Review: Specialized Epic EVO Expert

Een cross country mountainbike die neigt naar een trail bike, dat is de Specialized Epic EVO. Het Amerikaanse merk nam het frame van de Specialized Epic en maakte onder andere de zitbuishoek en balhoofdhoek een graad slacker. Specialized leende ons de Expert-variant van de Epic EVO en ik vertel je graag over mijn ervaring met deze veelzijdige mountainbike.

Specialized Epic EVO Expert heeft meer slack

Naast de kleinere zitbuishoek en grotere balhoofdhoek heeft Specialized natuurlijk meer aanpassingen gedaan om de Epic richting een trail bike te krijgen. Zo is de Rockshox SID Select+ voorvork voorzien van 120 mm travel en ook de achterdemper van de Epic EVO (RockShox SID LUXE Select+ met 110 mm) heeft 10 mm meer dan in de ‘normale’ Epic. Ook zijn de remmen steviger dan je op een cross country bike verwacht. De Evo heeft namelijk SRAM’s G2 RS 4-piston remklauw met twee keer 180 mm remschijven. Kortom in alles een stevige variant van de Epic.

Best veel trial bike met een opvallend laag gewicht

Meteen valt me op hoe licht de fiets aanvoelt en onze weegschaal geeft ook een verrassend laag gewicht. Maat L weegt bij ons 11,13 kilogram, wat ik echt wel netjes vind voor een uit de kluiten gewassen cross country mountainbike. Verder vallen de stevige banden op. De Fast Trak Ground Control met een breedte van 2,35 inch hebben een stevig noppenprofiel en zijn daarmee ook geschikt voor extremere omstandigheden. Het stuur is voorzien van een lichte rise (20 mm), is redelijk breed (760 mm) en is net als de stuurpen van aluminium.

De wielbasis is met 1194 mm net een fractie langer is dan ik gewend ben, wat beter is voor stevige drops en jumps. Grootste pluspunt vind ik de ruimte voor twee bidonhouders, waar ook nog eens grote bidons in kunnen.

Als ik er voor het eerst op ga zitten voelt het alsof deze mountainbike echt wat aankan. De demping veert op een prettige manier in wanneer ik ga zitten, maar de langere travel zorgt ook nog lekker veel veerweg overblijft voor stevige omstandigheden. De flip chip is goed verstopt aan de achterkant van de demper en staat in ‘low’ positie. Daarmee wordt het bracket afhankelijk van je framemaat 6 mm hoger is dan in high positie en de balhoofdhoek wordt zo’n halve graad slacker (66,5 graden).

Na de vering en rebound te hebben ingesteld met behulp van de Specialized Suspension Calculator, ben ik klaar voor een eerste testrit. Omdat ik op asfalt vertrek, zet ik de lockout aan. Die zet de fiets ook echt goed op slot, waardoor de Epic EVO opeens best stijf en agressief aanvoelt en meer het karakter aanneemt van een cross country racemonster.

Drops en jumps in de bossen

De eerste kilometers voelt de Epic EVO comfortabel aan. Ook over een hobbelige gravelstrook met lockout aan. De 2,35 inch banden zijn robuust en door het stevige profiel lijken de wielen bijna groter dan 29 inch. Aangekomen op de testlocatie begin ik met een lange klim over een stevige single track. Hier ondervindt ik mijn grootste kritieke punt, want de lockout van beide veringen is niet voorzien van een schakelaar aan het stuur.

Voor trail riding in de bergen is dat niet zo’n probleem, omdat je vaak langer klimt en afdaalt. In Nederland moet je door het geringe hoogteverschil toch vaker switchen en ben je met twee lockouts, waarvan de achterdemper ook nog redelijk moeilijk zichtbaar is, wel even bezig met (un-)locken. Gelukkig biedt het frame de mogelijk voor de montage van een bekabelde lockout naar de achtervering en is een lockout-kabel naar de voorvork natuurlijk nog eenvoudiger te installeren.

In het positieve moet ik wennen aan de slackere geometrie van de mountainbike. Door het relatief lage gewicht voelt het als een cross country bike, maar de geometrie is juist bedoelt voor wat extremer werk. Ik merk dat ik in het begin eigenlijk te voorzichtig rijdt. Juist als ik de grenzen wat meer opzoek en wat meer achter op de fiets hang, heb ik meer controle. Ook de wortels en drops in de pittige afdaling vangt de vering met gemak op waardoor ik veel controle en snelheid houd. Achter zie ik dat de vering bij grote sprongen bottom out is gegaan zonder dat ik het merkte, maar voor heb ik een riante marge aan travel over.

Ook de remkracht van de remklauw (voorzien vier zuigers) is een aangename toevoeging bij deze mountainbike, waardoor je ook met remmen meer de grenzen kunt opzoeken. De wielen zijn Roval Control carbon velgen met 29 mm interne breedte en DT Swiss 350-naven. Tijdens het rijden is me daaraan eigenlijk niks bijzonders opgevallen en daarmee concludeer ik vooral dat ze functioneel één zijn met de rest van deze mountainbike. Ook maakt de SRAM X01-groep de Specialized Epic EVO Expert tot een high end mountainbike.

Rit in de regen

We moesten er even op wachten, maar na een lange en droge periode brak een week van flinke regenbuien aan. Een mooi moment om deze mountainbike in natte omstandigheden te rijden. Ook dan maakt de Epic EVO mijn verwachtingen qua rijeigenschappen ook waar. Ondanks de hevige regenval heb ik opvallend weinig last van opspattend water in bijvoorbeeld mijn gezicht. Ik merk wel dat de remmen minder goed werken. Eigenlijk minder goed dan ik had gehoopt, want de remkracht neemt best veel af en het aangrijpmoment is beduidend minder direct. Wellicht dat andere remblokken hiervoor nog oplossing kunnen bieden. De X-Fusion Manic dropper post gaat ook iets minder soepel omhoog door modderresten dan in droge omstandigheden, maar blijft wel goed functioneren.

Verder blijft de drivetrain opvallend schoon en netjes en is de mountainbike zeer goed te temmen over de natte ondergrond. Eenmaal thuis kan ik de Epic EVO gemakkelijk afspuiten en schoonmaken met eigenlijk slecht één rottig plekje. Tussen de achterbrug en het trapasbehuizing zit een kabeldoorvoer voor rem- en versnellingskabel. Die is afgewerkt met een rubber omhulsel. Daar spat veel modder van de banden op dat ik moeilijk met de spuit weg krijg en later met de compressor moet schoon spuiten. Ik kan me voorstellen dat dit op den duur een gevoelige plek wordt voor onderhoud en slijtage.

Specificaties

Specialized Epic EVO Expert
Frame: FACT 11m Full Carbon
Voorvork: Rockshox SID Select+ 120mm travel
Achterdemper: RockShox SID LUXE Select+, 190×40 mm met 110 mm veerweg
Groepset: Sram X01 Eagle, 12-speed
Remmen: SRAM G2 RS, 4 zuiger remklauw
Bracket: SRAM DUB, BSA 73mm, threaded
Wielen: Roval Control, Carbon offset design, 29mm interne breedte en tubeless ready
Naven: DT Swiss 350
Banden: Specialized Ground Control, 29×2.35
Stuur: Specialized Alloy, 20mm rise, 35mm, 760mm wide
Stuurpen: Alloy Trail, 35mm bar bore
Zadelpen: X-Fusion Manic, 30.9, 100/125/150 Travel
Zadel: Body Geometry Power Sport met stalen rails
Kleur: Satin Smoke / Dove Gray
Gemeten gewicht: 11,13 kg (maat L)
Adviesprijs: € 8.100,-
Meer info via Specialized

Conclusie

Deze mountainbike heeft twee gezichten. Hoewel de Specialized Epic EVO Expert eigenlijk tussen een cross country en trail bike invalt, denk ik dat er best een grote doelgroep is voor deze mountainbike. Natuurlijk willen we allemaal het liefst zoveel mogelijk toffe fietsen voor de meest uiteenlopende doeleinden in de schuur ophangen, maar de bittere waarheid voor veel mountainbikers is vaak de beperkte budgettaire mogelijkheden om dat te financieren.

Een veelzijdige keuze is dan waarschijnlijk een uitkomst en met deze mountainbike heb je echt het beste van twee werelden. Als je niet een extreem competitieve cross country mountainbiker bent, maar als je wel een bike wilt die op de buitenlandse trails zijn mannetje staat dan is de Epic EVO de juiste keus. Je gaat veel plezier aan de extra veerweg beleven (ook in Nederland) en bent toch minder log dan met een volwaardige trail bike.

Ook voor langere tochten ben je voorzien van veel drinken met twee bidons, wat op een trail bike best uniek is. De afwerking van het frame is mooi en zorgvuldig gedaan en details als de subtiele framebeschermer op de onderbuis maken het af. Bij deze mountainbike lijkt op niks bezuinigd en dat zorgt wel een stevig aankoopbedrag. Als je wilt investeren in een veelzijdige high end mountainbike maak je met deze Epic EVO de juiste keus. Alle kritieke punten uit mijn bevindingen zijn meer dan overkomelijk en meestal op te lossen met wat tweaken of afstellen. Ze wegen in ieder geval niet op tegen de bijzonder comfortabele rijervaring en -eigenschappen van de Specialized Epic EVO Expert.