De technische ontwikkelingen in de fietswereld volgen zich de laatste jaren snel op, zeker met de komst van e-mtb’s. De veel grotere auto-industrie is al verder met technische innovaties, want het anti-lock braking system (ABS) is bijvoorbeeld al sinds de jaren 50 in auto’s beschikbaar. Precies die techniek maakt Bosch samen met Magura nu beschikbaar voor e-bikes.
Een multifunctioneel remsysteem voor e-bikes
Bosch heeft het nieuwe ABS-systeem ontwikkelt voor verschillende type elektrische fietsen. In samenwerking met remmenfabrikant Magura is een universeel systeem gemaakt, dat door middel van elektronische afstelling beschikbaar is voor cargo, touring, allroad en trail e-bikes. Met name die laatste categorie trekt natuurlijk onze interesse.
De ABS-set bestaat uit vijf onderdelen van Magura en twee onderdelen van Bosch, namelijk de elektronische bediening. De ABS is alleen aanwezig op het voorwiel en naast een remschijf en een hydraulische remhendel heeft de set natuurlijk een remklauw. Die klauw is iets groter dan normaal en heeft naast ruimte voor een remblok ook een sensor. De sensor verzameld data met behulp van de extra schijf naast de remschijf. De remklauw en sensor hebben verbinding met een Bosch-kastje op de voorvork die de remkracht elektronisch reguleert.
De magie zit in een kastje op je voorvork
De letterlijke black box van Bosch is de verbindende factor voor de ABS voor e-bikes. Op basis van het gedrag van je voorwiel dat de sensor registreert, bepaalt de elektronica de optimale remkracht. Op het moment dat je remt registreert het kastje op je vork de remkracht die je geeft vanuit de remhendel en bepaalt op basis van de afstelling hoeveel kracht er daadwerkelijk naar de remklauw moet.
Bij de braafste modi (cargo en touring) ligt de focus van de elektronica vooral op voorkomen dat je achterwiel loskomt van de grond en zo veel mogelijk wielstabiliteit, terwijl allroad en trail meer uitblinken in de remreactie en de remsnelheid. Met name de trail-modus heeft als extra aandachtpunt dat het systeem zich snel aanpast aan de ondergrond. In alle modi zal je voorwiel niet blokkeren, waardoor je tractie houdt.
Met een Kiox 300-display van Bosch kun je kiezen tussen verschillende modi en de data van je remgedrag uitlezen. Zo registreert het systeem wanneer je de voorrem gebruikt, de lengte van je remweg en de remtijd.
De nieuwe technologie van de twee Duitse merken is niet los beschikbaar of later te installeren. Het ABS-systeem wordt vanaf deze zomer gemonteerd op nieuwe fietsen. Meer info vind je bij Bosch of Magura.