Met de wereldtitel bij zowel de mannen als de vrouwen in 2023 heeft Pinarello natuurlijk goud in handen. Zowel Thomas Pidcock als Pauline Ferrand-Prévot rijden op het Italiaanse merk en zijn daarmee waardevolle ambassadeurs. Sterker nog, ze zorgden voor de terugkeer van de mountainbike in het assortiment van Pinarello. De nieuwste Pinarello XC en Pinarello XC Hardtail zijn nu ook verkrijgbaar voor iedereen.
Pinarello Dogma XC
Het topmodel is ontwikkeld in samenwerking met het team van de twee wereldkampioenen in het cross country olympic mountainbiken. Vooral de bijzondere brug bij de trapas springt in het oog, want zo’n frameconstructie zie je zelden. Het zorgt volgens de makers voor een veel stijvere achtervork en trapas, samen met het gebruik van oversized scharnieren.
Als je meer inzoomt, zie je ook een bijzondere brug waarmee de achterkant aan de voorkant van het frame en de demper is gemaakt. Meestal is die brug, of bevestiging, uit één massief deel gemaakt. Pinarello kiest er juist voor om de achtervork met twee afzonderlijke brugdelen op de achtervork te bevestigen. Dat noemen ze de spilt rear triangle. Hierdoor ontstaat veel meer mud clearance en ruimte voor bredere banden.
Verder maakt de bovenbuis een bijzonder opvallende knik in het carbon van Toray M40J. Het geeft de demper de ruimte om recht ten opzichte van de aansluiting met de achtervork te komen staan. Hierdoor kun je nu kiezen voor dempers met verschillende veerweglengtes. Al met al zou het nieuwe frame betere rear suspension kinematics moeten hebben dan de voorganger.
Het topmodel is – anders dan de teamfietsen – voorzien van een SRAM XX SL Eagle Transmission groepset, maar voor de remmen kiest Pinarello Shimano XTR. De dempers zijn de beste Fox 32 Factory en Fox Float SL Factory. Opvallend genoeg kiest Pinarello nog wel voor ‘maar’ 100 mm veerweg in de voorvork, waar steeds meer merken nu al naar 110 of 120 mm gaan voor full suspension XC bikes. Ook de dropper is van Fox. De wielen komen van DT Swiss (DT XRC 1200 Spline).
Pinarello Dogma XC Hardtail
In het nieuwste hardtail model zien we ook de nieuwe bottom bracket constructie. Daarnaast heeft het frame ook dezelfde karakteristieke bovenbuis, hoewel de hoek iets minder haaks en hard is. Ook vinden we dezelfde carbon cockpit, die wordt bevestigd in een balhoofdsysteem met specifieke balhoofdlagers. De mountainbikes zijn nu voorzien van een stuurstopper, zodat het stuur niet tegen de bovenbuis kan klappen.
Beide mountainbikes hebben een vernieuwde asymmetrische achterbrug. Daardoor worden de krachten beter verdeeld. Op de drive-side staat natuurlijk meer kracht, die nu door de andere kant beter wordt opgevangen. Ook in de hardtail vinden we een Fox 32 Factory SC van 100 mm en een zelfde afmontage met Sram XX SL Eagle Transmission en Shimano XTR remmen.
Zowel de fully als hardtail Dogma zijn verkrijgbaar in twee kleurencombinaties. Zo kun je je wereldkampioen wanen met de regenboog-uitvoering, maar ook kiezen voor een minder opvallend zwart model met rode accenten. Naast de Dogma topmodellen zakt de prijs voor een geheel zwarte uitvoering met Toray T900 carbon en een Sram GX Eagle Transmission AXS. De voorvork is dan een Performance Elite van 100 mm. De achterdemper een Fox Float SL Performance Elite.
De Dogma XC heeft een adviesprijs van € 13.690,- en de Dogma XC Hardtail is voor € 11.190,- van jou. De goedkopere modellen met de SRAM GX groep kosten € 8.290,- voor de fully en € 7.290,- voor de hardtail. Wil je losse frames? Die zijn verkrijgbaar voor € 6.190,- en € 5.190,- (zonder voorvork).
Meer bij Pinarello of de verdeler Carbonbike.