Review: Giant Trance Advanced Pro 29 2 – een trail bike voor de Nederlandse routes?

Wij Nederlanders houden van cross country. Hard, stijf en lang zijn de steekwoorden die de meeste mountainbikers – bewust of onbewust – prioriteit geven bij de aanschaf van een mountainbike. Hardtails en cross country full suspensions zijn namelijk verreweg de meest verkochte type mtb’s. Maar is dat wel terecht? In deze review test ik een trail bike uit het assortiment van Giant op de Nederlandse (flow) trails. Lees verder voor de Giant Trance Advanced Pro 29 2.

Geometrie en afstelling – lecker slack

Trail bikes zijn over het algemeen voorzien van meer veerweg en een relaxtere geometrie dan cross country modellen. Deze Giant Trance valt met 130 mm voor en 120 mm achter net in die categorie, maar bij veel merken zie je tegenwoordig vaker 140 mm voor- en 130 mm achtervering. Ook de geometrie is slack – oftewel het rijgedrag en je positie is relaxt. Met hoeken van 65,5 of 66,2 graden (maat L) in de balhoofdbuis en 76,3 of 77 graden in de zitbuis, zit je redelijk rechtop, heeft je voorwiel veel grip en stuurt de mountainbike iets luier. De hoeken kun je aanpassen met de flip chip in het frame. Staat de chip op Low dan is het frame het meest slack. In de High stand wordt het frame progressiever en trekt het dichter naar de rijervaring op een cross country mountainbike. In deze test stond de flip chip op Low en dat merk je.

Voor de juiste druk in de vering moet ik even zoeken en experimenteren. Giant heeft beide dempers namelijk afgesteld op dit specifieke model en ze bieden geen suspension calculator of pressure table aan online. Ik kom uit bij de algemene tabellen van Fox, die ook niet heel eenduidig zijn over de beste druk. Toch neem ik die waarden over, maar na een eerste tourtje met de Trance merk ik dat de vering te zacht staat en de rebound te langzaam is. De mountainbike heeft met zijn slackere geometrie namelijk teveel grip, waardoor ik in bochten overstuur heb en begin te corrigeren en zwabberen in de bocht. Uiteindelijk kom ik uit op een druk van net onder 100 psi voor en ongeveer 150 psi achter. Iets meer dan verwacht. De bandendruk van de 2.5 inch brede tubeless setup hou ik rond 1,2 bar voor en 1,5 bar achter. Iets meer advies of informatie over de afstelling en druk van de vering voor deze specifieke Giant Trance was fijn geweest, maar uiteraard kan Giant of de dealer je daarmee helpen. Die heb je natuurlijk maar één keer nodig.

De Giant Trance Advanced Pro 29 2 valt in de mid range van de trail bikes. Giant heeft twee type trail bikes van carbon. Een duurdere variant van het model dat ik test, heeft een betere afmontage en vering. Op mijn test mountainbike zit een Shimano SLX-aandrijflijn. Daar zitten natuurlijk nog een paar groepen boven, maar het maakt de groep wel betaalbaar. Het rammelt wat meer en schakelt wat minder soepel, maar het werkt wel betrouwbaar en intuïtief. De remmen zijn de goedkopere Shimano Deore BR-M6120, maar wel met 4 zuigers per klauw voor extra remkracht op de 180 mm remschijven. De keuze voor SLX begrijp ik. Om de prijs te drukken, mag je daar niet de wereld van verwachten. Schakelen werkt zeker naar behoren, maar toch had ik de remmen liever uit dezelfde SLX-groep gezien. Remmen van betere kwaliteit verhogen namelijk juist het comfort, want zeker als je niet alles vraagt van de mountainbike ga je meer doseren.

Beide modellen van de carbon Trance voorzien van dezelfde wielset, namelijk de Giant TRX 2 Carbon 29. De velgen zijn hookless, lekker breed (37 mm binnen en 30 mm buiten) en de set blijft ruim onder de twee kilo (zo’n 1800 gram). Zonder al te Cruijffiaans te worden, is het grootste nadeel van deze Giant Trance Advanced Pro ook meteen een sterk pluspunt. De banden zijn grof, stug en stevig. Ook wordt de Trance standaard tubeless afgeleverd. Sterk! Ga je veel vragen van de trail bike? Dan is deze bandenset perfect. Ik test deze Trance vooral op de Nederlandse trails en ondanks mijn relaxte mindset, merk ik op lange termijn toch dat de extra energie die ik moet leveren met deze set me tegen gaat staan. Bringin’ a gun to a knife fight. Ze zijn te grof voor de veelal lichte, vlakke en simpele omstandigheden. Tegelijkertijd zijn de banden natuurlijk gemakkelijk te vervangen voor een fijner profiel en een soepelere band. Hiermee wordt meteen de veelzijdigheid van deze trail bike duidelijk.

Drop en erover – de ritten op de Giant Trance Advanced Pro

De dropper heeft veel travel! Dat brengt wel een aandachtspunt met zich mee. Als je net als ik korte benen hebt, kan het voorkomen dat je de zapelpen niet ver genoeg in de zadelbuis kunt schuiven. Dat was bij mij op het randje. De size calculator op de site van Giant adviseert me een M, maar een L zou ook kunnen. Was ik voor een M gegaan dan was de reach (lengte tussen bracket en balhoofd) ongeveer 2 centimeter korter geweest. Dat had ik minder prettig gevonden, want op de Trance zit je al best rechtop. Even goed kijken dus naar de zadelpen en travel die het best bij jou past.

Eenmaal juist afgesteld bromt de Trance als een zonnetje. De stevige banden waarmee de Giant Trance wordt geleverd rollen stug over asfalt of op harde egale ondergronden. Ze zijn dan ook echt bedoeld voor wat grovere en technische trails. De banden zijn super stevig, hebben ontzettend veel grip en kunnen tegen meer dan een stootje. Precies wat je zoekt als je de uitdaging aangaat over rotsen, stronken en modder, maar voor de Nederlandse trails zijn ze eigenlijk te grof. Ze lopen vanwege die eigenschappen nou eenmaal wat zwaarder dan lichtere banden.

Beide Fox-dempers (34 Float Rhythm en Float DPS Performance) hebben lekker veel travel (over). Zeker met de relaxte mindset, vraag je niet veel van de vering. Geen bottom outs en vooral comfort. Beide veren zijn voorzien van 3 standen. De bekende Firm, Medium en Open maken dat je de druk kunt aanpassen aan de omstandigheden. Firm blokt de vering zo goed als helemaal, Medium geeft wat meer weerstand en in Open veren de Fox’en het makkelijkst. Tijdens mijn ritje laveer ik tussen Medium en Open, waarbij de voorvering traploos kan worden ingesteld. Uiteindelijk blijkt de Medium met mijn relaxte mindset de voorkeurstand. Zeker de achterdemper blijft praktisch alleen maar daarop staan. In Open wordt de achtervering te zacht en te actief. Ik zou meer druk kunnen toevoegen, maar dan is de medium stand weer niet zo lekker comfortabel. Kortom, de relaxte mindset maakt dat ik niet alles vraag van dempers.

Het opbergvakje onder de bidonhouder begrijp ik niet helemaal. Die is compleet hol van binnen, waardoor ik er geen één keer iets in heb opgeborgen. Dat zou namelijk helemaal naar onderen glijden. Het liefst zou ik tijdens een lange tocht wat eten of gereedschap daarin stoppen, maar om het nou onder uit je bracket te schudden tijdens een pauze lijkt me niet de bedoeling. Nog een klein aandachtspuntje: de steekassen moeten altijd met een inbussleutel worden losgedraaid. Wel licht, maar minder praktisch. Redelijk makkelijk kun je daarvoor alternatieven vinden, maar wat mij betreft voorziet Giant de Trance voortaan van steekassen met quick-release zodat je de inbussleutels thuis kunt laten.

Een trail bike is niet gemaakt voor snelheid en efficiënte, maar juist voor flow en comfort. Dat vraagt ook om een andere mindset. Deze Giant Trance Advanced Pro neem je mee als je op je gemak de bossen intrekt. Als je niet weet wat de dag je brengt of welke obstakels je tegenkomt. Met een trail bike kun je beter (onverwachte) technische obstakels aan vanwege de extra veerweg en de slackere geometrie, maar als je die extremen niet opzoekt merk je vooral veel comfort. Er zijn genoeg flow trails in Nederland die niet uitdagend zijn, maar wel heel lekker om te rijden. Bocht links, bocht rechts, drop – kuil – jump en weer door. Deze mountainbike gedijd heel goed op zulke strakke flow trails, waarbij ik vanzelf een lekkere relaxte houding en daarmee mindset aanneem. Ook laat ik de dropper ongemerkt vaker wat lager staan, terwijl dat eigenlijk niet meer nodig is.

Giant Trance Advanced Pro over de Nederlandse trails

Wanneer ik wel lekker los ga en alles van de Giant Trance Advanced Pro vraag, merk ik de veelzijdigheid van de bike. Waar de stevige banden in een relaxte rit niet helemaal uit de verf kwamen, komen ze nu echt goed tot hun recht. In een natte lange rit over de route van Amerongen kom ik praktisch alle soorten omstandigheden tegen en met de stevige banden beuk ik zo over de wortels en stenen. Daarnaast zorgen de flinke noppen van de Maxxis Minion voor en Maxxis Aggressor achter voor lekker veel grip in de natte bochten.

Van de jumps in Harry Slinger tot de flowy trails rondom de parkeerplaats op de bergweg; de Trance heeft grip en flowt. De sprongen en hobbels worden prettig afgevangen door de dempers, maar ook tijdens een klim of staan op de pedalen is aanpassing van de veerstanden helemaal niet nodig. De vork blijf de hele rit op de Open-stand, waarbij ik inmiddels de hele veerweg gebruik. Achter blijft de demper op mijn favoriete Medium-stand. Ook daar gebruik ik de hele veerweg. In deze omstandigheden, kun je de vering dus gerust iets meer druk geven. In alle gevallen blijft de bike lekker comfortabel en bestuurbaar. De dropper die helemaal de zadelbuis in kan is te gek. Ik kom zeker geen travel te kort, want alleen tijdens een pauze gaat het zadel in de laagste stand. Wel moet je rekening houden met onderhoud aan een dropper. In de natte omstandigheden komt de dropper niet lekker meer omhoog door de koude modder namelijk. Waarschijnlijk een kwestie van onderhoud, want na de schoonmaak en wat olie, schuift de dropper weer als een zonnetje!

De crankset heeft in mijn maat een lengte van 170 mm. Dat is iets korter dan op de meeste hardtails en cross country modellen, maar gangbaar voor een trail bike. Door de kortere crank heb ik minder hefboom effect, maar dat compenseert Giant met een kleiner voorblad (30 tanden). Samen met de 10×51 cassette kom ik op harde rechte stukken naar beneden soms wat tanden tekort. Aan de andere kant heb ik geen haast, dus rol ik gewoon wat rustiger naar beneden. De Trance heeft ruimte voor bladen van maximaal 34 tanden, dus eventueel zou een iets groter voorblad een uitkomst zijn.

Specificaties

Giant Trance Advanced Pro 29 2
Frame: Advanced-Grade Composite
Voorvork: Fox 34 Float Rhythm, 130 mm, GRIP damper, Boost 15×110 Kabolt, 44mm offset
Achterdemper: Fox Float DPS Performance, 185/50, 120 mm veerweg
Groepset: Shimano Deore SLX M7100, 1×12 speed
Remmen: Shimano Deore XT BR-M6120, 180 mm rotors voor en achter
Bracket: Shimano, press fit
Wielen en naven: Giant TRX 2 Carbon 29 WheelSystem
Banden: Maxxis Minion DHF 29×2.5 WT voor, Maxxis Aggressor 29×2.5 achter, tubeless gemonteerd
Stuur: Giant Contact TR35, 78 cm
Stuurpen: Giant Contact SL 35, 50 mm (maat L)
Zadelpen: TranzX travel-adjustable dropper, remote S, 140-170mm travel
Zadel: Giant Romero SL
Kleur: Metal/Black / Chrome
Gemeten gewicht: 14,09 kg (maat L)
Adviesprijs: € 4.999,-
Meer info via Giant

Conclusie

De Giant Trance Advanced Pro is een ontzettend comfortabele en veelzijdige trail bike. Met een gewicht van 14 kilo en een toegankelijke aanschafprijs heb je een redelijk lichte trail bike die net wat beter is opgewassen tegen extremere omstandigheden dan een cross county mtb. Tegelijkertijd rijdt het ontzettend comfortabel over de simpele Nederlandse flow trails. De gedachte dat een hardtail of cross country model de beste keus is voor ons vlakke polderlandschap is een hardnekkige misvatting, want zeker als je niet competatief bent en lekker relaxed je tijd in de Nederlandse bossen wilt doorbrengen is de trail bike een uitkomst. De Trance is een ‘lichtgewicht’ die vanwege de veerwegen van 130 mm en 120 mm nog relatief dicht bij een full suspension cross country model blijft. Samen met de stijve carbon wielset is het gewicht ook behapbaar, terwijl de geometrie is echt wel een stuk slacker is.

De Giant Trance Advanced Pro 29 2 op de Nederlandse mountainbikeroutes is een verademing. Ben je op zoek naar een lekkere relaxte en comfortabele mountainbike, waarbij snelheid en efficiëntie een minder grote rol spelen? Dan ga je hiermee echt plezier beleven. Daarnaast is de Trance veelzijdig en heb je meteen een vakantiefiets, want ook in extremere omstandigheden van buitenlandse trails kun je met deze mountainbike prima uit de voeten. De Trance is ondanks zijn prijsklasse nog redelijk licht, goed af te stellen met de de flip chip en de uitgebreide mogelijkheden van de Fox-vering, maar heeft bovenal een ontzettend comfortabel karakter. Zeker met een setje soepele banden bij uitstek een aanrader voor ongedwongen ritjes op de Nederlandse trails en routes.