In de lijn der verwachting stort SRAM zich met het nieuwe Powertrain in de markt van elektrische aandrijving. Het Amerikaanse merk presenteert nu naast elektronisch schakelen óók motoren en accu’s voor E-MTB’s. We nemen je mee door de opvallendheden.
Holistische cirkel is rond
SRAM schermt in hun presentatie met de termen ‘naadloos’ en ‘holistisch’ en ongelijk kun je ze op dat punt niet meer geven. Met de komst van een eigen elektrische motor en accu, biedt het merk nu alle onderdelen voor één geïntegreerde groep van onderdelen. Toch zijn ze daarmee niet de eerste onderdelen fabrikant, want Shimano begeeft zich al een tijdje in de E-MTB motoren en aandrijving en heeft zelfs een elektronische Shimano XT Deore speciaal voor E-MTB. Hoewel SRAM de markt van elektronisch schakelen verder domineert, willen ze ook op dit onvermijdelijke punt natuurlijk niet achterblijven.
Het meest opvallende aan deze volledige integratie zijn de verschillende rijmodi. Zo kan Powertrain in combinatie met een draadloze Eagle Transmission groep nu automatisch de juiste versnelling kiezen (Auto Shift). Dat is mede mogelijk door de ontzettende kracht op de ketting en cassette die de Eagle Transmission groepen aankunnen. De motor kan gewoon kracht blijven geven, terwijl je schakelt. In Auto Shift modus kan je als rijder trouwens altijd de gekozen versnelling zelf overrulen.
Naast Auto Shift is er ook een Coasting modus aan Powertrain toegevoegd. Doordat het voorblad los van de crank kan draaien, kan het systeem zelfs schakelen wanneer je de benen stilhoudt. Zo hoef je dus niet te trappen, terwijl je schakelt. De hoeveelheid ondersteuning van Powertrain stel je in met Range of Rally modus. De eerste modus brengt je het verst, door zo efficiënt mogelijk met de aandrijving om te gaan. De Rally modus geeft je de krachtigste ondersteuning. De rijmodi zijn aanpasbaar in de AXS-app en dat oogt overzichtelijk en makkelijk.
Waar de meeste motoren van E-MTB een maximaal koppel van 85Nm hebben, gaat SRAM verder. In samenwerking met Brose ontwikkelden ze een motor met 680W piekvermogen en tot 90Nm torque. Tevens zou de motor stil zijn volgens SRAM. Energie haalt de motor uit een 630Wh of 720Wh accu. Die voorziet tevens de derailleur van stroom, maar voor de AXS Reverb dropper moet je nog steeds een losse accu plaatsen. In de lichtste configuratie weegt de motor 2,9 kilo en de accu 3,1 kilo. Ook is een range extender van 250Wh met speciale verwisselbare bidonhouder los verkrijgbaar. Hoeveel bereik of rijtijd je met deze accu’s hebt, communiceert SRAM niet.
De bediening van de elektrische aandrijving kan met de eerder dit jaar gepresenteerde AXS pod controllers. In een Eagle Transmission groepen dienen die voor schakelen, maar door nu ook een extra pod aan de linkerkant te plaatsen, kan zowel schakelen, als de motor bedienen en de AXS Reverb dropperpost verstellen met de in totaal vier knoppen aan het stuur. De functie van sommige knoppen is aan te passen met de AXS-app. Naast de knoppen is de Powertrain ook uitgerust met een kleurendisplay voor in de bovenbuis. Verder is een snelheidssensor met magneet beschikbaar die bij de achteras wordt geplaatst.
De prijzen van SRAM Powertrain zijn nog niet bekend.
Meer info bij SRAM.