Review: Canyon Exceed versus Canyon Lux – kiezen voor de hardtail of fully?

Voor sommigen is het een no brainer, maar velen kiezen toch vaak voor een hardtail mountainbike. Moet je bij de aanschaf van een nieuwe mountainbike kiezen voor een hardtail, of is een full suspension mountainbike beter? Dat hangt natuurlijk helemaal af van je wensen en ervaring. In dit artikel neem ik je mee door de overwegingen, aan de hand van twee vergelijkbare modellen van Canyon. De Exceed CF 7 is een hardtail en de Lux World Cup CF 7 een full suspension mountainbike.

Canyon CF 7 staat voor gangbare middenklasse

Canyon staat bij veel mountainbikers al bekend om een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Door grote aantallen en online verkoop zonder dealers, houden ze de prijzen scherp ten opzichte van concurrenten. Dat geldt voor hun hele aanbod, maar valt ook zeker op in het middenklasse aanbod. Zowel de Lux World Cup CF 7 als de Exceed CF 7 die ik test, vallen precies in dat segment. Beide mountainbikes hebben bijvoorbeeld nog de CFR-serie boven zich, waarbij met name het carbon frame wordt gemaakt met betere techniek en de afmontage uit betere (carbon) onderdelen bestaat.

Zowel de Exceed CF 7 als de Lux World Cup CF 7 worden geleverd met een carbon wielset. Canyon kiest voor wielen van Reynolds, die van breedte verschillen. Voor vind je de Reynolds 309XC van 30 mm breed en achter de smallere 28 mm variant van dezelfde velg. Ook de zadelpen, stuurpen en het stuur zijn identiek op beide mountainbikes. Canyon monteert Raceface onderdelen van aluminium met een stuurbreedte van 74 cm. Beide sturen hou je vast met Ergon GA20 handvatten. Ook vinden we remschijven van 180 mm voor en 160 mm achter. Er zitten om de wielen van beide testfietsen MAXXIS Ikon Exo van 2.35 inch breed. Van beide ontvangen we maat M om te testen.

Verschil tussen de Canyon Exceed CF 7 en Lux World Cup CF 7

Los van verschil in de vering, verschillen de groepen op beide MTB’s het meest van elkaar. De hardtail Exceed heeft een volledige SRAM GX Eagle groep met 10-52 cassette. De full suspension Lux is voorzien van een volledige Shimano Deore XT met een 10-51 cassette. Helemaal één op één de mountainbikes vergelijken gaat dus niet, maar beide groepen vallen ook in het middensegment van hun fabrikant. Ook de veringen verschillen van fabrikant. In de hardtail vind je een Rockshox SID SL Select en in de fully een Fox 32 Stepcast PE en een Fox Float DPS PE. Alle veringen hebben een travel van 100 mm en zijn voorzien van lock out hendel aan het stuur, waarbij de Rockshox in de hardtail niet helemaal lockt maar compressie krijgt. Het gewicht van de Exceed is 10,7 kilo en de Lux weegt 11,55 kilo.

Als ik de geometrie onder de loep neem, vallen ook een aantal dingen op. De geometrie van de full suspension Lux is een halve graad slacker, namelijk 68,5 graden. Wat tijdens het rijden ook meteen opvalt is de stack en daarmee het verschil in stuurhoogte. De Exceed heeft een stack van 602 mm terwijl de Lux met 582 mm lager is. Daar komt nog een hogere spacer van 10 mm extra bovenop, waardoor het stuur van de Exceed 3 cm hoger is. Dat verschil voel je, omdat je iets meer rechtop zit. Tegelijkertijd is de reach van de Exceed 15 mm groter en de stuurpen 10 mm langer. Effectief komt het stuur dus iets hoger en rechter boven de as van het voorwiel. Dat maakt de draaicirkel van het stuur en voorwiel wat korter en brengt de bestuurder iets meer in een racehouding.

Als we de hoogte van het bracket bekijken zien we dat de Exceed een offset van 58 mm onder de wielas heeft. De Lux slechts 38 mm, maar die komt natuurlijk wel iets omlaag bij het inveren van de achtervering. Op de Lux zit ik iets compacter dan op de Exceed, terwijl de wielbasis zo’n 2 cm langer is. Daarmee worden ook eigenlijk meteen de verschillende doeleinden van deze type mountainbikes zichtbaar.

Wat is het doel van de Canyon hardtail en fully?

Beide fietsen vallen in het cross country segment van Canyon. Toch verschillen ze wel degelijk wat betreft beoogde doeleinden. Het ligt voor de hand, maar met de full suspension Lux World Cup CF 7 ben je beter bestand tegen technische uitdagingen. De hardtail is vooral geschikt voor lange rechte stukken (omhoog) en omstandigheden waarbij efficiëntie zonder technische elementen een belangrijke rol spelen. Zo zie je op hoog niveau de hardtail regelmatiger in marathons. Door de lange afstand, vlakt de noodzaak van optimaal technische uitdagingen afwerken wat af. Een hardtail scheelt ook een kleine kilo in gewicht op een beklimming en verliest minder trapkracht aan de vering bij aanzetten of staan op de pedalen. Toch zullen veel marathon-mountainbikers zowel een fully als een hardtail voor handen hebben en kunnen ze bij een klein beetje meer technische uitdaging alsnog kiezen voor de full suspension. De full suspension Lux World Cup CF 7 uit deze test heeft overigens een lockout die beide veren helemaal lockt, waardoor je optimaal klimt.

Ook op een lager niveau heb je wel degelijk voordelen van een full suspension. Rij je regelmatig Nederlandse mountainbike routes, dan kom je nog best veel drops, jumps en boomwortels tegen. De combinatie van voor- én achtervering egaliseren de stoten die op je lichaam en fiets komen. Daarnaast hou je met full suspension meer grip, doordat je banden minder stuiteren en langer contact houden met de grond. In (kom-)bochten veert de demping ook wat in door het gewicht van je lichaam dat naar de buitenbocht drukt, waarbij de vering zorgt voor een egale krachtverdeling en onder- of overstuur vermindert. Op een hardtail kun je op veel mountainbikeroutes in ons land goed uit de voeten, maar een full suspension is wendbaarder en comfortabeler.

Waarom zou je kiezen voor een hardtail of full suspension mountainbike?

Rij je meestal veel lange rechte stukken over bospaden zonder technische elementen, dan kies je het best voor de hardtail. Ook is bijvoorbeeld strandracen op een hardtail beter. De brede banden vangen namelijk in beide omstandigheden de oneffenheden wel op. Een andere reden voor de hardtail is je budget, want een full suspension is eigenlijk altijd duurder door de extra vering. Ook heb je meer onderhoud aan een full suspension. Onderhoud aan de vering zelf, maar ook aan de extra scharnieren van de vering. Hou je van zelf sleutelen aan je mountainbike, dan zul je dus wel meer aanspraak moeten doen op je skills als mechanieker. Achtervering is in het geval van onze Canyon’s een kleine kilo zwaarder en neemt meer ruimte in, wat soms ten koste gaat van bijvoorbeeld de ruimte voor bidonhouders. Gelukkig biedt de Canyon Lux World Cup voldoende ruimte voor twee grote bidons.

Ben je geen beginnende mountainbiker meer en wil je de mogelijkheid hebben om meer technisch uitdagingen op te zoeken? Kies dan zeker voor een full suspension mountainbike. De fully is namelijk veelzijdiger, waardoor je meer mogelijkheden hebt. Je kunt met meer vertrouwen technische uitdagingen aangaan en in de buitenlandse bergen is de fully natuurlijk helemaal een genot. Besef je wel dat de cross country fully zoals deze Canyon Lux World Cup ook pas aan het begin van het spectrum volledig geveerde mountainbikes zit. Het is daarmee de minst verende onder de fully’s en voornamelijk gemaakt voor competitieve omstandigheden. Daarmee komt dit model nog verrassend dicht bij de eigenschappen van de Exceed hardtail.

Canyon Exceed CF 7 en Canyon Lux World Cup CF 7 in praktijk

De Reynolds-wielen in beide mountainbikes vallen meteen op. Ze maken beide mountainbikes voor het gevoel licht en het stuurgedrag stabiel en gericht. De carbon velgen in combinatie met de 2,35 inch banden zorgen voor een goede tractie, zoals je die mag verwachten van een cross country MTB in dit prijssegment. Helaas zijn ze niet tubeless gemonteerd voor ons (wel ready), maar vermoedelijk zorgt dat voor nog betere controle. Ook de ruimte voor twee bidons valt meteen op. Inmiddels weten meer merken die ruimte in een fully te verwerken, maar zo stijlvol en functioneel als Canyon het al een aantal jaar doet blijft uitzonderlijk.

Eén van de eerste tests die ik onderneem is een regionale wedstrijd op de Lux. Canyon heeft ze per slot van rekening ontwikkeld om op te racen. Hoewel de hardtail op de vele grasondergrond ook had volstaan, was ik blij met de vering die ik op de walletjes met boomwortels kon aanzetten. De Lux stuurt heel gericht en in sommige gevallen iets te gericht met overstuur als gevolg. Als ik een beetje vermoeid raak stuurt de Lux nog zo soepel dat mijn hand achter een boom blijft hangen. Ook in latere tests merk ik dat met name de druk van de voorvering vrij nauw komt.

Het is bij Canyon helaas goed zoeken online wat nou de juiste druk voor deze specifieke vering is. Bij de Rockshox in de Exceed staat een tabel op de vork, maar voor de Fox veren kom ik na wat zoeken uiteindelijk bij een algemene PDF van Fox uit die een soort algemene tabel heeft met geadviseerde druk. Om na wat testst tot het gewenste stuurgedrag te komen moet ik de vering iets harder zetten dan geadviseerd door Fox. Ik kom uiteindelijk uit op een druk van 90/95 in plaats van 85 psi in de Lux.

Verschil tussen SRAM GX en Shimano XT

Het verschil tussen de SRAM GX en Shimano Deore XT is ook aanzienlijk, waarbij de Shimano-groep mijn voorkeur heeft. De shifters van Shimano op de Lux reageren directer en hebben de mogelijkheid om zowel met de duim als met de wijsvinger aan de voorkant van het stuur zwaarder te schakelen (2-way release). Ook de remmen van Shimano op de Lux reageren veel directer en genuanceerder. De uiteindelijk remkracht is hetzelfde, maar die bereik je pas later met SRAM en daardoor is nuanceren moeilijker.

Tot slot het verschil van vering, en dat maakt een verschil! De Lux full suspension heeft aanzienlijk meer grip, blijft veel beter onder controle bij technische drops of hobbels en rijdt bovenal veel comfortabeler. Op asfalt of omhoog is de lockout je beste vriend. Die lockt totaal en daarmee wordt de Lux ineens helemaal stijf en merk je dat alle kracht één op één bij de wielen komt. Bij stijl omhoog klimmen over technische hindernissen, laat ik steeds meer de lockout uit staan omdat ik daarmee veel meer grip op de ondergrond hou. Je moet daarbij wel blijven zitten om efficiënt te klimmen.

Efficiëntietest: welke Canyon is sneller?

De Engelsen zeggen zo mooi: “The proof is in the pudding”. Met andere woorden het is tijd voor een gelijkwaarde test, met het oog op cross country efficiëntie. Daar zijn deze mountainbikes namelijk voor ontwikkeld. Ik zet een rondje uit van vier blokjes op maximale intensiteit. De blokjes duren zo’n zes minuten waarbij ik voluit ga en tussen elk blokje pak ik 5 minuten herstel. De rondes hebben drie technische en steile afdalingen en eveneens klimmen, een stuk slingerende singletrack en zo’n 300 meter asfalt en 400 meter recht maar zompig bospad.

Qua rijtijd is de verhouding vlak en harde ondergrond versus technische ondergrond 50-50. Ik maak bij deze test omgerekend 500 hoogtemeters per uur, wat best stevig is. De Exceed en Lux stel ik zoveel mogelijk hetzelfde in. De bandendruk zit rond de 1,5 bar en de druk in de dempers is precies conform het advies van de fabrikanten bij mijn gewicht.

De eerste twee blokjes begin ik met frisse benen op de hardtail Canyon Exceed CF 7. Ik rij rondetijden van respectievelijk 5.49 en 5.51. Normaal heb ik meestal iets verloop naar het einde van zo’n test, maar met de Canyon Lux World Cup CF 7 rij ik vervolgens twee rondes van 5.46 en 5.45. Bij de laatste ronde laat ik zelfs overal de lockout uitstaan met uitzondering van het asfalt. Dit alles is niet wetenschappelijk onderbouwd natuurlijk, maar op basis van deze simpele test rij ik met de full suspension Lux zo’n 43 seconden per uur sneller. Op een cross country wedstrijd van anderhalf uur een wereld van verschil!

Specificaties

Canyon Exceed CF 7
Frame: Carbon
Voorvork: RockShox SID SL Select RL Remote 100mm
Groepset: SRAM GX Eagle, 1×12 speed
Bracket: SRAM Pressfit DUB
Wielen en naven: Reynolds TR309c XC, Reynolds TR289c XC, XD met Centerlock
Banden: MAXXIS Ikon Exo 2.35 inch
Stuur: Race Face Ride (alu, 74 cm)
Stuurpen: Race Face Ride (80mm)
Zadelpen: Race Face Ride, 30,9 mm
Zadel: Selle Italia SLS Boost FeC
Kleur: Wit met felle kleuren (MTB Racing Team Replica)
Gemeten gewicht: 10,7 kg (maat M)
Adviesprijs: € 2.899,-

Canyon Lux World Cup CF 7
Frame: Carbon
Voorvork: FOX 32 Step-Cast Performance Elite Remote, 100 mm
Achterdemper: FOX Float DPS Performance Elite Remote, 100 mm
Groepset: Shimano Deore XT, 1×12 speed
Bracket: Shimano Pressfit BB71
Wielen en naven: Reynolds TR309c XC, Reynolds TR289c XC, XD met Centerlock
Banden: MAXXIS Ikon Exo 2.35 inch
Stuur: Race Face Ride (alu, 74 cm)
Stuurpen: Race Face Ride (80mm)
Zadelpen: Race Face Ride, 30,9 mm
Zadel: Ergon SR10 Pro Sport
Kleur: Podium Black
Gemeten gewicht: 11,55 kg (maat M)
Adviesprijs: € 4.299,-

Conclusie

Een cross country full suspension is in veel gevallen sneller. Ik had dat gevoel al, maar ik had niet verwacht dat het gemeten verschil zo groot zou zijn. Ben je dus een mountainbiker die houdt van racen over technische ondergronden? Dan is de keus voor de full suspension Canyon Lux World Cup CF 7 een no brainer. De geometrie is competitief, de demping is volledig te locken en het extra gewicht ten opzichte van de vergelijkbare hardtail valt ook reuze mee. Ook langere afstanden zijn geen bezwaar, want je hebt meer dan genoeg ruimte voor twee grote bidons. Bijkomstig voordeel is de Shimano Deore XT-groep die op de Lux zit. Die is aanzienlijk prettiger als het aankomt op in een split second moeten remmen of schakelen.

De Canyon Exceed CF 7 hardtail is daarentegen onderhouds- en budgetvriendelijker. Dat scheelt aanzienlijk, want het verschil tussen beide fietsen is € 1400,-. Ook als je de vering eigenlijk niet nodig hebt, omdat je bijna geen technische uitdagingen aangaat, is de Exceed een degelijke en scherp geprijsde keuze. Niet alleen omdat het een hardtail is, maar Canyon blijft sowieso verrassend scherp geprijsd met hun assortiment. Je hebt best veel waar voor je geld als je kijkt naar de combinatie van afmontage en kwaliteit ten opzichte van de totaalprijs. Zowel deze Exceed als de Lux vertegenwoordigen een mooi middenklasse segment. Zeker geen instapper, maar ook geen topmodel. Voor een aantrekkelijke prijs heb je een kwalitatieve carbon wielset en betrouwbare groep op een professioneel frame.

De Lux is voorzien van ’s werelds lichtste kettinggeleider. Het haakje van nog geen vijf gram ontbreekt helaas wel op de Exceed. Die heeft geen geleider. Waarschijnlijk omdat de zitbuis daarvoor te ver van het voorblad zit. Hoewel ik in veel opzichten heel erg te spreken ben over de ontwerpen van beide Canyon-frames, ben ik niet zo’n fan van de kabelgeleiding door het balhoofd heen. Visueel ziet het er heel strak uit, maar doordat de remkabel ook door het bovenste balhoofdlager loopt is vervanging van het lager best een karwei. Balhoofdlagers zijn zeker bij mountainbikes heel gevoelig voor roest en vuil, dus grote kans dat die lagers zo nu en dan moet worden vervangen. Daarbij moet dus de olie uit de achterremkabel, losgekoppeld van de rem, terug door het frame, de lager verwisselen en dan weer helemaal aansluiten en de rem vullen met olie. De geïntegreerde zadelpenklem van de Exceed is daarentegen wel weer een chic ontworpen en werkt heel goed. En in beide frames vind je achterin de Quixle. De beste steekas die ik ken, want hij is super functioneel, lekker licht en uiterst stijlvol.

Verder mis ik eigenlijk een dropperpost op de Canyon Lux World Cup CF 7. Dat komt het gewicht ten goede natuurlijk, maar zeker als passages technischer worden wil je het zadel omlaag kunnen doen. Gelukkig biedt de Lux daar wel routing voor en kun je later een dropperpost installeren. De missende dropper komt de scherpe prijs waarschijnlijk ook ten goede, want verder zijn beide fietsen echt compleet en future proof voor een zeer schappelijke prijs. Mocht je de kabels door het balhoofd of de missende dropper onoverkomelijk vinden, dan kun je ook eens kijken naar de Canyon Lux Trail. Die Lux is minder competitief en voorzien van andere kabelgeleiding en een dropper.

De Canyon Exceed CF 7 zoals we die hebben getest is verkrijgbaar voor € 2.899,- en de Canyon Lux World Cup CF 7 vind je voor € 4.299,-

Meer info via Canyon.