CeramicSpeed OSPW X voor je SRAM Transmission derrailleur

Dat er een CeramicSpeed OSPW systeem zou komen voor de nieuwe SRAM Transmission groepsets, kan je geen hele grote verrassing noemen. En zoals ze zelf zeggen bij CeramicSpeed; good things come to those who wait. En in dit geval wordt het wachten beloond met een nieuwe derailleurkooi voor SRAM Transmission groepsets, inclusief twee nieuwe technologieën.

Oversized Pulley wheel system

Het is niet de eerste keer dat we over het OSPW systeem van CeramicSpeed schrijven. Het voordeel van zo’n derailleurkooi met grotere wielen is dat de ketting een stuk soepeler loopt. Door de grote derailleurwielen maakt de ketting minder scherpe bochten, waardoor hij makkelijker rondgaat. Daarnaast zijn deze wieltjes, zoals de naam al doet vermoeden, uitgerust met keramische lagers. Deze zijn harder, meer slijtvast en lichter en dat helpt bij het soepel laten rondgaan van de ketting.

Tot zover is deze CeramicSpeed OSPW X derailleurkooi hetzelfde. Echter hebben ze voor de nieuwe Transmission groepset de kooi door ontwikkeld, om mee te gaan in de robuuste constructie die de SRAM derailleur heeft. Onder de noemer ‘Further Drive Technology’ hebben ze de nieuwe OSPW X voorzien van een Active Debris Remover en een Alpha disc.

ADR en Alpha Disc

De Active Debris Remover (ADR) is een vernieuwd ontwerp van de stofkapjes die de lagers beschermen. Deze wordt in een groef geklikt in het derailleurwiel zodat er geen vuil tussen kan komen en de lagers schoon blijft. Daarnaast heeft deze groef een structuur van opstaande randjes zodat vuil dat in deze groef komt, naar buiten wordt geduwd. Dit kan je op bovenstaande foto goed zien. Met deze ADR technologie moet dus het lager vuilvrij blijven.

De tweede ontwikkeling is de 20 tands Alpha Disc. Dit is het grote onderste tandwiel van de derailleur. Deze heeft een constructie waarbij de schijf en een apart Narrow-Wide profiel. De schijf is van aluminium en voorkomt op deze manier dat er een tak tussen je derailleurwiel kan komen. Vorig seizoen is dit principe van een dicht derailleurwiel al getest in de cross en waarbij de clearance van modder een positief punt bleek. Het kan er immers niet tussen gaan zitten.

Ik vind het er zelf altijd erg gaaf uitzien, en ook deze nieuwe OSPW X heeft gave looks. Dat het ook scheelt in je vermogen, is als amateur mountainbiker leuk meegenomen maar weinig noodzakelijk. En als je dan de prijs van € 579,- ziet, krab je wellicht nog wel een keer achter je oren voordat je deze upgrade aan je derailleur hangt.

via CeramicSpeed