Nieuwe Trek Top Fuel nog meer een alleskunner

De Trek Top Fuel was al een beetje de alleskunner van Trek. Je kon er eenvoudige singletracks mee pakken, maar ook op de wat uitdagendere trails was de Top Fuel vaak een slimme keus. Ook omdat je er relatief makkelijk mee kon klimmen. Een heerlijk makkelijke mountainbike dus. Vandaag is de nieuwe Trek Top Fuel gepresenteerd die nog breder inzetbaar moet zijn dan de vorige versie.

Waar staat de Trek Top Fuel?

Eerst even kort over de line-up binnen Trek. Voor de snelle cross country wedstrijden is er de Trek Supercaliber. Voor een echte trailbike kies je de Trek Fuel EX. Daartussen zit de Trek Top Fuel, de short-travel trail bike. En deze nieuwe Top Fuel is alweer de 4e generatie van het model. Hij is er in een carbon en aluminium uitvoering. Het frame (voor zowel alu als carbon) is nieuw ontwikkeld en is zo’n 220 gram lichter geworden. Het topmodel weegt nu in maat M, 12,85 kg. Maar wat is er nog meer nieuw?

Veerweg opties

Standaard zit er een 130mm voorvork in de bike. Je kan nu nog een maatje groter als je dat zou willen. Er past namelijk ook een 140mm voorvork in. In dat geval kan je er zelfs een MX-wheel of mullet setup van maken. Maar een 120mm voorvork is ook geen probleem voor dit frame mocht je meer richting een XC bike willen gaan. Achter is er ruimte voor 130mm veerweg. Standaard heeft hij een 120mm veerweg achter. Samenvattend komt hij dus uit de doos met een veerweg van 130mm (voor) en 120mm (achter).

4 standen Mino Link

De nieuwe Mino Link waarmee je de geometrie licht kan aanpassen, heeft niet twee maar vier standen gekregen. Deze zit in het frame waar de onderkant van de achterdemper vast zit. Afhankelijk van je rijstijl en voorkeur kies je de gewenste stand. Het gaat hier om het finetunen van de geometrie. Je kan kiezen voor een meer of mindere progressieve geometrie. En je kan kiezen uit een hoger bottom bracket of een lager bottombracket, wat ook weer invloed op de balhoofdhoek. Waarbij de hoek bij de lagere bottom bracket stand meer slack is dan met een hoger bottom bracket. En als je deze opties mixt, kom je aan 4 verschillende standen.

Om het gevoel en balans van de Top Fuel bij alle maten gelijk te houden, hebben ze nu gekozen om de lengte van de liggende archtervork (chainstay) afhankelijk te maken van de maat. Voor een maat S & M is de lengte 435mm. Bij de maten ML & L is hij 440mm en bij XL is hij 445mm. De geometrie is vergeleken met de vorige versie redelijk gelijk gebleven. De balhoofdhoek is een half graadje kleiner geworden met 65,5 graden. De reach en de zadelbuishoek zijn gelijk gebleven.

De opbergruimte in het frame is ook onderhanden genomen. De verbeteringen zijn vooral van praktische aard. Zo is de sluiting strakker en de opening iets groter. Ook zijn de kabels in het frame beter beschermt tegen de etuis die je erin stopt.

Doelgroep

Kortom best veel veranderd, maar volgens Trek heeft de Top Fuel z’n eigenschappen gehouden zodat je nog steeds dezelfde doelgroep aanspreekt. Pak je af en toe een redelijk vlak MTB-parcours mee, en rij je dan meer relaxt dan alleen op volle snelheid, dan is dit de bike voor je. Maar ook als je echt flink uitdagende trails wil rijden waarbij je ook nog stevige klimmetjes naar boven wil wil, is dit je keus. Hij zal dus een heel breed publiek aanspreken, helemaal als je zoals wij vooral in de Benelux fietst. Klinkt goed, binnenkort maar eens testen.

Uitvoeringen van de Trek Top Fuel

Op dit moment komen er 3 aluminium versies op de markt. De instapprijs daarvan is € 2.799,-. Wil je voor de carbon versie gaan dan heb je keuze uit verschillende afmontages waarbij de ondergrens € 6.499,- is. Hiervoor krijg je de Top Fuel 9.8 met de Shimano XT groepset. De 130mm voorvork is dan een RockShox Pike Select+ en de wielen zijn de aluminium Bontrager Line Comp 30.

Ga je helemaal los dan betaal je € 11.499,-. Dan is je Trek Top Fuel topmodel afgemonteerd met een Sram XX AXS groepset en een RockShox Pike Ultimate voorvork van 130mm. De wielen zijn in dit geval de carbon Bontrager Line Pro 30.

Meer info over de modellen via Trek