Review: Schwalbe Thunder Burt – de snelste band uit het gamma

Voor cross country mountainbikes kun je bij Schwalbe uit zes verschillende type banden en twee soorten compounds kiezen. Op de vraag van het Duitse merk welke ik graag wil testen, kies ik voor de snelste: de Schwalbe Thunder Burt Super Race. Ik zoek voor je uit in welke omstandigheden deze band op z’n best is.

Hoogste snelheid, laagste noppen

De Thunder Burt heeft niet het minste aantal noppen, maar wel het minst hoge profiel. Het loopvlak van de band is namelijk uitgerust met veel kleine en lage nopjes op het midden. Daardoor ontstaat niet alleen een lagere rolweerstand, maar ook een lager gewicht. De randen van het loopvlak bevatten wel wat hogere noppen voor grip in de bochten. Deze raken de grond niet als de ondergrond hard is en de mountainbike rechtop rijdt. Precies wat ik zoek in een snelle band. Met een adviesprijs van € 68,90 (voor 2.35 breedte) valt deze band middenin het kwalitatieve prijssegment.

Veel Nederlandse mountainbikeroutes bestaan uit harde ondergronden. Oneerbiedig gezegd, de knikkerbanen. Slingerende kombochten worden verstevigd met geel zand en dat maakt ze zeker in de zomermaanden hard en droog, omdat het water dan minder goed wordt opgenomen in aarde en bosgrond. Deze banden moeten uitkomst bieden in die droge en snelle omstandigheden. Ik merk dat de lage nophoogte ervoor zorgt dat de band minder ingedrukt wordt door noppen die niet de grond in kunnen. Daardoor gaat minder energie verloren en sturen ze super soepel.

Door het loopvlak met veel lage en kleine nopjes heeft de band toch grip op de harde ondergrond. Ook bij aanzetten. Het lage profiel zorgt dat de band mooi bol blijft bij een normale bandenspanning (1,5 bar). Dat wordt versterkt doordat ik voor de breedste maat heb gekozen (2,35 inch). De rolweerstand is daarmee extra laag, terwijl de grip in wat lossere ondergrond toeneemt. Het resultaat is een super snelle band. Voor de bochten is het fijn dat de grotere noppen aan de zijkant van het loopvlak zijn geplaatst. Die zorgen voor extra grip in de bochten, maar ook als de ondergrond stoffiger of mul is.

Schwalbe ADDIX Speed compound

In natte omstandigheden is het een ander verhaal. De Schwalbe Thunder Burt is gemaakt van de hardste compound uit hun collectie. Deze ADDIX Speed compound is te herkennen aan de rode streep op het loopvlak. De samenstelling van rubber zorgt dat de band snel is door een lage rolweerstand, maar dat gaat ten koste van demping en met name grip. De band voelt daardoor wat stugger en bij natte omstandigheden gaat hij een wat sneller glijden dan ik gewend ben. In een nat bos is het met dit lage profiel zoeken naar grip, en dat is niet altijd even makkelijk.

Het karkas van deze Thunder Burt is opgebouwd uit twee lagen met een RaceGuard anti-leklaag onder het loopvlak. De wangen van het karkas bestaan uit drie lagen over elkaar. De wangen zijn bij deze Super Race uitvoering blank met een licht roze tint. Super Race is het soort karkas dat Schwalbe gebruikt. Het canvas heeft een TPI (draden per inch) van 67, wat betekent dat er best veel rubber nodig is om de boel bij elkaar te houden. Banden met bijv. 120 TPI zijn vaak soepeler, maar ook minder lekbestendig en minder slijtvast.

De band voelt ook wat stug aan. Zowel het loopvlak als het karkas. De band laat zich wat moeizamer op de velg drukken, maar het is nog steeds goed te doen zonder hulp van gereedschap. Een stugger loopvlak zorgt over het algemeen wel voor een langere levensduur, dus dat is een pluspunt. Daarnaast heeft stugger materiaal minder rolweerstand en dat is voor de snelste band in het gamma ook mooi meegenomen natuurlijk.

Het tubeless zetten met Schwalbe Doc Blue sealant is ondanks het stuggere rubber een fluitje van een cent. Door het handige formaat flesje is knoeien niet nodig en doseren is eenvoudig. Zoals je wellicht gewend bent van tubeless banden, verliezen deze wat druk als je ze niet gebruikt. Even rekening houden dat je voordat je vertrekt je bandenspanning even controleert en (zo nodig) bijpompt.

Na het meerdere keren testen in verschillende omstandigheden, merk ik dat deze band gemaakt is om te racen op harde en vooral droge ondergrond. Op zoek naar de snelste band, kom je inderdaad bij deze Thunder Burt uit en doet de band wat Schwalbe belooft: snelheid behouden. De combinatie van het compound en het lage profiel maken hem een stuk minder geschikt voor natte ondergrond. Daarmee is de Thunder Burt echt een specialistische band, die ik niet standaard om mijn velg zou laten zitten.

Conclusie

Zoek je een super snelle cross country band die op droge en harde ondergronden perfect uit de verf komt? Dan is deze Thunder Burt echt wat voor jou. De rolweerstand is laag door het fijne profiel en het rubber van het loopvlak is wat harder dan normaal, zodat minder energie in wrijving verloren gaat. De prijs-kwaliteit is met € 68,90 voor deze high-end band in balans.

Hou toch wel rekening met het specialistische karakter van de band. Zodra de omstandigheden iets natter worden, zul je moeten uitwijken naar een grover profiel. Wat dat betreft is deze band echt een band om in de zomer mee te racen.

Specificaties

Schwalbe Thunder Burt Super Race
Breedte: 2,35 inch (ook verkrijgbaar in 2,10 en 2,25)