Het Franse merk gooide vorig jaar hoge ogen met hun nieuwe Origine Théorème FS full suspension cross country model en vindt het nu tijd voor vernieuwing van de hardtail. De geometrie is progressiever en het stapelen van carbon is opnieuw onder de loep genomen. Wij duiken er in voor je.
Zowel de hardtail als de fully cross country modellen heten bij Origine Théorème. Om verwarring te voorkomen voegt het merk bij de full suspension de letter FS toe. Voor de duidelijkheid gaat het bij deze aankondiging alleen om een nieuwe variant van de hardtail, maar er zijn ook veel gelijkenissen te vinden.
Klant kiest
De geometrie van de nieuwe Théorème krijgt een moderner ontwerp. Zo gaat de balhoofdhoek met een 100 mm voorvork naar 68,5 graden, waarbij de zitbuishoek 74,3 graden is in maat M. De wielbasis en reach komen dan uit op 1148,5 mm en 435 mm. Toch heb je meer keuze, want bij Origine stelt de klant altijd zelf de mountainbike samen.
Een configuratie met 120 mm voorvork behoort ook tot de opties en daarbij krijg je een nog progressievere geometrie. In maat M spreken we dan over een balhoofdhoek van 67,3 graden en zitbuishoek van 73 graden, waarbij de wielbasis en reach uitkomen op 1.158 mm en 422 mm. Daarmee kan de Théorème extremere omstandigheden te lijf.
Twee soorten carbon
Naast de geometrie kunnen klanten ook kiezen uit twee soorten carbonlagen. De fabrikant onderscheidt een wat comfortabeler gestapeld carbon en een gelaagdheid die zorgt voor meer efficiëntie en daarmee prestatie. Het GTO carbon heeft meer comfort en trillingsdemping, met het oog op recreatieve ritten of langere ritten zoals marathons. Iets minder comfortabel, maar volop gericht op prestatie is het GTR-carbon. Tussen beide frames zit 90 gram verschil, met de 850 gram van de GTR als lichtste model.
In beide frames is een de nieuwe stuurdemper van Origine geïntegreerd. Die zorgt ervoor dat het stuur niet tegen de bovenbuis kan slaan en de voorvork niet tegen de onderbuis, waardoor het carbon kan breken. Daardoor hoeft Origine ook geen knik meer in de onderbuis te maken die ruimte maakt voor een voorvork die te ver doordraait. Nu loopt de onderbuis bijna recht tussen het balhoofd en de bracket naar beneden. Daarnaast heeft het frame nu ruimte voor banden tot een breedte van 2,4 inch gekregen en een geïntegreerde zadelpenklem.
Prijzen zijn sterk afhankelijk van de configuratie, die je zelf op de site van het Origine kunt invullen. Zo kun je zelf kleuren kiezen, maar behoort ook ook een ruim aanbod afmontage en onderdelen tot de mogelijkheden. Als basis model is de Origine Théorème GTO er voor € 2.413,-. Als je een GTO wil met RockShox Sid SL Select voorvork, Prymal carbon wielset en een Sram GX AXS groepset inclusief dropperpost, dan moet je denken aan € 4.300,-. Zo heb je een beetje een indruk.
Meer info via Origine