Liv Embolden E+ krijgt meer veerweg en krachtigere motor

De Liv Embolden E+ is een volledig geveerde elektrische mountainbike speciaal voor vrouwen en is vernieuwd. Het merk Liv wordt grotendeels gerund door vrouwen, waarbij het merk op gebied van innovatie en slagkracht natuurlijk kan putten uit de middelen en kennis van fietsfabrikant Giant. De mountainbikes van Liv hebben bijvoorbeeld wel een compleet eigen geometrie en ontwerp. Liv presenteert nu een vernieuwde variant van de veelzijdige trail E-MTB in het assortiment.

Meer veerweg voor meer plezier en nuance

Meer is meestal beter toch? Dat vinden ze bij Liv in ieder geval wel en ik geef ze gelijk. Met het oog op gewichtsefficiëntie werkt de mountainbikewereld met korte veerweg, maar de extra veerweg in de nieuwe Embolden E+ gaat de rijervaring vermoedelijk echt ten goede komen. Een eMTB is relatief gezien zwaar en vraagt om meer aandacht en energie voor controle. Liv heeft mede daarom de veerweg vergroot. Van 130 mm naar 140 mm voorvering en van 120 mm naar 125 mm achtervering. In praktijk zal dat de rijervaring verbeteren door meer comfort, maar ook meer controle. De vering kan namelijk oneffenheden in de ondergrond verdelen over een grotere lengte, waardoor de mountainbike als het goed is genuanceerder zal reageren dan haar voorganger.

Yamaha motor krijgt ook een update

Voor de elektrische aandrijving werkt Liv (net als Giant) samen met Yamaha. In de nieuwe versie van deze Embolden E+ vinden we ook een vernieuwde versie van Yamaha’s standaard SyncDrive motor. De nieuwe SyncDrive 2 is met 75 Nm in totaal 5 Nm krachtiger geworden en naar mijn ervaring zal dat in veel gevallen meer dan voldoende zijn. Op dit moment test ik de SyncDrive Pro met 85 Nm, maar die is echt wel krachtig. Als je niet in competitief verband rijdt of extreme prestaties verwacht van een E-MTB, dan gaat deze motor echt voldoende ondersteuning bieden. Bijkomend voordeel van de extra 5 Nm is dat met name uit stilstand en met een lage trapfrequentie de motor nog betere ondersteuning biedt.

Veelzijdigheid staat voorop bij Liv Embolden E+

Liv heeft ook de interne kabelgeleiding vernieuwd waarbij is gestreefd naar veelzijdigheid. Zo is het ontwerp van het aluminium frame onder handen genomen en biedt het ook mogelijkheden voor de montage van spatborden en zelfs een bagagedrager. Daarmee zet het merk niet alleen in op de sportieve markt, maar is deze trail bike ook ineens geschikt voor recreatief gebruik of bijvoorbeeld bikepacking.

De bediening van de accu gaat met Giant’s eigen RideControl Dash Control Unit aan het stuur en is voorzien van wandelfunctie (Walk Assist). Ook biedt een USB-poort de mogelijkheid om bijvoorbeeld een smartphone of navigatie op te laden tijdens de rit. Het systeem is voorzien van Smart Assist, wat aan de hand van sensoren bepaald hoeveel ondersteuning je krijgt voor zo efficiënt mogelijk accu-verbruik, met maximaal 400% van je eigen trapvermogen. Met de 625 Wh EnergyPak Smart-accu zou je een maximaal bereik van 180 kilometer en gemiddeld bereik van tussen 50 en 100 kilometer moeten hebben. Het bereik kan nog worden vergroot met een 250 Wh extender.

Qua afmontage en onderdelen kiest Liv voor een scherpe prijs-kwaliteitverhouding, zoals vering van Suntour, een Shimano Deore groepset en remmen van Tektro. Het maakt de Liv Embolden E+ 2 die in Nederland beschikbaar is met € 4.199,- als adviesprijs betaalbaar, veelzijdig en daarmee interessant voor een brede doelgroep*.

Meer info vind je bij Liv.

*De onderdelen op foto’s wijken af van genoemde onderdelen op het beschikbare model in Nederland.