Fox heeft onlangs een nieuwe versie van de Live Valve uitgebracht. Met de toevoeging van het woord Neo weet je dat het nu gaat om de draadloze variant van een systeem dat de achtervering automatisch aanpast aan de omstandigheden. Voorheen waren daar bekabelde sensors voor nodig. Overigens is het systeem compleet vernieuwd, want behalve wat wijze lessen uit het verleden en een naamsverwijzing is de Live Valve Neo compleet nieuw.
Extreme toepassingen
Voor alsnog is deze nieuwe elektronische achtervering vooral bedoeld voor gebruik in trail, enduro en downhill. Live Valve Neo komt beschikbaar op een Float X en een DHX met coil spring demper. Daarmee is het systeem dus nog niet geschikt voor cross country. Ook valt op dat binnen dit systeem geen voorvork zit, zoals dat bijvoorbeeld bij de Flight Attendant van RockShox wel het geval is.
Fox belooft met dit nieuwe systeem wél veel meer snelheid dan hun grootste concurrent. Daarmee bedoelen ze RockShox, hoewel ze dat niet expliciet zeggen. Het systeem zou namelijk 100 keer sneller zijn dan een Bluetooth draadloze verbinding en ook 20 keer sneller dan de systemen van RockShox. De elektronische verbinding van Live Valve Neo zou een vertraging van minder dan 1 milliseconde moeten hebben en de elektronica in de demper kan de stand in 1/70ste van een seconde veranderen.
Het systeem van Live Valve Neo is uitgerust met twee sensoren. Die worden bevestigd op de remklauw van het voor- en achterwiel. Dat zijn trouwens twee verschillende soorten sensoren en niet uitwisselbaar. Daarmee registreert het systeem wat de omstandigheden zijn, waardoor de demper razendsnel kan reageren op veranderingen. Tot wel 400 keer per seconde kan het systeem aanpassingen doen. Naast deze twee sensoren is er bijvoorbeeld geen sensor voor trapfrequentie of wattage toegevoegd.
Met de bijbehorende nieuwe app kun je de demper flink tunen. Denk aan de om timing en krachten van openen en sluiten, maar ook veel gedetailleerde voorkeuren als hoe het systeem op hellingshoeken reageert. Je kunt verschillende profielen in de app opslaan, die je met je mobiel kunt inladen én delen. Zo kun je afstellingen uitwisselen met je maten, maar ook profielen van bijvoorbeeld pro’s downloaden.
We hebben dit systeem nog niet zelf kunnen proberen, maar de vorige versie Live Valve was al goed. Dat de componenten nu draadloos worden is een groot pluspunt, hoewel ik het ontbreken van een voorvork binnen het systeem wel mis. Daardoor moet je nog zelf nadenken over handmatig locken en dat is altijd langzamer dan een systeem dat dit op het juiste moment voor je doet. Nou is dit voor trail en enduro wellicht minder relevant dan voor cross country, maar tijdens steil klimmen is het toch fijn als je voorvork automatisch op firm gaat. Verder lijkt Live Valve Neo net als de voorganger geen geluid te maken.
Bediening aan het stuur is nog niet mogelijk en standen wisselen kan alleen via de bijhorende app. Ook kent het systeem maar twee standen: open of firm. Daarmee is er dus geen pedal modus, maar aangezien het systeem snel aanpassingen doet is dit wellicht ook overbodig. De adviesprijzen van het systeem zijn voor Nederland € 1.299,- voor de Float X demper, € 1.249 voor de DHX demper en bijkomende kosten voor sensoren en de rest van de Live Valve Neo kit zijn € 499,-.
Meer bij Fox.