SRAM innoveert met nieuwe AXS groepset Eagle Transmission voor de mountainbike

Innovatief is het woord wat het meest blijft hangen na het bestuderen van alle nieuwigheden die SRAM presenteert voor de mountainbike groepen. Van een nieuw soort derailleurmontage, geïntegreerde bashguards tot de flat top ketting, SRAM zet de innovatie in de mountainbikewereld weer volledig op scherp. In dit artikel vind je de belangrijkste nieuwigheden.

Eagle Transmission is de nieuwe standaard van SRAM

Het is toch best een studie om alle nieuwigheden van SRAM tot in detail door te nemen, maar grofweg kun je het scharen onder Eagle Transmission. Het is de nieuwe naam die SRAM geeft aan de opnieuw ontworpen manier van elektronisch schakelen, die overigens ook nog gewoon AXS heeft en samenwerkt met oudere AXS-elektronica. Het merk steekt in op eenvoud en prestatie en komt ook met een nieuwe groep. SRAM XX SL Eagle Transmission is de nieuwe en beste groep die je vanaf nu kunt krijgen. Daarnaast krijgen de groepen XX en X0 nu ook de toevoeging Eagle Transmission.

Geen achterpad meer

In de nieuwe derailleurs zit de meest opvallende verandering van Eagle Transmission. Zo worden de derailleurs nu niet meer aan het frame of met het ‘ouderwetse’ padje aan het frame gemonteerd, maar heeft het nu een Hangerless Interface, die door middel van full mount montage ter hoogte van de as van het achterwiel komt en rechtstreeks contact maakt met de cassette.

Alle mountainbikes met een Universal Derailleur Hanger (UDH) zouden compatible zijn. SRAM zegt dat met deze nieuwe manier van monteren een veel sterkere verbinding ontstaat, mede omdat de derailleur nu aan de buitenkant en binnenkant van het frame vastzit zoals je ziet op onderstaande foto.

Dan vraag je je misschien af wat er nu gebeurt als de derailleur een tik krijgt. Vroeger brak je achterpad en kocht je voor weinig een nieuw padje. Als antwoord geeft Sram dat deze constructie zoveel steviger is, dat met genoeg kracht het waarschijnlijker is dat de derailleur stuk gaat dan het nieuwe pad gedeelte. Daarbij geven ze aan dat je zo ook geen last hebt van een scheef achterpadje, wat weer kon zorgen voor een derailleur in je achterwiel, met alle ellende die daar bijhoort. De praktijk moet dit natuurlijk nog uitwijzen.

Een andere opvallende verandering aan de derailleurs is het verdwijnen van de B-screw, die zorgt voor de spanning van de ketting. De schroef is vervangen door de rode Setup-Key en zorgt voor een elektronische afstelling van de zogenoemde chain gap. Enerzijds handig omdat je niet meer met een schroefje hoeft te pielen, maar de echte innovatie zit het in de sag compensatie. De Setup-Key zorgt namelijk dat de chain gap goed is als je op je (full suspension) mountainbike rijdt. Met de juiste sag dus en niet hangend in een montagestandaard.

Verder zou je bij de nieuwe derailleur gewoon vol vermogen kunnen blijven trappen terwijl je schakelt en is de aandrijving van de derailleur krachtiger en betrouwbaarder geworden. Het nieuwe Magic Wheel in de derailleur zou zorgen dat het blijft draaien als er iets tussen komt (bijv. een takje).

Nieuwe shifter (POD-controler) is veel flexibeler

Bij de nieuwe derailleur hoort ook een nieuwe POD-controller, waarop nog slechts twee knoppen zitten en je dus alleen met je duim kunt schakelen. De vingerschakelknop aan de achterkant is er hier niet meer. Ze hebben de nieuwe POD-controler helemaal opnieuw ontworpen en hij is lichter geworden maar ook veel flexibeler te plaatsen op een plek die jij fijn vindt. Ook is de feedback die je krijgt als je een knop indrukt groter geworden.

Bij de vorige was het indrukken van de knop minimaal zodat je soms zelfs even twijfelde of je wel of niet gedrukt had. Maar misschien denk je, ik vind die oudere controls veel fijner. Heb dan vooral geen zorgen want je kan de oude POD-controler met de nieuwe groepset gebruiken en omgekeerd.

Nieuwe cranksets met veel ruimte voor powermeters

Met de komst van Eagle Transmission zet SRAM ook in op meer mogelijkheden voor een powermeter. De duurste powermeter van Quarq in de XX SL zit verwerkt in de spider en is daarmee de meest accurate (+/-1,5%). Dat was tot voorheen eigenlijk de enige optie voor een powermeter op de mountainbike uit de stal van SRAM. Afgekeken uit de groepen voor de racefiets voegen ze daar nu twee (goedkopere) opties aan toe met +/-3% accuratie. In de XX en X0 cranks is de powermeter namelijk in de BB-as geplaatst en SRAM heeft voor die groepen nu ook een betaalbare versie van € 480,- waarbij de meter in de linker crank arm zit. Door deze nieuwe opties is nu plaats voor een andere innovatie.

SRAM heeft de bashguards óp het voorblad geplaatst. De conventionele methodes zijn een bevestiging aan het frame of met een houder aan het bottom bracket, maar nu vinden we een soort kleine kettingbladen rondom een deel van de tanden op het voorblad. De bashguards bedekken twee keer een kwart van het tandwiel. Ze zijn demontabel en los verkrijgbaar. Je vindt ze alleen op de XX en X0 groepen met Eagle Transmission en niet op de duurste XX SL groep.

Flat top ketting, Stealth Brakes en andere nieuwigheden

De nieuwe groepset zijn ook voorzien van nieuwe cassettes en kettingen. De cassettes vallen op door een grotere kettinglijn (chainline) van 55 mm en een nieuw uiterlijk met minder zwart en meer zilver dan voorheen. SRAM blijft wel gewoon gebruik maken van de XD-body’s. Over deze nieuwe cassette’s kan alleen de nieuwe flat top ketting rollen. Ogenschijnlijk de zelfde ketting als van de racegroepen, maar niet uitwisselbaar. In de XX SL-lijn is gewicht bespaard door kleine uitsparingen in de plaatjes. Daarmee is de duurste ketting niet geschikt voor E-MTB’s. De ketting uit de X0 groep in volledig zwart is dat wel.

Naast de nieuwe aandrijfgroepen heeft SRAM ook de Code en Level remmen onder handen genomen. Onder de naam Stealth Brakes krijgt ook deze lijn een volledig nieuw uiterlijk dat compleet aansluit bij de nieuwe aandrijfgroepen.

De opvallendste vernieuwing bij de Level-serie is een reach adjust wieltje (afgekeken van bijv. Shimano remmen). Eerder moest je de reach van de hendel afstellen met een inbussleuteltje. Nu kan het makkelijk en zonder gereedschap. Zowel Level als Code zijn verkrijgbaar in twee uitvoeringen (Ultimate en Silver), waarbij de Level-remmen van beiden beschikbaar zijn met twee of vier zuigers per remklauw.

De complete SRAM XX SL Eagle Transmission heeft een adviesprijs van € 2.650,- zonder powermeter. De groepen XX en X0 zijn beschikbaar voor € 2.450,- en € 1.900,-. SRAM heeft deze laatste twee nieuwe groepen ook in uitvoeringen voor E-MTB’s beschikbaar die compatible zijn met o.a. Bosch en Brose.

Meer info bij SRAM.