Derde versie voor Santa Cruz Hightower

In navolging van de Megatower 2023 voor gravity en downhill presenteert Santa Cruz afgelopen week de nieuwe Hightower 3 voor iets minder extreme mountainbikers. Het Amerikaanse bedrijf gespecialiseerd in topsegment mountainbikes heeft een ruim assortiment met voor elk type mountainbiker een model. De fabrikant typeert de Hightower als een do-it-all model. Niet te extreem, maar extreem goed.

Welkom bij de Santa Cruz-familie

Voordat we ingaan op de details, is het misschien goed om deze nieuwe fiets in perspectief te plaatsen. Santa Cruz heeft een aantal 29 inch modellen die voor een specifieke mountainbike discipline bedoeld zijn. Bijvoorbeeld de Blur en Highball voor cross country of de V10 voor downhillwedstrijden. Tussen die fietsen zitten wat overgangsmodellen die zich voornamelijk onderscheiden van elkaar op lengte van de veerweg en de geometrie.

Santa Cruz’ Blur heeft een achterdemper met 100mm veerweg. De Tallboy heeft 120mm en deze Hightower volgt met een veerweg van 145mm. Daarna komen de Megatower en de V10 met nog langere veerwegen (165 en 210mm). Deze nieuwe Hightower is daarmee voornamelijk een veelzijdige all mountainbike voor o.a. trail en enduro. Hiermee kan je zeker de grenzen in de afdaling opzoeken terwijl je ongeveer een kilo aan gewicht minder meezeult dan met de Megatower.

Greatest hits van Santa Cruz

De jarenlange ervaring van Santa Cruz met produceren van mountainbikes zorgt voor een aantal mooie kenmerken in de ontwerpen. Al jaren staat Santa Cruz bekend om de frames met Virtual Pivot Point (VVP) voor de achtervering, waardoor de vering meer horizontaal in het frame ligt. De achtervork drukt bij een impact de as van upper en de lower link naar voren in plaats van verticaal. De onderste link krijgt weerstand van de vering met 145mm veerweg en brengt de weerstand met het VVP-systeem terug naar het achterwiel.

Santa Cruz claimt dat met dit design het gewicht laag kan blijven. Ook is de achtervork uit één stuk zonder overtollige draaipunten mogelijk is. De verhoudingen rond de achtervering zijn veranderd. Hierdoor is de vering extra nauwkeurig in de eerste 40% van de travel en voelt beter bij zowel klimmen als dalen. Verder is bij dit model de fabricage van het carbon high end, met fraaie interne kabels en de glovebox onder de bidonhouder.

De derde versie van Santa Cruz’ Hightower is voorzien van een rubber spatbordje bij de achtervering en een flip chip waarmee je de reactie van de vering en geometrie makkelijk kan veranderen. In de hoge positie wordt de fiets een stukje hoger en maakt de vering meer gebruik van het midden van de veerweg. In de lage positie is de vering progressiever en heb je wat meer weerstand aan het einde van de veerweg en bij een bottom out impact.

Keus uit zes modellen

Santa Cruz hanteert twee soorten carbon. Vier van de zes beschikbare modellen zijn gemaakt met het goedkopere en iets zwaardere carbon C. In de twee topmodellen wordt een frame van CC-carbon geleverd, dat voor de echte weight junkie het verschil kan maken. Het gewicht inclusief afmontage varieert van 14,52 kilo in het goedkoopste model tot 14,01 kilo in het topmodel. Alle fietsen worden geleverd met SRAM afmontage en een RockShox Lyrik Base of verschillende FOX 36 Float’s met een veerweg van 150 mm (tot 160mm mogelijk). De achtervering is in bijna alle modellen een Rockshox Super Deluxe Select+ of Ultimate.

De geometrie van de Hightower is met de derde update iets slacker gemaakt met een stuurbuishoek van 64,8 graden en afhankelijk van de maat zo’n 77 graden voor de zitbuis. De prijzen van de zes modellen varieren tussen $5499 tot 10699 Amerikaanse dollar voor het duurste model. Je hebt keuze tussen twee kleursamenstellingen.

Meer info: Santa Cruz.