De markt voor de downhill is relatief gezien klein ondanks dat je echt plezier kan hebben met zo’n bike. Toch bijzonder dan om te zien hoeveel moeite Canyon heeft gedaan om tot deze nieuwe Canyon Sender downhill bike te komen. En dan de race uitvoering. Dat wil bij Canyon zeggen in de CFR uitvoering.
De bike, de Canyon Sender CFR, is ontwikkeld met als hoofddoel de snelste downhill-racefiets te zijn. Logisch zou je zeggen, want zo snel mogelijk beneden zijn is waar het om gaat bij de downhill wedstrijden. Er zit zo’n 10 jaar ontwikkeling in deze nieuwe Sender.

Hoe ze dat hebben gedaan? Onder andere met deze bizar uitziende testbike. Het kreeg de bijnaam Frankenstein SuperMule. Niet zo gek als je kijkt naar de foto hieronder. Werkelijk alles wat je qua instelling zou kunnen veranderen hebben ze in deze bike verstelbaar gemaakt. Zo konden ze alles direct aanpassen en testen wat de uitwerking zou zijn. Zo zijn ze uiteindelijk bij de sweetspot gekomen.

Geometrie van de Sender
Allereerst is de geometrie van de Sender aangepast. Vergeleken met de vorige Sender is de reach 8 mm langer. De stack is iets hoger en de balhoofdhoek is vlakker: 62,7 graden in de lage stand van het bottom bracket en 63 graden in de hoge stand. De bottom bracket heeft namelijk een flipchip. Het resultaat is een stabilere bike met meer controle tijdens de snelle afdalingen.

Aanpassingen aan de techniek
De grootste verandering zit in de vering. Ze hebben een compleet nieuwe high pivot vering ontworpen. Tijdens het inveren zorgt deze ervoor dat het achterwiel naar achteren beweegt over hobbels en niet alleen van boven naar beneden. Dit moet zorgen voor meer grip en snelheid op ruwe ondergrond maar het moet ook meer controle geven. Ook heeft de bike een 130% ‘anti-rise’.

De fiets is zoals gezegd op verschillende plekken naar wens in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld de instellen hoe progressief de vering is. instellen. Je kan de reach aanpassen (± 8 mm). Ook heeft de bike het K.I.S. (Keep It Stable) systeem. Dit is simpel gezegd een veer die het stuur stabiliseert. Bij navraag blijkt dat sommige pro-rijders erbij zweren en dat anderen het eruit halen. Maar je kan deze er dus uithalen mocht je het gevoel niet fijn vinden.
Nieuw carbon frame
Het frame is van carbon. De achtervering zit lager en centraler, wat het zwaartepunt verlaagt. Dit zorgt voor een betere handling. Om het frame makkelijker te onderhouden gaan de kabels niet door het balhoofd. Alle maten zijn er in een ‘mullet’ : 29 inch voorwiel en en een 27,5 inch achterwiel.

Er zijn twee uitvoeringen. De Canyon Sender CFR en de Canyon Sender CFR Team. De CFR uitvoering komt met een Fox 40 Performance voorvork, een Fox DHX2 Performance schokdemper en SRAM Maven Bronze remmen. De Team editie is zeg maar de factory bike en heeft een RockShox BoXXer Ultimate voorvork, een RockShox Vivid Coil Ultimate schokdemper, SRAM Maven Silver remmen en een SRAM X01 DH Transmission. Fijne marketingterm van Canyon voor deze uitvoering: “this is as factory as it gets”.
Meer info via Canyon











