Nieuwe Canyon Spectral CF 8 K.I.S. heeft voor het eerst stuurstabilisatie

Stuurstabilisatie is niet nieuw. Veel voertuigen zijn al voorzien van een systeem dat in de basis zorgt dat je stuur uit zichzelf weer recht gaat staan als je niks doet. In auto’s, motoren en boten is stuurstabilisatie de normaalste zaak van de wereld, maar in mountainbikes is het nog niet gangbaar. Daar wil Canyon verandering in brengen met K.I.S. in de nieuwste Canyon Spectral CF 8.

Keep It Stable brengt stuurgedrag naar een next level

Als we Canyon mogen geloven, gaat dit een game-changer worden in de mountainbikewereld. De afkorting K.I.S. van deze nieuwe techniek staat voor Keep It Stable. Canyon ontwikkelde het ontwerp en idee van Jo Klieber van het bedrijf Syntace. De stuurstabilisatie bestaat uit twee veren die op spanning worden gebracht tussen een bevestiging aan de bovenbuis en de stuurbuis. De stuurbuis is voorzien van een klem waaraan links en rechts twee kunststof bandjes zijn bevestigd.

Als je het stuur naar rechts draait, trekt de linkerband de veren op spanning en natuurlijk andersom als je de andere kant op draait. Zo komt het stuur ‘vanzelf’ weer terug in een gecentreerde positie. Het hele systeem is integraal weggewerkt. Aan de buitenkant zie je bijna niks. Stuurstabilisatie is niet nieuw, maar de techniek is wel vernieuwd door Canyon. Veel stuurstabilisatie-mogelijkheden zijn op basis van hydrauliek en zorgen voor veel frictie en langzamer sturen. Ook zijn vormen met een veer bekend, maar die maken dat de rijder veel kracht moet zetten bij het sturen. Ook niet wat je wilt, dus ontwikkelde Canyon een oplossing die minder frictie veroorzaakt.

K.I.S stuurstabilisatie werkt zo

K.I.S. kun je wel herkennen op de bovenbuis. Daar zit een schuifje waarmee je de veer afhankelijk van je wensen en gewicht op spanning kunt brengen. Volgens Canyon zou de nieuwe Spectral op de trails voorspelbaarder stuurgedrag moeten vertonen en zouden onderstuur en overstuur afnemen. Daardoor zou je voorwiel minder zwabberen tijdens rijden op oneffen ondergronden, waardoor je als bestuurder minder vermoeid raakt van het corrigeren.

Wat maakt in praktijk dat je stuurgedrag stabieler wordt? Je moet namelijk iets meer kracht zetten om de veer in het stuur op spanning te brengen. Na wat analyse met een mountainbike op kantoor denken we dat je stabieler stuurt doordat je de veer en je armen iets meer op spanning staan. Door die kracht worden de zwabberingen van je stuur minder en is de lijn die je band op de ondergrond maakt vloeiender. Zo voorkom je zowel onder- en overstuur, wat het stuurgedrag stabieler maakt. Omhoog en staand op de pedalen zou het systeem zorgen voor een minder zenuwachtig gevoel van het stuur.

Specificaties van de Canyon Spectral CF 8 K.I.S.

Het K.I.S. systeem weegt slecht 110 gram en is voorlopig alleen verkrijgbaar op de nieuwe Canyon Spectral CF 8. De hele range van deze trailbike met 160 mm voorvork en 150 mm achtervork travel is vernieuwd. De Spectral met K.I.S. is uitgevoerd met Fox 36 Performance Elite Grip 2 en Fox Float X Performance. De wielen zijn 30 mm DT Swiss XM1700 en de aandrijving en remmen bestaan uit 1 x 12 Shimano XT-groep.

Het frame heeft een balhoofdbuishoek van 64,5 graden en in alle maten een chainstay van 437 mm. Alle maten zijn voorzien van 29 inch wielen en los van de kleinste maat zijn alle sturen 78 cm breed. In deze samenstelling heeft de Canyon Spectral CF 8 met K.I.S. een gewicht van 14,55 kilo en een prijs van € 4.999,-.

Meer info bij Canyon.