Niks zo persoonlijk als mountainbikeschoenen, omdat voeten nou eenmaal verschillen per persoon. Toch lukt het sommige merken met behulp van de juiste research en development om een ‘universele’ schoen te ontwikkelen, die óók nog eens razend efficiënt is. Je merkt al; ik ben heel enthousiast over deze S-Works Recon-schoenen en hier lees je waarom.
100.000 voetafdrukken
Specialized heeft als eigenaar van Retül-bikefitting natuurlijk een heel ecosysteem in handen om gedegen onderzoek te doen naar de perfecte schoen. Zo hebben ze honderdduizend voetscans geanalyseerd om tot deze Recon-schoen te komen. Grootste verandering is de 8 mm bredere onderkant van de schoen, ten opzicht van de vorige versie van deze schoen. Dat verschil merk ik direct. De vorige versie van de schoen voelde voor mij altijd smal, terwijl nu mijn voetzool opvallend gelijkmatig in het voetbed valt met als resultaat veel betere doorbloeding.
De bredere onderkant is niet de enige positieve verandering wat mij betreft. Ter hoogte van de tenen heeft de schoen ook veel meer flex, wat het comfort aanzienlijk vergroot. Je merkt het vooral tijdens lopen, maar op den duur ook tijdens rijden. De vorige versie voelt in vergelijking met deze versie heel stijf en daarmee efficiënt. Toch is het knap dat de zool van deze nieuwe Recon wel ontzettend stijf en direct blijft tijdens het trappen, terwijl de gehele schoen veel soepeler is geworden. Dat komt vermoedelijk door de nieuwe I-Beam, een soort dwarsbalk die van voor tot achterin door de schoen loopt. Resultaat is een schoen die ook na een marathon van 4 uur nog steeds opvallend comfortabel zit.
Besmettelijk wit
De S-Works Recon is verkrijgbaar in vier kleuren, waarvan ik toch wel de meest gewaagde kleurcombinatie heb ontvangen. Hoewel knaloranje ook tot de opties behoort, is wit op de mountainbike héél stijlvol en tegelijkertijd heel besmettelijk. Met de meerdaagse BeMC-marathon waarbij veel modder en rivieroversteken met gigantische keien tot de uitdagingen behoorde, was ik erg benieuwd wat er zou overblijven van het wit. Ik ben onder de indruk, want het witte materiaal is opvallend stevig gebleken en voor witte schoenen zijn ze goed schoon te houden. Zeker als je bedenkt wat deze schoenen hebben doorstaan en hoelang ze al om mijn voeten zitten.
Ook de zool is rock solid. Daar zie je naar verloop van tijd ook krassen op komen door het lopen. Het enige wat slijt, zijn de noppen en rubber steunen aan weerszijden van het schoenplaatje. Met name die laatste slijten naar verhouding het hardst, maar dat is logisch want daar steun je het meeste op. Toch ben ik blij dat de schoen op die punten slijt, want met het zachte rubber staat daar veel grip tegenover. Hoewel het noppenprofiel veel minimalistischer is geworden, is het patroon en materiaal veel gerichter. Op zowel harde als zachte en droge als natte ondergrond heb je goed grip. Alleen spikes monteren is niet meer mogelijk, maar ik ze ook geen moment gemist door de drie stevige noppen aan de voorkant.
In praktijk
Na ruim 1,5 jaar en met ruim 12.000 kilometers, durf ik deze schoen toch echt wel een aanrader te noemen. Bij het aantrekken van de schoen maak je gebruik van twee handige S3 BOA-sluitingen. Die zitten precies op de juiste plek, waardoor het bovendeel mooi om en geleidelijk rond de wreef van de voet op spanning kan worden gebracht. Na weer en wind te hebben doorstaan, blijven de sluitingen betrouwbaar functioneren.
De bovenkant is gemaakt van Dyneema en TPU, wat volgens Specialized duurzaam materiaal zou moeten zijn. In termen van gebruiksduur kan ik dit volmondig beamen. Het materiaal is super sterk, kan goed tegen zand en modder en blijft ook na lange tijd opvallend soepel. Toch heeft deze schoen prettige en gelijkmatige ventilatie, wat ik merk minder snel last te hebben van brandvoeten.
Ook de neus vind ik stijlvol afgewerkt. Het witte rubber aan de voorzijde lijkt in eerste instantie wat fragiel, maar blijkt ook na verloop van tijd stevig en soepel. Door die soepele voorkant zou je kunnen denken dat de tenen wellicht minder goed beschermt zijn, maar in de 1,5 jaar gebruik heb ik geen enkele keer mijn tenen bezeert met deze schoen. Terwijl de punt van de schoen toch een keer lelijk tussen twee stenen bleef haken. Daardoor kwam het rubber aan de zijkant iets los van de zool. Een drupje secondelijm deed wonderen en de hele schoen is daarmee nog steeds volledig in takt na al die tijd.
De aanschafprijs € 390,- is even slikken misschien, maar volledig verklaarbaar voor een topmodel. In termen van prijs-kwaliteit vind ik dat bedrag ook echt wel verantwoord. Hoe je een schoen ervaart is natuurlijk ontzettend persoonlijk, maar op dit moment is de Recon mijn favoriete schoen. Als de schoen past bij je voeten is de S-Works Recon met recht een topmodel mountainbikeschoen. En hoe belangrijk de juiste schoen is voor comfort en efficiëntie, ervaar je pas als je ooit de perfecte schoen hebt gebruikt.
In mijn schoenen zitten overigens de Specialized Body Geometry Custom voetbedden, die worden gevormd naar je voet tijdens een bikefit. Die zolen zijn sowieso een aanrader, maar zeker ook in combinatie met deze schoenen. In maat 44,5 weegt één van mijn schoenen 318 gram zonder plaatje en met de normale zool. Dat is aanzienlijk meer dan de 280 gram die Specialized opvoert, maar toch nog steeds indrukwekkend licht van gewicht. En zo voelt het ook. In drie woorden is de Recon: soepel, licht en kwalitatief.
Specificaties
S-Works Recon
Materiaal schoen: TPU en Dyneema
Materiaal zool: carbon
Sluiting: S3 BOA
Pasvorm: Unisex
Gewicht: 318 gram per schoen, zelf gewogen
Maat: 44,5
Kleur: Wit
Adviesprijs: € 390,-
Conclusie
Je betaalt voor kwaliteit, maar krijgt ook opvallend veel kwaliteit. Als het gaat om afwerking, duurzaamheid en comfort versus prestatie, dan krijgt dit paar schoenen een dikke 10. De schoen is dan misschien niet zo licht als Specialized zelf vermeld, maar voelt met 318 gram nog echt wel licht hoor.
De prijs-kwaliteit is dik in orde. Als dit soepele muiltje namelijk goed om je voeten valt, zul je er zonder twijfel niet snel op zijn uitgekeken. Het comfort, ook tijdens lange ritten, is namelijk dik voor mekaar en de levensduur (inclusief de witte afwerking) is veel beter dan ik op voorhand had verwacht.
Meer bij Specialized.