Hoe werkt de nieuwe technologie in de Rockshox 2023 voorvorken?

Grote kans dat jij een Rockshox-vering in je mountainbike hebt, want samen met Fox is het één van de grootste merken in de wereld. Koop je binnenkort een nieuwe bike met of ben je op zoek naar een nieuwe vork van Rockshox? Zorg dan dat je voor het 2023 model gaat, want die zijn compleet vernieuwd. De Pike, Lyrik en ZEB zijn voorzien van nieuw ontworpen technologieën en in deze video leggen de makers uit wat daarmee precies verbeterd.

De nieuwe Charger 3 demper

Voor de volgende stap in Charger-demper technologie verhuisde het Amerikaanse bedrijf de engineer Tim Lynch van de afdeling Achterdempers naar Voorvorken. Hij kreeg letterlijk een carte blanche en begon met een geheel nieuw ontwerp. Hij bedacht het nieuwe Internal Floating Piston (IFP) van Rockshox, wat zorgt voor een compleet onafhankelijke afstelling van de high speed en low speed compressie en een rustiger gevoel in je handen op het stuur.

ButterCups is de favoriet van de designers

Een simpel idee werd voor de meeste engineers van Rockshox een favoriet nieuw onderdeel, vertellen ze in de video. De 2023 vorken zijn namelijk uitgerust met de nieuwe ButterCups, twee kleine (in goud verpakte) rubberen pucks die onderaan de demper in de vork zitten. Die rubbers vangen de eerste en hoogfrequente trillingen op, zodat de daadwerkelijke travel van de vering nog niet nodig is. Denk bijvoorbeeld aan rijden over een grindpad. De nieuwe rubbers vangen de lichte trillingen op en als je door een gat in de weg rijdt, gaat pas de echte demper werken.

Naast de Charger 3 en ButterCups vernieuwde Rockshox de vorkencollectie ook met DebonAir+, Pressure Relief Valves, Ultimate Bushings Package en het nieuwe smeermiddel in samenwerking met Maxima; de Maxima Plush Dynamic Suspension Lube.