De Trek Marlin staat garant voor fun en veelzijdigheid. Het is volgens het Amerikaanse merk de populairste mountainbike uit het assortiment. Een slimme zet dus om dat model nu ook te voorzien van elektrische aandrijving. We bekijken de Trek Marlin+.
Trek kiest voor Bosch
De Marlin+ heeft net als de gewone Marlin een voorvork van 120 mm. Het hardtail frame van de elektrische variant is ook van aluminium. Daarin heeft Trek een lichte Bosch Active Line Plus middenmotor weggewerkt met maximaal 50 Nm koppel. Minder krachtig dan een volwaardige 85 Nm motor, maar ook een stuk lichter. Een trend die we bij steeds meer mountainbikes zien. De focus ligt bij zulke lichte E-MTB’s meer op ondersteuning, dan op kracht of uithouding en dat zorgt voor een normalere en stillere rijervaring.
Ook is het nieuwe Bosch Purion 200 display in combinatie met de bijbehorende bediening op de Marin+ gemonteerd. Die maakt onder andere een auto-stand mogelijk, waarbij het systeem zelf bedenkt hoeveel en welke ondersteuning je krijgt van de motor. Dat bepaalt het systeem op basis van de ondergrond, rijomstandigheden en het vermogen dat je zelf trapt.
De Trek Marlin+ is standaard voorzien van een 400 Wh Bosch Compact Tube accu in de onderbuis van het frame. Op papier goed voor ritten tot 4 uur lang. De 250 Wh PowerMore extender voegt daar nog zo’n 60% rijtijd aan toe.
De Marlin+ is veelzijdig inzetbaar. Zo kun zeker met de Marlin+ 8 voorzien van o.a. een Shimano Deore 12 speed groep lekker de trails op. De goedkopere Marlin+ 6 is opgebouwd met een 9 speed Shimano Cues. Beide modellen bieden plaats voor banden tot een breedte van 2,6 inch, maar zijn ook goed te gebruiken voor woon-werkverkeer. Het frame heeft namelijk montagepunten voor een drager, spatborden en een fietsstandaard (los verkrijgbaar). Framematen M en groter zijn voorzien van 29 inch wielen. De kleinere maten hebben 27,5 inch wielen. De Marlin+ is verkrijgbaar vanaf € 2.799,-.
Meer info bij Trek.