De Yeti ASR is na bijna tien jaar weer terug

Na bijna tien jaar heeft het Amerikaanse fietsenmerk Yeti het cross-country model vernieuwd, de carbon ASR. Volgens Yeti is al het overbodige carbon weggelaten en is het de lichtste fully die Yeti ooit gemaakt heeft. Wat natuurlijk direct opvalt is de nieuwe RockShox Flight Attendant.

Eenvoudig design

Het design op het frame is heel eenvoudig, en misschien wel het opvallendste is het logo op de voorkant van het balhoofd. Dat is namelijk zo’n klassiek embleem dat echt op het frame is geplaatst. Verder staat merknaam Yeti in grote letters op de onderbuis en de typeaanduiding ASR staat op de staande achtervork vermeld. Het frame is qua kleuren opgesplitst in twee helften, en bij het topmodel is dat een combinatie van mat- en glanszwart, met grijze decals en een lichtblauwe scheidingslijn. Voor de andere uitvoeringen heb je de keuze uit drie verschillende kleursamenstellingen: Turquoise, Greyhound en Spruce. De tweede kleur is telkens zwart.

Yeti ASR in de kleur spruce

Op het topmodel van de Yeti ASR zit de nieuwe RockShox Flight Attendant vering, met 120 mm veerweg aan de voorkant en 115 mm aan de achterkant. De mountainbike is voorzien van DT Swiss XRC 1200 Spline 30 wielen en een Sram XX SL Eagle AXS groepset. We zien ook nog een dropperpost, de Sram Reverb AXS. Verder heeft deze mountainbike een 32-tands kettingblad, in combinatie met een cassette met een verhouding van 10-52. De remmen zijn de Sram Level Ultimate 2 Piston en de banden zijn de Maxxis Rekon. Wat verder nog opvalt is de ruimte voor twee bidonhouders in het frame, en de custom kettinggeleider.

Compleet vernieuwde geometrie

Als we dan naar de geometrie kijken vallen een paar dingen op. Allereerst is het nieuwe frame veel langer dan de vorige versie. Daarnaast heeft de nieuwe Yeti ASR heeft een balhoofdhoek van 66.5 graden en een zitbuishoek van 75.5 graden. De ASR kan banden tot 2.4″ hebben.

Een overzichtelijk beeld van de verschillen ten opzichte van de vorige versie

De uitvoering op de headerfoto is het topmodel, en daar betaal je dan ook fors voor. $ 13.900,- om precies te zijn. Het frameset is ook lost verkrijgbaar voor $ 4.000,- en naast het topmodel zijn er ook nog vijf meer betaalbare uitvoeringen verkrijgbaar, variërend van $ 5.600,- tot $ 8.600,-. Het prijsverschil zit ‘m in de afmontage, maar ook in het gebruikte carbonsoort.

Meer info via Yeti.

Yeti ASR in de kleur turquoise
Yeti ASR in de kleur greyhound