Niet voor het eerst schrijf ik over het merk Unno. Het valt me op vanwege het eigenzinnige design en de manier waarop ze met het kinetica-ontwerp van de achterdemper omgaan. Dit doen ze met name voor trail en enduro bikes, al dan niet elektrisch. Maar onlangs kwam daar ook een cross country model bij. De Unno Horn mag er ook zeker wezen.
Unno uit Barcelona
Ze waren er al vroeg bij, schrijft het bedrijf op Instagram. De eerste handgemaakte Unno zag in 2018 het levenslicht. Toen zo’n ontwerp eigenlijk nog helemaal niet gangbaar was, waren zij al overtuigd van een verborgen ‘achterdemper in de bovenbuis’. Nu, zeven jaar later, zie je het steeds vaker. Dit soort ontwerpen kennen we van o.a. de Trek Supercaliber, Specialized Epic World Cup en de BH Bikes Lynx SLS. Waar het bij die merken om een redelijk snelle short travel mountainbike gaat als aanvulling op het assortiment, is de Horn de enige cross country mountainbike in het gamma van Unno.

Dat zie je ook terug in het ontwerp van de bike. Met een travel van 120 mm voor en 110 mm achter is het best wel in lijn met de ‘normale’ uitvoeringen van merken met meerdere cross country modellen. Toch is het gewicht ook nog steeds competitief als we Unno mogen geloven: 9,6 kg met de lichtste afmontage. Verder heeft het alles wat je mag verwachten van een hedendaagse XC-MTB, van een Block-Lock, logische kabelroutes tot goed afgeschermde lagers.

De Unno Horn is verkrijgbaar in drie maten voor grofweg een lichaamslengte tussen 155 en 195 cm. De geometrie is race-georiënteerd volgens de Basken, met een balhoofdhoek van 66 graden en een zitbuishoek van 73,5 graden. Toch wel aanzienlijk luier dan bijvoorbeeld de BH Bikes Lynx SLS (67 en 76 graden), maar die is dan ook best direct.

Opvallend is ook de bandenruimte. In dit frame passen banden tot 2,6 inch, wat aanzienlijk breed is voor cross country banden. Daarnaast biedt het frame ruimte voor remschijven tussen 160 en 180 mm. Unno heeft een bijpassende integrale cockpit ontworpen en het voorblad voorzien van een ingebouwde kettinggeleider. De trapas is draad, wat zorgt voor minder kraken en makkelijker onderhoud. Alle modellen komen met een dropper.

Het Unno Horn Factory topmodel is afgemonteerd met RockShox Flight Attendant en een volwaardige SRAM XX SL groepset. In het frame zitten DT Swiss XRC 1200 wielen en de remmen zijn Formula Cura X. De prijs: € 14.095,-, wat acceptabel is gezien de afmontage. Maar let op: wil je de lichtste uitvoering dan kies je voor de Factory SL, zonder Flight Attendant met een prijs van € 11.895,-. Een los frame kost € 3.195,- inclusief de speciaal getunede Fox Float SL Factory demper.
Meer bij Unno.
