Eerste indruk: nieuwe Canyon Lux World Cup XC mountainbike 2022

Nieuw en vandaag officieel gelanceerd; de Canyon Lux World Cup XC. De full suspension wedstrijd cross country fiets van Canyon. Wij waren bij de persintroductie een aantal weken geleden in de thuishaven van Canyon, Koblenz. Het stadje waar de Moezel begint en de Rijn doorheen stroomt. Maar voor ons ging het vooral om de nieuwe Canyon en de ritjes die wij ermee mochten maken.

Progressievere geometrie

De geometrie van de nieuwe Canyon Lux is iets aangepast waardoor deze nu meer progressief is. De balhoofdhoek is nu 1,5 graden luier en meet 68,5 graden. Daar hoort dan ook een steilere zitbuis bij. Dat klopt want deze is nu een halve graad steiler. Ook hebben ze de zitbuis 10 mm korter gemaakt zodat je iets meer speelruimte krijgt met een eventuele dropperpost. De reach is 15 mm langer geworden.

Om het geheel toch een directe XC bike te laten zijn, is de stuurpen iets korter en hebben ze de liggende achtervork ook 5 mm korter gemaakt. Zo moet het volgens Canyon allemaal qua geometrie weer in verhouding zijn. En er zijn al goeie uitslagen met de fiets gereden. Dat komt omdat de pro’s de fiets al een tijdje mochten rijden, dus als je goed hebt opgelet dan heb je hem misschien al langs zien komen.

Tijdens onze ritjes werden we vergezeld door Andreas Seewald, Kristian Hynek, Loana Lecomte en Luca Schwarzbauer. Stuk voor stuk hardrijders. Andreas vertelde ons over zijn Cape Epic avontuur waar hij tweede werd en dat de stomme crash aan het begin misschien hem wel de overwinning heeft gekost. Maar hij blijft er nuchter onder terwijl hij erover vertelt.

Andreas Seewald in z’n regenboogtrui

CFR en CF modellen

Het nieuwe Lux frame is er nu in een CF en een CFR versie. Hierbij is de CFR, wat staat voor Canyon Factory Racing, het topmodel heeft een de beste carbonlayup van de twee. Deze is dan ook het meest lichte, met 1535 gram. Dat is 127 gram minder de vorige Lux. De CF weegt 1925 gram.

Wat ze heel mooi hebben aangepast aan de fiets is de rocker link van de achtervering. Deze is meer geïntegreerd in het frame waardoor hij meer stijfheid meekrijgt. Ook is de achterdemper iets hoger in een uitsparing in het frame geplaatst waarbij de kabel door het frame gaat. Officieel heeft Orbea het patent op deze techniek. Canyon had dit al eerder bedacht maar dacht dat je hier geen pattent op hoefde aan te vragen. Maar in onderling overleg mag Canyon dit systeem toch blijven gebruiken.

Als je de grafiek van de achtervering bekijkt dan is het eerste deel van het inveren gevoeliger dan voorheen, daarna houd de boog dezelfde curve aan zoals je gewend bent van de Lux. Dit maakt dat je sneller in je vering zit waardoor je achterwiel meer controle geeft op de ondergrond bij lichtere hobbels.

Canyon Lux World Cup CFR LTD

In Koblenz stond er een Canyon Lux World Cup CFR LTD voor me klaar. Dat is een van de twee uitvoeringen met het CFR frame. Als je naar de prijs en het gewicht kijkt is dit het echte topmodel. Maar feitelijk hebben ze twee topmodellen wat mij betreft, de LTD en de Team. Net zoals bij de vorige Lux SLX. De LTD is afgemonteerd met de Sram XX1 Eagle AXS groep en een DT Swiss XRC 1200 wielset van carbon. Het gewicht van deze fiets is 9,8 kg. Veren doe je met een RockShox SID SL Ultimate voorvork met 100 mm. Achter is er de RockShox Sidluxe ultimate gemonteerd. Deze versie is er in het grijs wat een niet zo opvallende kleur is. Dit is dan ook de duurste versie met een prijskaartje van € 7999,-.

Canyon Lux World Cup CFR Team

Het andere topmodel is de Canyon Lux World Cup CFR Team. Deze fiets valt in eerste instantie veel meer op. Door de witte kleur met blauw aan de achterkant en de fel oranje voorvork. Dan weet je ook meteen met welke vering hij is afgemonteerd; de Fox 32 SC Factory voorvork met 100 mm veerweg. Achter heeft deze uitvoering de Fox Float DPS Factory demper. De groepset is Shimano XTR en de wielen zijn hetzelfde als de LTD namelijk de DT Swiss XRC 1200. Het gewicht komt zo op 10.0 kg. De prijs van deze is € 6999,-.

Canyon Lux World Cup CF

Dan is er nog de keuze uit iets gunstiger geprijsde modellen, de CF6 en de CF7. Beide een iets mindere afmontage dan de topmodellen mar met een respectieve prijs van € 3499,- en € 4299,-. Meer info hierover kan je op de site van Canyon vinden.

Looks

Bij het zien van de fiets moet je toch even goed kijken of het inderdaad de nieuwe is of de oude. Bij de CFR modellen zie je het wel makkelijker omdat deze een semi-geïntegreerde cockpit heeft. Semi omdat de kabels bovenaan bij het balhoofd het frame ingaan. Daar is ook ruimte voor extra kabels zoals voor een dropperpost. Ondanks dat je kabels ziet lopen ziet het er toch veel georganiseerder en dus cleaner uit.

Bij het CFR frame is ervoor gekozen om overal CeramicSpeed SLT lagers te gebruiken. En dan hebben we het over alle draaipunten. Niet verkeerd toch? Zo gebruikt Canyon veel mooie technieken waarvan ze er ook zelf veel ontwikkelen. Niet nieuw op deze bike is de minimalistische kettinggeleider die 4,6 gram weegt inclusief bout. Ook het mini-inbussleuteltje dat aan de kabel van de voorrem zit zodat je altijd een tooltje hebt om je dempers af te stellen. Niet iedere demper heeft namelijk een bijgeleverd tooltje. Nadat ik meerdere rondjes om de Lux heb gelopen kan ik niet anders concluderen dat het er allemaal erg doordacht en strak uitziet.

Vertrouwd en makkelijk

Samen met de profs en de andere journalisten gingen we op zoek naar de bossen bij Koblenz. En dan blijkt dat je al in de stad aan de bak mag. Steile klimmetjes nog voordat we van het asfalt af zijn. Gezegend met een zonnetje komen we aan in de bossen. En er zijn genoeg uitdagende trails om de Lux aan de tand te voelen. Zo zijn er steile klimmetjes, boomwortels, stenen, drops, hard zand, los zand, off camber en als het geregend heeft zoals het de dag erna deed, ook modder. Waar de nieuwe Lux als eerste in opvalt is dat de handling heel makkelijk en vertrouwd aanvoelt. Je hoeft niet hard te werken om lekker rond te gaan.

Framemaat en steile klimmetjes

Bij de klimmetjes voelt de fiets stijf aan en de houding voelt goed en race georiënteerd. De gewichtsverdeling door de iets steilere zadelbuis en de lekker korte stuurpen zorgt voor een goede verdeling. Genoeg grip achter en genoeg gewicht voor. Toch luistert dit best nauw. Als je namelijk tussen twee framematen invalt en je kiest de grotere dan kan het maar zo zijn dat je voor te weinig druk hebt waardoor je je voorwiel de lucht in trekt. Dat valt te finetunen met de stand van de zadel maar eigenlijk wil je gewoon precies het goede frame voor jou. Als je al een Canyon hebt dan is het makkelijk om je maat te kiezen. Anders kan je naar Koblenz waar je op de verschillende modellen en maten een testrondje kan maken. Dat kan trouwens ook in Valkenburg bij het Shimano Experience Center.

Wel of geen dropperpost

Wanneer de trails wat technischer worden met grotere hoogteverschillen merk ik dat ik de dropperpost mis. Natuurlijk kom je zonder dropperpost ook overal beneden, want vroeger had je die immers ook niet. Maar het maakt het leven wel makkelijker. Dus ik had liever gezien dat ze de modellen of in ieder geval een model zouden hebben afgemonteerd met een dropperpost. Voor als je de wat technischere trails wil gaan rijden. Natuurlijk wordt de fiets dan iets zwaarder en misschien zeg je als marathonrijder dat alle beetjes aan gewicht scheelt. Smaken verschillen natuurlijk. Detail is dat Andreas Seewald gewoon met een dropperpost de wedstrijden fietst. En hij is toch wereldkampioen marathon.

Het sturen van de Lux is erg direct waardoor je makkelijk snel kan bijsturen om een wortel op het laatste moment te omzeilen. Dat maakt ook wel dat deze Lux wel echt weer een wedstrijd XC bike is. Bij het afdalen voelt de fiets steady aan maar zeker niet lui. Zeker wanneer lekkere lopende bochten van links naar rechts neemt hoef je niet veel aan het stuur te zitten en volgt de Lux makkelijk mijn aanwijzingen en zo de route. Erg vertrouwd zoals ik al zei. Waar ik ook erg vrolijk van word, is dat je twee grote bidons kwijt kan in het frame. Ja ook bij het kleinste XS frame. Heel erg handig.

Conclusie

De nieuwe Canyon Lux is nog steeds een wedstrijd fiets voor de cross country, maar ze hebben hem weer moderner gemaakt. Dat komt deels door de progresievere geometrie maar ook door de verfijnde achtervering als je die goed hebt afgesteld naar wens. Hij ziet er ook cleaner uit door de semi geïntegreerde cockpit. Ik zou er nog wel een dropperpost bij kopen. De verdere afmontage is top en persoonlijke voorkeur zal ervoor zorgen of je kiest voor de combinatie van Sram met Rockshox of Shimano met FOX.

Gezien dit alles is het opvallend dat het topmodel “maar” € 7999,- kost en de Team € 6999,-. Nog steeds veel geld maar met alle gestegen prijzen in de markt de afgelopen jaren vind ik dit erg scherp voor wat je krijgt. Gezien de looks en de afmontage in combinatie met het prijsvoordeel zou ik zelf gaan voor de Team versie. Voor de beschikbaarheid kan je het beste de site van Canyon in de gaten houden.

Meer info via Canyon