Een helm, wat kun je daar nou nog aan vernieuwen? Nou, Canyon heeft in hun nieuwe helm toch wat gevonden in het HighBar Systeem. Meest opvallend is namelijk de sluiting van de helm. De helm is overigens niet specifiek voor de mountainbike, maar wel zeer interessant voor de competitieve cross country rijder.
HighBar System
Dit vernieuwende sluitsysteem is niet ontwikkeld door Canyon, maar door een apart bedrijf. Deze Disruptr is wel de eerste helm die met dit systeem is uitgebracht. Het lijkt een beetje op een BOA-sluiting, maar dan onderaan de helm. Daarnaast is het ‘bandje’ niet meer, zoals je gewend bent, van textiel, maar van kunststof zoals dat ook in het retentiesysteem op het achterhoofd zit. Grote voordeel van de HighBar is volgens de makers dat je eigenlijk niks meer fout kunt doen bij het afstellen en sluiten van de bandjes, waardoor de helm kan afschieten bij een val. Het vergroot dus ook de veiligheid.
De Canyon Disruptr CFR is de eerste helm die Canyon los van het sluitsysteem helemaal zelf heeft ontwikkeld. Daarbij hebben ze geprobeerd om de helm aerodynamisch en luchtig te maken. Bij een eerste aanblik lijkt dat te zijn gelukt, hoewel daardoor ook visueel een traditioneel design is ontstaan. Ik vind het wel tof, want de rustige look past overal bij. Net als de beschikbare kleuren: zwart en wit. De HighBar zou trouwens ook bijdragen aan de aerodynamica. Evenals het geluid. Het zou een lager volume van rijwind veroorzaken.
De helm is ook uitgerust met MIPS, zoals veel helmen tegenwoordig. Voor een maat M geeft Canyon een gewicht van 275 gram op. Tot slot nog een toffe feature: een magnetisch achterlichtje. Dat zet je vast op de inkeping aan de achterkant op de helm. Het licht gaat zo’n 30 uur mee en heeft vijf verschillende standen. Naast deze Disruptr CFR heeft Canyon ook een aerohelm uitgebracht, de Stingr CFR. De helm kost je € 304,95.
Meer bij Canyon.