Eerste indruk: Trek Top Fuel 8

Lekker kleurtje hoor, deze Crimson Rode Top Fuel 8 van Trek. Al moet ik zeggen dat de Mulsanne Blue ook erg knap smoelt. Maar goed, de kleur zegt natuurlijk nog weinig over de fiets zelf en over smaak valt ook zeker te twisten. De Top Fuel is een downcountry mountainbike. Simpel gezegd is het een kruising tussen een XC en een trail mountainbike. Doortrappen op de beklimmingen en met het betere gooi-en-smijtwerk weer naar beneden dus! 

Alpha Platinum aluminium frame en RockShox dempers

De Top Fuel heeft een frame van Alpha Platinum aluminium. De Top Fuel 8 is door zijn XT afmontage het topmodel van de aluminium serie. Bij de Alpha Platinum frames wordt een techniek toegepast waardoor er minder materiaal nodig is om te lassen. Daardoor kunnen ze de naden minimaliseren. Het frame oogt strak al zie je natuurlijk wel dat het om aluminium gaat. En dat merk je ook wanneer je de fiets optilt, want een carbon uitvoering zal lichter zijn. Maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan. De interne opbergruimte die onder de bidonhouder zit is niet alleen handig, maar ook uniek voor een aluminium frame.

De Top Fuel heeft een RockShox SID voorvork. Deze heeft 120 mm veerweg. Hiermee pak je net even 20 mm extra veerweg mee ten opzichte van de meeste XC mountainbikes. Zet je dit naast een rasechte trailbike zal je zien dat de veerweg minder is. Mooi er tussen in dus. 

Bij de achterdemper hebben ze de veerweg 5 mm langer gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. De RockShox Deluxe Ultimate demper heeft een travel van 50 mm en dat komt neer op een veerweg van 120 mm. Daarmee is de veerweg bij het achterwiel net zoveel als van de voorvork. Op de demper zit een lockout, die je met de hand kan bedienen.

Verander de geometrie met Mino Link

Als je de foto’s bekijkt zie je dat de demper aan de onderkant in het frame zit met een ellips-vormig plaatje. Dat is niet zomaar natuurlijk. Dit is het Mino Link systeem van Trek en daarmee pas je de geometrie aan. Zet je de Mino Link op ‘High’ komt het bottom bracket 5 mm hoger, en wordt de hoek van je balhoofdbuis bijna een halve graad groter. Bij dit frame in maat M ga je dan van 66 naar 66,4 graden. 

Trek laat je hiermee het frame een soort van fine-tunen. Wil je wat meer de strak sturende eigenschappen van een XC fiets zet je ‘m lekker op high. De steilere balhoofdhoek maakt hem wat agressiever in het stuurgedrag en je bent wat wendbaarder in de steilere klimmen. Ga je voor de ruigere afdalingen is de extra stabiliteit van standje low beter. Dit zorgt voor een lager bottom bracket, iets meer trail en een rustig sturende fiets. De fiets staat vanuit de fabriek standaard op de ‘Low’ stand. 

Het omdraaien van de Mino Link neemt nog geen vijf minuten in beslag. Je zou het zelfs onderweg kunnen doen, maar pas wel op dat je niet één van de ellips-plaatjes kwijt raakt. Ik kies er zelf voor om het thuis te doen, terwijl de fiets in een montagestandaard staat. 

Mix van Shimano, Knock Block en een TranzX dropper

De Top Fuel heeft een 1 X 12 aandrijving met een XT Trigger shifter en XT derailleur. De mix van Shimano onderdelen op deze fiets wordt compleet gemaakt met een Deore crankset en SLX ketting en cassette. 

Op het stuur zit de trigger voor de oversized dropper post. De TranzX dropper heeft een diameter van 34,9 mm, een travel van 150 mm en interne kabelgeleiding. Oversized, voor een betere stijfheid en een sterker geheel voor een dropper met deze veerweg. De kabel van de dropper gaat, net als de rem en versnellingskabel, achter het balhoofd het frame in. 

Het Knock Block dat in het frame zit, zorgt dat je stuur niet dubbel slaat bij een crash. Hiermee voorkom je een knik in je kabels of een beschadiging aan je frame. Al is dat laatste natuurlijk geen garantie wanneer je er af valt, maar aan Trek lag het dan in elk geval niet. De Knock Block 2.0 heeft een radius van 72 graden en dat is maar liefst 14 graden meer dan de vorige uitvoering met 58 graden. De Knock Block is ook te demonteren als je deze niet nodig vindt. 

Dat de mountainbike verder is afgemonteerd met Bontrager onderdelen is geen verrassing. Aluminium stuur en stuurpen in combinatie met handvatten komen uit Treks eigen stal. Dat geldt ook voor de wielen. Bontrager Line Comp 30 velgen met een set 2,4 inch brede X4R Team Issue banden. 

Eerste indruk

De Top Fuel is een opvallende verschijning. De combinatie van de dempers, dikke buizen van het frame en de brede grove banden nodigt uit om het ruigere werk op te zoeken met deze fiets. Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie verwacht had dat hij wat log zou zijn, maar ik ben verbaasd hoe makkelijk hij zich over de routes laat sturen. Dat logge merk je  wel een beetje bij het op gang komen. Maar wanneer je de Top Fuel op gang hebt gaat hij lekker over de trails. Door de achterdemper houdt je lekker veel grip over de boomwortels en knipgaten. 

Zoals ik al zei nodigt het uit om het ruigere werk op te zoeken en ik pak vooral de routes in de buurt waarvan ik weet dat er Rock Gardens en Drops te vinden zijn. Lekker gooien en smijten met de Top Fuel is echt tof! Die brede banden zorgen voor veel grip en met de dropper naar beneden heb je veel beweegruimte voor de steile en technische afdalingen. Zonder overmoedig te worden pak ik de afdalingen toch met wat meer lef en snelheid dat met m’n eigen XC mountainbike. 

Specificaties

Trek Top Fuel 8
Gewicht: 14,2 kg (Maat M, zelf gewogen)
Voorvork: RockShox SID
Demper: RockShox Deluxe Ultimate
Wielen: Bontrager Line Comp 30 Tubeless
Banden: Bontrager X4R Team Issue 29 X 2,4 inch
Shifter: Shimano XT 8100 12-speed
Achterderailleur: Shimano XT 8100 12-speed
Crankset: Shimano Deore 170 mm
Kettingblad: Shimano Deore 30-tands
Cassette: Shimano SLX M7100
Ketting: Shimano SLX M7100
Dropper-Post: TranzX JD-YSP39
Adviesprijs: € 4099,-

Trek Top Fuel 8 geometrie

Conclusie

De Top Fuel is een lekker veelzijdige fiets en dat is ook precies wat downcountry is. Ideaal voor de mountainbiker die ook regelmatig een bikepark of de trails in het buitenland opzoekt. Ik vind het mooie ervan dat het je uitdaagt om de wat ruigere trails in je omgeving op te zoeken, terwijl je ook prima de MTB-routes kan rijden. Met het Mino Link pas je hem heel makkelijk en snel aan wanneer je bijvoorbeeld naar het buitenland gaat, of juist een snellere route wil pakken in de buurt. De bandenkeus voor Nederland zou wat mij betreft iets milder mogen, omdat in mijn omgeving de XC meer de boventoon voert en steile afdaling schaars zijn. Maar ook dat is het mooie van de veelzijdigheid van deze Top Fuel want hij is met een kleine simpele aanpassing heel breed inzetbaar.

Meer info via Trek