Het Spaanse Mondraker draait al een tijdje mee in het XC-wereldje. Sinds 2017 zijn ze te zien en in 2022 wist Bec Henderson met de F-Podium op het podium te eindigen van de World Cup in Brazilië. Vanaf dit seizoen gaan ze daarin nog een stapje verder, en komen ze met het Mondraker Factory Racing XC team. Deze komt naast het al bestaande Mondraker Factory Racing DH team, dat sinds vorig jaar meedraait in de Downhill scene.

Vijf rijders en een bekende team manager
Het nieuwe team bestaat uit vijf rijders, en de leiding is in handen van team manager Sergio Mantecón. Mantecón is achtvoudig Spaans kampioen, stond drie keer op een World-Cup podium en reed in 2012 op de Olympische Spelen van Londen. Geen onbekende in het wereldje dus. Het team van rijders bestaat uit Mona Mitterwallner, die momenteel wereldkampioene is bij de XCM. Zij zal samen met Tamara Wiedmann de eer bij de dames hoog houden. Bij de mannen rijden de Deens nationale kampioen Sebastian Fini, de Italiaan Nadir Colledani en de jonge Spanjaard Alejandro García.
De Spaanse achtergrond zie je niet alleen terug in de fiets, maar ook in de leverancier van de kleding want dat is het Spaanse Gobik. Daarnaast heeft het team sponsoren aan zich weten te binden als SRAM, RockShox, Mavic en ONOFF components.

Mondraker F-Podium RR SL
Als je op het hoogste niveau mee wil, zal je materiaal ook van die kwaliteit moeten zijn. De Mondraker F-Podium RR SL waarmee ze gaan rijden, is dan ook opgebouwd met niks anders dan topmateriaal. Het frame is gemaakt van Stealth Air Carbon en heeft een RockShox SID Luxe Ultimate demper met Flight Attendant. Deze is goed voor 110 mm travel. Dat geldt ook voor de RockShox SID Ultimate voorvork, met 120 mm veerweg. Flight Attendant van RockShox is onderdeel van SRAM en dit vormt samen één zogeheten eco-systeem. Niet zo gek dat deze fiets dan ook is afgemonteerd met de SRAM XX SL Eagle AXS groep. Binnen dit eco-systeem valt ook de RockShox Reverb AXS dropper-post, waardoor het één geheel vormt dat allemaal met de twee SRAM Eagle AXS Pod’s aan het stuur is te bedienen.

En dat stuur is een mooie full carbon cockpit van OnOff. De kabels van de SRAM Level Ultimate remmen zijn de enige twee die je aan de buitenkant ziet. En veel is daarvan nog niet zichtbaar, want de kabel van de achterrem gaat bij het balhoofd het frame in. De kabel van de voorrem loopt logischerwijs langs de vorkpoot naar de rem. Doordat alle onderdelen verder draadloos worden aangestuurd oogt het allemaal heel strak en clean.

Als laatste maakt het team gebruik van Mavic CrossMax Carbon SL Ultimate wielen met 30 mm binnenbreedte. Daar ligt een set Maxxis Rekon Race banden van 2.4 inch. Alles bij elkaar weegt de fiets 11,4 kg volgens de website. De teamfiets is ook beschikbaar voor de consument en daarvoor betaal je dan € 12.999,-. Daarmee is hij zeker niet goedkoop, maar zit hij wel op hetzelfde niveau van mountainbikes met vergelijkbare afmontage.
via Mondraker
