewenste niveau is. Er is namelijk een ledje aangebracht dat groen oplicht zodra het binnen de ingestelde marges valt, en rood zodra de spanning buiten die waarde komt.

trek rail 2022 rockshox airwiz
Om de druk in de dempers te monitoren heeft RockShox de AirWiz (ook voor de achterdemper). Een groen ledje betekent dat de druk binnen de ingestelde marges valt.

Op eenzelfde manier werkt eigenlijk de Rockshox AirWiz, maar dan op de dempers voor en achter. Wederom met een led dat groen of rood oplicht wanneer de druk binnen of buiten een vooraf ingestelde marge valt. Je hoeft dus niet iedere keer de app erbij te pakken als je wilt gaan fietsen. Als alles op groen staat weet je waar je aan toe bent. Zeker makkelijk bij je banden waarbij de druk relatief makkelijk kan afnemen. Bij dempers vinden wij het wat minder noodzakelijk. Wel mooi dat het kan en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die hier blij mee zijn.

Modellen, prijzen en specificaties

Het gaat om de Trek Rail 9.8 en 9.9 modellen die elk in verschillende setups leverbaar zijn, maar ze hebben allemaal
de nieuwe framegeometrie. De 9.7 carbon en alu modellen zijn ongewijzigd voor 2022.

  • Bosch Smart System met Performance Line CX motor
  • 750 Wh accu
  • Bontrager Line Elite seatdropper
  • Bontrager SE5 en SE6 Team Issue banden
  • Bontrager Line Comp 30 voor de 9.8 en Line Pro 30 wielen voor de 9.9 modellen

De nieuwe Trek Rail 9.8 en 9.9 voor 2022 is er vanaf € 9.099,- en kan ook via Trek’s Project One gepersonaliseerd worden. Hieronder alle beschikbare modellen met prijs en verdere specs.

trek rail 9.9 xx1 2022 mountainbike
Trek Rail 9.9 XX1 AXS – SRAM XX1 AXS 12-speed met SRAM Code RSC remmen (4 zuigers) – RockShox ZEB Ultimate AirWiz / Super Deluxe Ultimate Thrushaft Airwiz – € 13.599,-
trek rail xtr 2022 mountainbike
Trek Rail 9.9 XTR – Shimano XTR 12-speed met XTR remmen (4 zuigers) – RockShox ZEB Ultimate AirWiz / Super Deluxe Ultimate Thrushaft Airwiz – € 11.599,-

trek 9.8 gx axs 2022 mountainbike
Trek Rail 9.8 GX AXS- SRAM GX AXS 12-speed met Code R remmen (4 zuigers)  – RockShox ZEB Select+ / Super Deluxe Ultimate Thrushaft  – 10.299,-
trek 9.8 xt 2022 mountainbike
Trek Rail 9.8 XT – Shimano XT 12-speed met XT remmen (4 zuigers) –  RockShox ZEB Select+ / Super Deluxe Ultimate Thrushaft – € 9.699,-
trek 9.8 gx 2022 mountainbike
Trek Rail 9.8 GX – SRAM GX 12-speed met Code R remmen (4 zuigers) – RockShox ZEB Select+ / Super Deluxe Ultimate Thrushaft – € 9.699,-

Mooie video nog met de fiets:

Meer info via Trek