BMC Fourstroke MTB totaal vernieuwd

In mijn beleving was de Fourstroke al een hele goede mountainbike, maar BMC heeft toch een totaal nieuw ontwerp gepresenteerd onlangs. Ze begonnen from scratch met alle modellen uit de serie: de Fourstroke 01, Fourstroke en Fourstroke LT. Respectievelijk van competatief naar geschikt trail-riding. In dit artikel focus ik op het XCO-model met BMC’s Autodrop technologie geïntegreerd in het frame: de Fourstroke 01.

Nieuw ontwerp integreert Autodrop technologie

BMC is al een aantal jaar bezig met de Autodrop technologie, want waarschijnlijk ken je het gevoel van zuur in je benen als je op hoge intensiteit de dropper nog omlaag moet squad’en. Dat moet anders kunnen vind BMC. Al in 2019 testte wereldbekercoureurs van de Zwitserse fabrikant met de Autodrop als extern systeem en ook dit jaar werd de nieuwe Fourstroke 01 al getest tijdens de wedstrijden. Nu is het officieel gelukt om de dropper inclusief het bijbehorende luchtreservoir te verwerken in het frame, want de eerste mountainbikes hiermee zijn te koop.

Autodropper impliceert een beetje dat de dropper post automatisch doorheeft wanneer hij omlaag of omhoog moet. Dat is niet het geval. Sterker nog bij de Autodrop van BMC komt helemaal geen elektronica of automatisering kijken. Het systeem voorkomt alleen dat je met je billen zelf het zadel naar beneden moet duwen om te droppen. Al een hele vooruitgang, zeker op wedstrijdniveau want om zelf de drop te maken kun je toch één of twee omwentelingen niet volledig kracht op de pedalen geven.

De Autodrop werkt op luchtdruk en kan worden opgepompt met een normale veerpomp. Ik vind het wel jammer dat het systeem na zo’n 100 drops weer op spanning moet worden gebracht. Het kan dus zo zijn dat de 14 bar lucht opraakt en je weer ouderwets moet droppen (of liften). Gelukkig kun je de dropper dan wel blijven gebruiken. Het systeem is overigens ook 100 gram lichter dan een normale dropper, aldus BMC.

Nog meer vernieuwing in het frame

Een andere opvallende vernieuwing ten opzichte van de vorige Fourstroke-serie is de achterdemper die naar de bovenbuis verhuist. Waar voorheen de demper boven het bracket zat, zie je nu dat veel meer ruimte ontstaat rondom de trapas. Daardoor kunnen nu op de Fourstroke 01 ook twee bidons worden geplaatst, maar gek genoeg komen die wel beide op de onderbuis.

De ruimte op de zitbuis is er wel, maar daar zit ook de Autodrop technologie voor een deel in weggewerkt. Wellicht dat nokjes voor een bidonhouder op die plek dus niet meer mogelijk zijn daardoor. Ook betwijfel ik of je twee grote bidons kwijt kunt, maar van één naar twee bidons is al een mooie vooruitgang natuurlijk. De geometrie is verder in lijn met wat je kunt verwachten van een hedendaagse full suspension mountainbike.

Door de banden het bos niet meer zien

Ja, de hele vernieuwde Fourstroke-lijn maakt dat je super veel keuze hebt. Een goede prijs-kwaliteit verhouding vind je bij zowel de Fourstroke als Fourstroke LT vanaf bijna € 4.500,-. De nieuwe Fourstroke 01 heeft drie modellen met Autodrop en die zijn beschikbaar vanaf € 8.999,- met SRAM GX Eagle AXS tot € 12.999,- voor het topmodel met SRAM XX1 Eagle AXS. Een model met een mechanische groep is niet beschikbaar. De totaalgewichten van de mountainbikes laat BMC ook in het midden, maar de gekozen afmontage en wielen passen wel netjes bij de uiteenlopende prijskaartjes.

Meer over alle Fourstrokes bij BMC.