Trek Fuel EXe is de nieuwe bijna stille E-MTB

Ze hebben niet stilgezeten bij Trek de afgelopen twee jaar met als resultaat deze nieuwe Trek Fuel EXe E-MTB die vandaag wordt gepresenteerd voor het grote publiek. De Fuel EX is de trailbike van Trek en de elektrische equivalent was altijd de Trek Rail. Maar om deze Trek Fuel EXe de nieuwe Rail te noemen is te makkelijk. Ze hebben de fiets namelijk helemaal opnieuw ontworpen en daarom is hij zo anders, dat ze er ook maar een nieuwe naam aan hebben gegeven. De Trek Fuel EXe. Hij ligt ook veel dichter bij de bestaande Fuel EX zonder motortje.

licht, handelbaar met genoeg vermogen

Het uitgangspunt was om een trailbike te maken die zowel licht en handelbaar is, bijna als de gewone Fuel EX maar die toch genoeg vermogen heeft. Ze zijn op een vermogen gekomen van 50 Nm in combinatie met een accu van 360 Wh. Dit zou tussen de 2 en 5 uur rijden betekenen. Wil je nog een uurtje langer rijden dan is er de range extender die je als bidon in je houder stopt en met een stekkertje aansluit. Deze extra accu heeft 360 Wh.

Het gewicht van de motor en de standaard accu is 3,9 kg. Daardoor kunnen ze het gewicht relatief laag houden waardoor de bike veel speelser wordt en qua gevoel dichterbij de motorloze Fuel EX komt. Voor de Trek Fuel EXe 9.9 met een XX1 AXS groepset komt het totaalgewicht op 18,4 kg.

Stilte op de trails

Voor de nieuwe motor heeft Trek samengewerkt met TQ. Een Duits technologiebedrijf dat in veel bedrijfstakken te vinden is. Hun techniek vind je onder andere in robots die operaties uitvoeren maar ook in de maanwagen. Ze hebben zelfs een skateboard die zo’n 40 km/u rijdt. Met de kennis van TQ hebben ze samen de HPR50 motor ontwikkeld. Een van de opvallende dingen aan de motor is dat het een erg kleine motor is. Ook de accu is smal gehouden zodat de onderbuis erg smal kon blijven. Maar nog opvallender is het geluid. Of beter het gebrek aan het geluid. Door de Harmonic Pin Ring techniek is er geen geluid van tandwielen en/of riemen. Er zijn maar twee bewegende onderdelen in de motor.

Ze hebben allerlei metingen gedaan en qua dB maakt de Fuel EXe al minder geluid. Meten van geluid is een vak apart en zonder daar te diep op in te gaan weten we allemaal dat het effect dat sommige geluiden op je hebben vervelender zijn en meer opvallen dan andere. Dat is niet altijd een op een aan de dB te herleiden. Vandaar dat ze tonale metingen hebben gedaan. Dus hoeveel last je hebt van het geluid dat de motor maakt. En bij deze metingen komt deze E-MTB heel dicht bij het geluid van de Fuel EX zonder motor. Zo moet je weer veel meer een voelen met de natuur.

De bike is qua geometrie lekker progressief. Met een 65 graden balhoofdhoek. en een hoek van 77 graden voor de zadelbuis. De bike komt met 29 inch wielen en de reach bij maat L is 485 mm. De liggende achtervork is 440 mm. Voor de vering moet je denken aan een 150 mm voorvork en een veerweg van 140 mm achter. Met de Mino link kan je de geometrie iets aanpassen.

2 cm OLED scherm

Het 2 cm grote OLED schermpje in de bovenbuis geeft je allerlei informatie en ziet er mooi weggewerkt uit. En als je toch een steil stukje moet lopen is er ook een walk assist. Deze functie zit in de eenvoudige bedieningsknop op het stuur weggewerkt. Trek heeft ook een nieuwe app, Trek Central, ontwikkeld waarbij je allerlei zaken van je bike draadloos kan bedienen. Er is ook de optie bij de topmodellen om je Sram derailleur accu via een kabel op te laden door de accu van de fiets.

Er zijn verschillende uitvoeringen waarbij het topmodel de Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS is. Je fiets is dan afgemonteerd met een elektrische XX1 groepset. De voorvork is een RockShox Lyrik Ultimate Airwiz, en een RockShox Super Deluxe Ultimate AirWiz achterdemper. Je betaald voor deze versie ook verweg het meest, namelijk € 14.999,-. De Fuel EXe is er vanaf € 6.499,-. Hopelijk snel meer nieuws in de vorm van een review

Meer info via Trek