Eerste indruk: Canyon Lux Trail CF 7

Canyon’s stokpaardje voor de uitdagende XC parcoursen, de Lux, heeft een ruiger broertje gekregen: de Lux Trail. 

De Lux is ook al geen half werk. Zeker de nieuwe Canyon Lux niet. Een fully met 100 mm veerweg en dubbele lockout, gemaakt om de snelste te zijn in wedstrijden. Dat is meteen ook het punt waar de twee zich in onderscheiden en de naam alles prijsgeeft: deze Lux Trail is voor de trails. Maar toch is het ook weer geen echte trailbike. Wel meer veerweg dan de Lux met 120 mm voor, 110 achter en dikkere banden. En over half werk gesproken, de Lux Trail is feitelijk ook half Lux. Want de achterste driehoek is hetzelfde gebleven terwijl de voorste driehoek anders is. 

Trailbike onder kopje Cross-Country

Trail in de naam, maar toch ook wel weer cross-country. Hij is relatief licht en heeft ruimte voor twee grote bidons. Bij Canyon online vind je hem dan ook onder kopje Cross-Country fietsen en niet onder Trail. De iets luiere balhoofdhoek, korte stuurpen en langere reach verraden echter wel een iets wilder karakter dat ook goed bij die andere categorie past. Eigenlijk hoort hij in een aparte categorie: downcountry. Niet helemaal nieuw maar ook nog niet helemaal ingeburgerd. Toch is de Lux Trail hiervan de belichaming, hij valt er precies tussen XC en Trail in en past dus goed bij de groeiende populariteit van trailbikes.

De Lux Trail heeft de achterkant van de Lux, maar de voorkant is helemaal nieuw

Met de introductie van de Lux Trail kort geleden, voegt Canyon een nieuw model toe aan de Lux collectie die al de modellen Lux CF SLX (de ‘luxe’ Lux) met 100 mm veerweg voor en 100 mm achter en de Lux CF met 110 mm voor en 100mm achter omvatte. 

De grootste verschillen zitten dus aan de voorkant met een bijna 30 mm langere bovenbuis (en daarmee reach) en een balhoofdhoek die van 70 naar 67,5 graden is gegaan. Ook heeft de fiets een tamelijk korte stuurpen, waarmee die langere reach weer iets gecompenseerd wordt. Dan kom je ineens meer in de buurt van de Neuron, hun trailbike. Ze delen bijvoorbeeld ook dezelfde stuurbreedte. Dropperpost? Standaard op elk model. Daarmee laten ze niet veel aan de verbeelding van de doelstelling van deze fiets over: meer plezier en minder wedstrijdgericht. 

Afwerking en uitrusting

Dit is de Lux Trail CF 7, een – á la Canyon – strak en mooi afgewerkt carbon frame. De CF 8 krijgt de top-afmontage, al blijft er bij deze CF 7 ook niet veel te wensen over. Een volledig XT M8100 groepset, Fox 34 Performance vork en Float demper, DT Swiss XRC 1700 carbon wielen met de skinwall en soepele Schwalbe Racing Ralph en Wicked Will banden.

Opvallend, maar juist ook weer niet door zijn omvang, is de kettinggeleider. Klein, licht en effectief. Bovenop het frame, achter het balhoofd zit de Impact Protection Unit. Die moet voorkomen dat wanneer je stuur omklapt bij een val deze de bovenbuis van je frame beschadigd. Ook wel heel XC is de flatmount remklauw achter. Een bescheidener voorkomen en lager gewicht ten opzichte van postmount bieden toch genoeg remkracht.

Soepele banden dus, maar de grovere noppen van de Schwalbe Wicked Will aan de voorkant remmen je wel wat af. Vervang die door een snellere Racing Ralph of Ray en je zal in de buurt komen van de vlotte Lux. De grip van de Wicked Will geeft je echter wel het vertrouwen dat je wil als je naar de Ardennen gaat bijvoorbeeld. De DT Swiss XRC 1700 wielen zou je bijna over het hoofd zien. Carbon wielen met 30 mm binnenbreedte en DT Swiss 350 naven.

Opvallend in de afmontage zijn de Hayes remschijven, 180 mm voor en 160 mm achter. De afmetingen zijn niet zo bijzonder, maar hier had ik natuurlijk Shimano remschijven verwacht. Het is weer een voorbeeld van de logistieke problematiek vanuit Azië. Bij gebrek aan Shimano remschijven is er daarom voor Hayes gekozen. Ze zijn iets zwaarder dan XT schijven in dezelfde maat (volgens opgegeven gewichten), en hoewel de XT-schijven een goede reputatie hebben, doen de Hayes schijven daar niet voor onder. 

De DT Swiss XRC 1700 wielen komen met de 350 naven (achter met de ratchet) en Hayes remschijven terwijl je XT verwacht.

De kabels lopen mooi aan de voorkant het frame in, echter, dankzij de dropper en lockout remotes krijg je nog wel aardig wat kabels voor je stuur te hangen. Niet per se een probleem, maar het zijn er wel veel valt mij op. Links heb je de dropper lockout en daaronder de dubbele lockout voor de voor- en achtervering. Aan de rechterkant alleen de shifter voor de achterderailleur. 

Een dropper post is must op een fiets als deze. De Fox Transfer SL Performance Elite heeft een ‘drop’ van 100 mm en hij heeft twee standen, omhoog of omlaag. De bediening gaat via de remote op het stuur. 

Dubbele vering, dubbele bediening

De Lux Trail heeft met 120 mm voor en 110 mm achter veel veerweg die je ook graag wilt gebruiken. Daar is de fiets immers voor gemaakt. Maar het gaat niet altijd maar omlaag en stukken verhard zijn onvermijdelijk. Daarvoor heeft de Lux Trail een dubbele lockout. Hiermee bedien je achterdemper èn de voorvork tegelijk vanaf je stuur. Apart kan dus niet als je dat zou willen. Zowel de Fox 34 Stepcast Performance vork als de Fox Float DPS Performance demper biedt 3 standen, Open, Medium en Firm. 

Welke van die drie standen je  in de praktijk gebruikt hangt af van het terrein en je wensen. De Firm stand is de maximale lock, om het zo te zeggen, en deze zal je vooral bij het klimmen en sprinten willen gebruiken. Het is overigens niet zo dat elke Watt aan vermogen verloren gaat als je klimt in een van de andere twee standen. Dat gaat zelfs zo goed dat je de vering alleen nog in Firm zet als je echt even hard omhoog wil. Zet je hem Open dat heb een heel soepele vering tot je beschikking voor de trails. Medium is dan weer geschikter voor XC-werk waarbij je ook voor de snelheid ‘op het vlakke’ wilt gaan.

Details

Canyon Lux Trail CF 7
Getest in maat L (ook in S, L, XL)
Kleur: Colombia Blue (ook in Alps Grey)
Gemeten gewicht: 12,14 kg (incl. bidonhouders)
Adviesprijs: € 4.299,-

Frame: Lux Trail CF
Voorvork: FOX 34 120 mm Stepcast Performance Elite 3-Pos Remote
Demper: FOX Float DPS Performance Elite 3-Pos Remote
Wielen: DT Swiss XRC 1700 Spline carbon
Voorband: Schwalbe Wicked Will SR TLE EVO 2,4″
Achterband: Schwalbe Racing Ralph SR TLE EVO 2,35″
Shifter: Shimano XT M8100 12-speed
Achterderailleur: Shimano XT M8100 12-speed
Crankset: Shimano Deore XT M8100 34T
Remmen: Shimano Deore XT M8100
Remschijven: Hayes D-Series V/A 180/160  mm
Cassette: Shimano SLX M7100
Ketting: Shimano M8100 12-speed
Dropperpost: FOX Transfer SL Performance Elite 100 mm / 30,9 mm
Zadel: Selle Italia SLS Boost FeC
Stuurpen: Race Face Ride 60 mm lang
Stuur: Race Face Ride Riserbar 760 mm breed
Handvatten: Ergon GA20

Eerst rij-indruk 

De eerste keer dat je op de fiets stapt bekruipt je meteen een heel sterk trailbike-gevoel. Dit is te danken aan de langere voorkant met breed stuur en dito voorband die je voor je neus hebt. Toch verraad de fiets snel zijn cross country roots want ondanks die voorkant rij je meteen al vlot weg. Het eerste waar ik een beetje mee speel en uiteindelijk best veel gebruik is de dubbele lockout op het stuur waarmee je de voor- en achtervering kan bedienen. Ik rij het meest met de dempers helemaal open, omdat ik niet de indruk krijg er veel nadeel van te hebben. Het deinen valt erg mee, al lock ik ze altijd op het asfalt.

Bochtige singletracks gaan veel beter dan je wellicht zou verwachten. De fiets is ondanks de andere voorkant nog altijd erg wendbaar. Het is geen racebak, maar de snelheid is er wel als je dat zoekt. Een stuurfoutje maken is ook niet zo erg, hij is stabiel genoeg om snel te herstellen en verder te gaan. Ook dankzij zie banden en extra veerweg. Daarmee heb ik het rij-gedrag van de Lux Trail eigenlijk opeens kort en goed samengevat. Snel en wendbaar als cross country met (bijna) de capaciteit van een trailbike. De extra veerweg biedt meer mogelijkheden maar is niet meteen een vrijbrief om de extreme delen van een bikepark op te zoeken. Toch nodigt alles aan de fiets uit om het eens wat verder dan die singletrack te zoeken.

Slim is de Flip & Turn Lever die geïntegreerd is in de achternaaf. Zo heb je altijd een hendel om je achterwiel los te draaien.

Conclusie

Iets minder serieus dan de Lux, maar niet te onderschatten, deze Lux Trail. Want als je de benen hebt, rij je die Lux voorbij op zijn eigen terrein. Die benen moeten dan het werk doen, maar het geeft wel aan wat de Lux Trail in zijn mars heeft. De nieuwe voorkant, extra veerweg, bredere stuur en bredere banden geven je meer controle en stabiliteit. Maar ook een soort van relaxtheid als je dat wil. 

Heerlijk voor het XC werk in Nederland maar het stelt je ook in staat om van de gebaande paden af te wijken en het ruigere werk op te zoeken, ook het buitenland. De Lux Trail heeft het snelle karakter van de Lux maar is op veel meer terrein in te zetten waardoor hij voor veel mensen waarschijnlijk een heel logische fiets is.

Het grovere werk van de heel soepele 2,4 inch Wicked Will voorband
De Impact Protection Unit die met twee boutjes direct achter het balhoofd zit gemonteerd om schade aan het frame te voorkomen bij een val
Het zijn maar een paar graden, maar toch zie je het slackere balhoofd, zeker voor XC begrippen