Het lag in de lijn der verwachting na de aankondiging van een nieuwe Procaliber aluminium vorig jaar, dat ook de carbon versie niet achter zou blijven. Dit jaar krijgt de cross country hardtail Trek Procaliber (model 9.5 tot en met 9.7) een verfrissende update, met als opvallendste kenmerk de IsoSpeed die plaats maakt voor een IsoBow.
IsoBow, het booggewricht
Het begint bij Trek allemaal met Iso, maar wat daarna komt is specifiek voor verschillende platformen. De carbon Procaliber hardtail van het merk werd voorheen uitgerust met een soort scharnier in de bovenbuis om het zitcomfort van het stijve frame te vergroten. Op die plek in de buurt van de zadelbuis komt nu een lichte knik die IsoBow heet.
Op zich was er niks mis met de IsoSpeed, maar Trek zegt dat IsoBow een lichter en eenvoudiger concept is met precies dezelfde werking. Bij blind testen zouden de testrijders geen verschil ervaren ten opzichte van IsoSpeed en in het lab hebben de twee systemen ook een vergelijkbaar zitcomfort. Een voordeel van het nieuwe boogsysteem is dat het flexdeel van de bovenbuis zich nu kan opsplitsen en langs de zadelbuis kan blijven doorlopen in de achtervork. Ik ben benieuwd hoe dat voelt, want dit neem ik rechtstreeks over uit de brochure.
Nieuwe geometrie, in lijn met het assortiment
In vergelijking met de vorige versie (Gen 2) heeft deze Procaliber Gen 3 een geometrie gekregen die voldoet aan de hedendaagse standaarden. De balhoofdhoek is flink luier gemaakt (van 68,8 naar 67 graden). Ook is de veerweg van de vork van 100 naar 120 mm gegaan. De reach is 10 mm langer geworden (460 mm in maat L). De effectieve zithoek is van 73,8 naar 74,3 graden gegaan. Het frame gewicht is ook fors omlaag gebracht, van 1350 naar 1150 gram. Al met al is deze derde generatie beter opgewassen tegen extremere omstandigheden, terwijl het een snelle en lichte mountainbikekeuze blijft.
Met deze specs brengt Trek een duidelijke lijn aan in het cross country segment, want zowel de aluminium variant als de full suspension Supercaliber Gen 2 hebben nu vergelijkbare hedendaagse standaarden. Toch ligt nog in de lijn der verwachting dat de volgende generatie Supercaliber ook nog iets extremer zal worden, want de balhoofdhoek zit bij die fully nog op 67,5 graden en de veerweg standaard op 110 mm (120 mm is mogelijk). De nieuwe Procaliber heeft nu net als de rest ook ruimte voor banden van 2.4 inch breed.
Ook nieuw is de zwevende achterremaansluiting, vrij vertaald. Doordat het achterste boutje van de remklauw niet meer in de achtervork valt, maar steunt op de steekas aan de binnenkant van het frame, zou er meer flex in het bovenste deel van de achtervork blijven. Resultaat is meer comfort. Tegelijkertijd is remmen daarmee ook consistenter, omdat de positie van de klauw minder wordt beïnvloed door de flex van de seatstay. Ook is er ruimte voor een dropperpost in het frame.
De modellen van de nieuwe Procaliber gaan tot model 9.7, want inhoud dat er voorlopig niet een echt topmodel met de beste groepset is. Het duurste model Procaliber met o.a. SRAM GX AXS, RockShox SID en Bontrager Kovee Elite 30 wielen wordt verkocht met een adviesprijs van € 4.499,-. Een los frame is ook verkrijgbaar voor € 1.499,- en de Procaliber 9.5 en 9.6 kosten je respectievelijk € 1.999,- en € 2.499,-. Verkrijgbaar in maat S t/m XL.
Meer bij Trek.