Review: Merida One-Forty 700 – all mountain bike met lekker veel veerweg

Merida biedt met de One-Forty een full suspension all mountain bike die is voorzien van onderscheidende details. Het is voor de Nederlandse markt de meest stevige Merida mountainbike die je kunt krijgen, beschikbaar in zowel aluminium als carbon. Wij mochten de trails op met het duurste aluminium model; de Merida One-Forty 700.

Op het eerste gezicht: onderscheidende details

Merida biedt met de One-Forty echt wel een serieuze bike aan. Wil je extremer dan de Merida Ninety-Six full suspension cross country model, dan kom je na de One-Twenty bij deze One-Forty lijn uit. Hoewel wereldwijd ook de Merida One-Sixty enduro bike verkrijgbaar is, is de One-Forty al erg stevig uitgerust met een voorvork voorzien van 150 mm travel en een achtervering 151 mm veerweg. Verder vallen praktische eigenschappen zoals een mini spatbord achter en een net weggewerkte minitool onder het zadel meteen op. Ook kun je makkelijk een op maat gemaakt groter spatbord monteren op de oogjes in de achterbrug.

Merida plaatst de achterdemper redelijk hoog in het frame, in vergelijking met met andere trail bikes. Dat is mogelijk door hun P-FLEX Flexstay technologie. Daarmee is o.a. een stijvere achterbrug gemaakt en heeft het hele veersysteem minder lagers of boutjes nodig. Ook is deze Merida daardoor om te bouwen in mullet setup, waarin een 29 inch achterwiel plaats maakt voor een 27,5 inch achterwiel. Dat kun je zelf eenvoudig doen door een flip chip om te draaien en een extra wiel aan te schaffen.

De voorvork is een Marzocchi Z1 Air, terwijl de achtervering veert met Rock Shox Deluxe Select+. Daarnaast is de bike goed uitgerust met stevige SLX 4-zuiger remmen van Shimano met twee 203 mm remschijven. Ook het schakelsysteem is van Shimano met een SLX derailleur en een shifter uit de XT-lijn. De wielen bestaan uit SLX-naven, met Merida Expert TR aluminum velgen met 29 mm binnenbreedte. Nog een onderscheidend pluspunt is de Merida Team TR dropperpost die maar liefst 230 mm kan inzakken en waarbij je zelf kunt afstellen hoeveel travel je wilt. Ook zijn onderop de bovenbuis nokjes geplaatst waaraan je extra accessoires kunt monteren. Handig en stevig!

Robuust en bestand tegen stevige omstandigheden

Als ik de One-Forty begin te testen, merk ik in de eerste kilometers hoe uit de kluiten gewassen deze mountainbike is voor Nederlandse begrippen. Ik wil meteen op zoek naar de technische uitdagingen. De bike voelt in de maat mid, lang aan en heeft daardoor een opvallend stabiel stuurgedrag. De vering zorgt voor een comfortabele zit. Dat gaat wel ten koste van de efficiëntie, want op rechte stukken en omhoog merk ik echt een groot verschil met de lockout aan. Even denk ik dat de druk in de vering te laag is, maar bij controle van de sag blijkt die perfect in orde. Pas als ik in een lange technische afdaling met hoge drops naar beneden stuiter, snap ik het. Dit is echt een flinke jongen.

Hoe wild en extreem ik ook naar beneden ga, een bottom out wil maar niet lukken. De controle in de afdaling is best verbluffend, want als ik van beneden naar boven kijk kan ik bijna niet geloven dat het zo comfortabel en gecontroleerd ging. Ik heb letterlijk een mind fuck. Ik dacht namelijk dat ik een trail bike ging testen, want dat impliceert het one forty een beetje. Maar dit model houdt van ruig. En zo ruig ga ik het niet 1-2-3 niet vinden bij mijn woonplaats in de buurt. Ineens droom ik van enduro’s in het hooggebergte. Nu snap ik ook beter waarom de One-Sixty niet in Nederland verkrijgbaar is. Als ik ze naast elkaar leg, komen ze namelijk redelijk dicht bij elkaar in de buurt. Voor zulke extremiteiten moet je op de Nederlandse trails goed zoeken.

Toch is de Merida One-Forty echt wel interessant voor de Nederlandse mountainbiker. Als je van comfort houdt en lekker de technische grenzen wilt opzoeken, ga je veel plezier beleven aan deze lijn. Mocht je toch zo af en toe enduro’s willen rijden, dan biedt de flip chip op deze bike een uitkomst. Normaal pas je daarmee de scharnier van de vering aan waardoor de geometrie in een andere stand komt, maar Merida gebruikt deze methode om de One-Forty geschikt te maken voor een mullet setup. Zo heb je alleen een extra 27,5 inch achterwiel nodig en ben je relatief eenvoudig enduro proof met deze mountainbike.

Gaandeweg het testen valt alles op z’n plek. De dropperpost kan met 230 mm ook goed ver inzakken, waardoor je zadel echt wel dicht boven het frame komt. Fijn als het steil naar beneden gaat en je moet manoeuvreren tussen obstakels, maar als dat je te gortig is kun je de travel van de dropper zelf aanpassen. Dat past ook binnen de filosofie van het Agilometer maatsysteem dat Merida hanteert. Je kiest je maat niet alleen op basis van je postuur, maar ook op basis van je beoogde doel. Zo pas ik volgens de tabel op zowel een short, mid en long maat, maar is het afhankelijk van mijn gewenste rijeigenschappen voor welke maat ik kies. Merida zorgt door middel van de lange zadelpen met dus verstelbare travel en veel aanpassingsmogelijkheden aan de stuurhoogte en stuurpenlengte, dat je toch de mountainbike precies op de juiste maten kan afstellen. Je kiest dus meer voor een bepaald rijgedrag en niet zozeer voor die ene juiste maat.

Voor de veiligheid heeft Merida de bike samengesteld met 4-zuiger remklauwen van SLX. Met een gewicht van ruim 16 kilo ook wel nodig, maar mede door de koelvinnen blijven ze aangrijpen. Aan onze wegschaal slaat de One-Forty 16,37 kilo uit en daarin vind ik wel een keerzijde van deze rijkelijk uitgeruste bike. Voor een all mountain bike van aluminium die neigt naar een enduro valt het wel mee, maar omhoog en op lange rechte stukken merk je dat het meer moeite kost. Dat komt door het gewicht, het flinke noppenprofiel van de banden en de hoeveelheid veerweg. Want ook met de lockout aan, blijft dat gevoel wat overheersen. Daarvoor hebben de Nederlandse trails simpelweg te weinig hoogteverschil, maar in het buitenland kun je uiteraard je lol op met deze all mountain bike.

De prijs van € 3999,- is best fors voor een aluminium mountainbike, maar gezien de gebruikte onderdelen wel te verklaren. Overigens is het 2024 model met € 3499,- gunstiger qua prijs en deze is dan afgemonteerd met SRAM onderdelen. De keuze voor een aluminium frame zorgt toch dat de mountainbike voor een grotere groep mensen binnen hun budget valt, zonder veel in te leveren op rijervaring. Daarnaast is aluminium robuuster en kan het tegen een stootje, waardoor je wellicht toch wat meer risico durft te nemen. Overigens is de One-Forty lijn ook in carbon verkrijgbaar.

Conclusie

De Merida One-Forty 700 is ideale mountainbike voor iemand die alles vraagt van zijn materiaal. Je zult niet snel veerweg tekort komen en bent zeker met de makkelijke ombouwmogelijkheid naar een mullet klaar voor de extremen. Ook is de Merida standaard voorzien van veel praktische slimmigheden zoals de multitool onder het zadel, en in deze kleur valt hij ook lekker op. Voor € 3999,- heb je voor een relatief bereikbaar budget een hele robuuste all mountain bike, waarmee je alle kanten op kunt. En dat wil je met deze dempers het liefst zo hard mogelijk!

Specificaties

Merida One-Forty 700
Frame: One-Forty Lite
Voorvork: Marzocchi Z1 Air 150 mm
Groepset: Shimano SLX M7100 12 speed en XT Deore shifter
Remmen: Shimano SLX M7120 4 Piston
Crankset: Raceface Aeffect
Velgen: Merida Expert TR TR (29 mm interne breedte)
Naven: Shimano SLX 110×15 / 148×12
Banden: Maxxis Minion DHF 29×2.5 TR EXO RC Maxx Terra en Maxxis Dissector 29×2.4 TR EXO+ MaxxTerra
Stuur: Merida Team TR 780 mm
Stuurpen: Merida Expert eTRII 50 mm
Zadelpen: Merida Team TR 34.9 (230 mm)
Zadel: Merida Expert SL (V-Mount + Minitool)
Kleur: Glossy Metallic Teal
Gemeten gewicht: 16,37 kilo (zelf gewogen maat mid)
Adviesprijs: € 3.999,-

Meer info bij Merida.