Review: Bontrager Kovee RSL 30 mountainbike wielset

De eerste rit met de nieuwe Bontrager Kovee RSL 30 wielen lijkt het wel alsof alles vanzelf gaat. Heb ik goede benen vandaag of komt het door de high end wielen in mijn mountainbike? Al snel concludeer ik: het laatste. De nieuwe cross country wielen van Trek’s eigen merk Bontrager zijn uit en ik mocht het topmodel – de Kovee RSL 30 – voor je testen.

Alle feiten van de Kovee RSL 30 op een rij

Voordat we kunnen testen inspecteren we de carbonwielen natuurlijk grondig. De grootste troef van deze set is het lage gewicht. Volgens Trek weegt een set 1199 gram en als we zelf wegen komen we op 1220 gram, maar dat is wel met de ventielen. Het achterwiel is voorzien een SRAM XD body en het tubeless velglint is keurig naadloos aangebracht. Deze nieuwe velgen zijn breder (30 mm) en minder hoog (22 mm) dan de vorige versie, waardoor ze stoot- en lekbestendiger moeten zijn.

In ons pakketje ontvingen we ook een setje Bontrager XR1 Team Issue-banden, de 2,2 inch band van Trek’s cross country factory team. Met band komt het voorwiel op een gewicht van 1,22 kg en het achterwiel op 1,34 kg. De banden monteren we tubeless, krijgen we makkelijk op de velg en ploppen (met een gewone fietspomp al) soepel in positie. In het voorwiel hebben we geen tubeless sealant nodig. Achter blijft de band een paar uur hard, maar omdat ik ze flink op de proef wil stellen voorzie ik beide banden van een portie sealant. Nergens ontstaat geknoei of een lekje en de banden blijven meteen dagen hard.

De naven zijn speciaal voor Bontrager gemaakt door DT Swiss en niet los verkrijgbaar. De gebruikte onderdelen wel, want die zijn van de 240s-naven. Dat is topkwaliteit. Mooie lagers, minimaal gebruik van materiaal, heel stevig met weinig frictie en makkelijk te onderhouden. De SRAM XD-cassette laat zich net als de Center lock-schijf makkelijk op de wielen monteren. Overigens is er geen Center lock-sluitring meegeleverd. Een onderdeel dat je bij schijven ook niet altijd geleverd krijgt. Met een boost-steekas plaats ik de wielen in mijn hardtail mountainbike voor een eerste testrit. Ik kies voor een hardtail, zodat ik goed kan ervaren hoe stijf en comfortabel de wielen zich gedragen en daarnaast wordt die mountainbike met deze wielen ook ineens heel licht. Voorin zit 1,2 bar en de achterband heeft een druk van 1,5 bar.

30 mm wielen gemaakt om te racen

“De beste upgrade voor je fiets is een knappe set wielen”, hoor je vaak. In mijn geval ook, want ik vervang de aluminium wielen die normaal in mijn fiets zitten voor deze high end set. Deze wielen komen makkelijk op gang en blijven lang uitrollen. Dat komt met name door het lage gewicht, want daardoor hoef ik minder massa in beweging te brengen. Ook de lagers in de wielen spelen een belangrijke rol bij de weerstand van het wiel. Met een matige wind in de rug kom ik op rechte stukken soms wat versnellingen tekort om structureel een stevig vermogen op de pedalen te houden. Ook aan de waarden van mijn vermogensmeter zie ik dat deze wielen significant minder weerstand bieden.

Eenmaal in het bos merk ik hoe ontzettend strak de wielen sturen. Ze snijden vlijmscherp door de bochten. Een combinatie van de brede velg en de stijve eigenschappen van carbon. Met 30 mm brede velgen kun je een lagere bandendruk rijden en blijven de banden steviger op de velg. Dat maakt deze wielset ook echt waar. Hoewel ik normaal met iets bredere banden rijd, heb ik geen moment het idee gehad dat de banden op de randen teveel ombogen. De wielen voelen stabiel en de banden behouden hun positie op de velg. Hoewel de wielen echt stijf zijn, rijden ze wel comfortabel en voel je niet ieder takje op de grond liggen. Dat is knap gedaan!

Steil omhoog klimmen is ook een pretje. Niet alleen breng je de wielen nu makkelijker in beweging, maar de lichtgewicht eigenschap zorgt ook dat je minder gewicht meezeult naar boven. Ik merk een aanzienlijk verschil. In de afdaling werkt het weinige gewicht echter weer een klein beetje tegen me. Door de lichte wielen heb je iets minder druk op het voorwiel. Als ik in het kurkdroge stuifzand op de max naar beneden rij moet ik mijn rijstijl wat aanpassen. Het voorwiel gaat door z’n gewicht namelijk iets sneller driften in de bochten.

Natte beproeving voor de Kovee RSL 30

Na meerdere ritten met de wielen blijft mijn eerste ervaring ongewijzigd. Pas onlangs kon ik ze in de regen testen. Ondanks de kletsnatte omstandigheden, trek ik toch het bos in met deze set wielen. Nu met de banden op 1,1 bar achter en 0,9 bar voor om de extremen voor deze test op te zoeken. Met mijn gewicht (75 kg) wat aan de lage kant wellicht, maar qua grip gaat de set er flink op vooruit en ook de rolweerstand blijft laag. Zonder één keer stoten op de velg rij ik drie uur over de zeiknatte routes van de Zuid Veluwe, terwijl ik net zo rij als normaal. Ook in de regen blijven de wielen strak en gericht sturen. Je kunt deze set dus inderdaad goed met lage bandenspanning rijden! Wel merk ik beduidend minder grip in de natte omstandigheden, maar met zoveel modder zou je liever een grover profiel of banden met een regen compound steken.

De wielen laten zich naderhand makkelijk schoonmaken, zonder dat resten zand of modder op lastige plekken achterblijven. Wel ontdek ik bij de inspectie naderhand een lichte slag in het voorwiel, terwijl ik niet ergens hard op gestoten ben. Het is twee á drie minimeter en de spaken zijn nog keurig op spanning. De slag is zo minimaal dat ik normaal zou aankijken of het erger wordt en niet meteen actie zou ondernemen. Het gebeurd namelijk wel vaker dat nieuwe wielen uit de doos even nagespannen moeten worden, omdat de spaken zich gaan zetten. Toch koppel ik het even terug aan Bontrager. Zij geven aan dat je deze gratis kunt laten afstellen bij de dealer en het advies is om dat na een paar ritten te doen. De dealer zorgt dat met het juiste gereedschap de wielen weer keurig in balans worden gebracht. Mocht je onverhoopt toch te maken hebben met een fabrieksfout, dan geldt voor deze wielen sowieso een levenslange garantie voor de eerste eigenaar. Zo erg is het gelukkig niet bij de set die ik test en voorlopig hou ik goed in de gaten of het erger wordt.

Specificaties

Bontrager Kovee RSL 30
Gewicht gewogen (met ventiel): 1.22 kg
Gewicht gewogen (met band): voor 1.22 kg en 1.34 kg
Materiaal: carbon
Kleur: mat zwart met glanzend zwarte letters
Naven: Speciale uitvoering DT Swiss 240s
Body: SRAM EXP XD
Steekas: Boost 110/148
Spaken: 24 Sapim CX-Ray met zelfborgende nippels
Schijfmontage: Center lock
Banden: Bontrager XR1 Team Issue
Adviesprijs: € 2498,-

Conclusie

De Bontrager Kovee RSL 30-wielen maken mijn verwachtingen helemaal waar. Het zijn topwielen in een topsegment, punt uit. Natuurlijk moet je daarvoor iets dieper in de buidel tasten, maar als je het budget over hebt voor kwaliteit krijg je wel waar voor je geld. In deze prijsklasse hebben deze wielen namelijk drie onderscheidende eigenschappen, die je samen niet zo snel vindt bij gangbare concurrenten. Deze Kovee RSL-wielen hebben hoge kwaliteit naven, zijn 30 mm breed en zijn bovenal ontzettend licht.

Trek biedt daarnaast de eerste eigenaar van de wielset levenslange garantie en een riante schaderegeling, dus mocht je onverhoopt toch de wielen stuk rijden dan ben je niet direct je investering kwijt. Ze rijden ondanks hun stijve eigenschappen comfortabel en sturen precies. En de bijbehorende Bontrager XR1 banden zijn in combinatie met deze wielen in normale omstandigheden een aanrader, ook omdat ze naadloos op en bij de velg passen.

Meer info via Trek