Sram gaat hard. En dan heb ik het over de ontwikkeling van de nieuwe meer betaalbare Sram GX Eagle Transmission. Het is nog geen 3 maanden geleden dat ze hun nieuwe topgroepen in de nieuwe Transmission serie presenteerden. Dat waren de Sram XX SL Eagle Transmission (€ 2650,-) en de XX (€ 2450,-) en de XO (€ 1900,-).
Nu is er dan al de nieuwe Sram GX Eagle Transmission die een grotere groep mensen aanspreekt omdat hij met z’n vanafprijs van € 1300,- gewoon beter geprijsd is. Hierbij hebben ze uiteraard ook iets water bij de wijn moeten doen wat betreft de techniek en materialen. Ze omschrijven bij Sram zelf deze groep als het werkpaard dat nooit klaagt.
Ook hier Hangerless Interface
Eagle Transmission staat voor het nieuwe elektronisch schakelen bij Sram. Dus met deze groep schakel je dus ook elektronisch. En de groepsaanduiding is dan GX. Dan ben je een beetje weer bij in het doolhof van typeaanduidingen. Het meest opvallendst is nog steeds dat er geen achterpad meer is. Dat zagen we al bij de topgroepen, en dus ook bij deze GX groep. Het zogenaamde Hangerless Interface is hier gebruikt. Hierbij is het bevestigingspunt van de derailleur direct bij de wielas.
Voorwaarde voor montage van zo’n Eagle Transmission derailleur is dat het een mountainbike met UDH (Universal Derailleur Hanger) is. Als je een wat oudere mountainbike hebt, zal dat niet het geval zijn, mocht je willen upgraden. Voordeel van deze manier van bevestigen is dat het volgens Sram een sterkere verbinding oplevert. De derailleur zit zo namelijk aan de binnenkant en buitenkant van het frame.
Betere accu bescherming
Als je specifiek naar de derailleur kijkt, is deze opgebouwd uit aluminium met een binnenkooi van staal. Daar waar de topmodellen alleen met aluminium zijn gemaakt. De XX SL zelfs met een deel carbon. Kijk, daar zie je een beetje water bij de wijn van de GX groep. Je zal dus ietsjes zwaarder onderweg zijn dan de topmodellen. Ze hebben de accu een andere plek gegeven waardoor hij beter beschermt is tegen tikken van buitenaf.
De crank is gemaakt van aluminium en heeft desgewenst ook de bashguards die we kennen van de topmodellen. Voor de E-MTB is er een ook een crankset gemaakt.
Voor de cassette is er een 10-52T. Als voorblad kan je kiezen voor een crankarmlengte van 165, 170 of 175mm. Het voorblad kan 30T, 32T of 34T zijn. Je kan de crank niet upgraden met een DUB- PWR spindle-based powermeter maar er zijn wel mogelijkheden voor een upgrade met een powermeter op de crankarm. Dus nog even de adviesprijs, € 1300,- voor deze GX Eagle Transmission.
Meer info via Sram