BMC verstopt motor in nieuwe Fourstroke AMP LT

Weer zo’n nieuwe trail bike waarvan je bijna niet ziet dat het een eMTB is! BMC presenteerde niet zo lang geleden een hele serie nieuwe Fourstrokes, maar deze gemotoriseerde variant hielden ze nog even geheim. Voor de verandering neem ik in dit artikel het instapmodel eens onder de loep. Het mag dan een instapper zijn, maar aan de kassa betaal je nog steeds een fors bedrag voor de nieuwe Fourstroke AMP LT Three.

BMC Fourstroke AMP LT is een elektrische hybride voor trail en down country

Laten we even door de afkortingen lopen. BMC staat voor Bicycle Manufacturing Company, AMP betekent dat de mountainbike gemotoriseerd is en LT geeft aan dat het een steviger familielid uit de bekende Fourstroke cross country familie is. In alle opzichten is deze nieuwe trots van BMC dus een hybride oplossing. Waar andere merken kiezen voor het elektrificeren van hun cross country of trail mountainbikes, kiezen de Zwitsers met hun enige eMTB juist voor de tussenvariant die in de categorie down country valt.

De geometrie komt voort uit de cross country model van BMC, die dus net is vernieuwd. Deze nieuwe eMTB heeft daardoor ook plaats voor twee bidons op de onderbuis van het frame, wat voor een elektrische mountainbike best revolutionair is. Ook het APS dual-link veersysteem is in het full carbon frame verwerkt, waarmee de achterdemper is dus van boven het bracket naar de bovenbuis verhuist. Het frame biedt net iets meer travel dan de in het cross country model. Zowel voor als achter vinden we 120 mm aan Rockshox SID RL en SIDLUXE Select+ in plaats van de 100 mm uit de cross country reeks. Dat de balhoofdhoek van 66,5 graden wel gelijk bij down country en cross country variant vind ik best opvallend. Meestal maken de fabrikanten de down country MTB’s namelijk iets slacker.

Mechanische doping zit erg goed verstopt

Natuurlijk is BMC niet het enige merk dat je helpt over de drempel van eMTB shaming, maar eerlijk: toen ik deze nieuwe Fourstroke AMP LT op Instagram voorbij zag komen, dacht ik eigenlijk dat het om een mountainbike zonder elektrische aandrijving ging. Pas bij beter kijken zag ik de motor onderaan de slanke onderbuis. Dat hebben ze heel tof gedaan bij BMC en ze hebben ook geen kinderachtige motor in de mountainbike verwerkt.

De motor kan tot 300 watt ondersteunen met 50nm torque. Met accu van 360 Wh kun je zeker twee intensief fietsen, want dat testten we laatst nog op de Trek Fuel EXe met precies de zelfde setup. Wil je langer, dan is een extender van 150 Wh beschikbaar in één van de twee bidonhouders.

Het instapmodel van de Fourstroke AMP LT is voorzien van een Shimano SLX groep en Alex MD30 30 mm brede wielen. Met 60 mm clearance in frame en vork monteert BMC er een set lekkere brede 2.4 inch Maxxis Rekon TR EXO banden op. Enige grote kritieke punt is het ontbreken van een dropper post in dit model, maar in alle duurdere varianten van de nieuwe e-serie wordt die wel standaard gemonteerd.

Deze Fourstroke AMP LT Three is beschikbaar voor € 6.899,-. De drie duurdere modellen voor respectievelijk € 7.999,-, € 9.999,- en € 13.999,-. Je vind ze allemaal bij BMC.