Review: Trek Supercaliber 9.8 GX AXS

De Trek Supercaliber kan je misschien wel het beste omschrijven als een incognito full suspension mountainbike. Ik vind de manier waarop de achterdemper in het frame is verwerkt erg strak gedaan, waardoor het frame er een stuk cleaner uitziet dan het gros van de fully’s die er rondrijden. In januari van dit jaar schreven we al over de Supercaliber van Jolanda Neff en de afgelopen twee maanden mocht ik met een soortgelijke fiets op pad. Met de Trek Supercaliber 9.8 GX AXS.

Trek Supercaliber 9.8 GX AXS

De Trek Supercaliber van Jolanda Neff is een limited uitvoering die speciaal voor haar is gemaakt. Dat gaan ze voor mij natuurlijk niet doen, maar ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over deze blauw/zwarte uitvoering. Of, zoals ze het bij Trek zelf zeggen: Navy smoke to Alpine blue fade. De kleur van het frame loopt mooi over van zwart naar metallic blauw en over het gehele frame zitten er subtiele ‘spetters’.

Deze fiets is afgemonteerd met de draadloze SRAM GX Eagle AXS groep en heeft een set Bontrager Kovee Pro 30 carbon wielen. De full carbon velgen zijn voorzien van een setje snelle XR2 Team Issue banden. Het achterwiel heeft Bontrager’s eigen Rapid Drive 108 naaf. Deze heeft 6 pallen en 108 zogeheten aangrijpingspunten en dat zorgt voor een heel mooi geluid in de naaf. Niet per se noodzakelijk, maar ik hou ervan als er een mooi geluid in de naaf zit.

Ook uit eigen stal is de strakke Bontrager RSL carbon cockpit, waar de Level TLM remmen, AXS Trigger shifter en RockShox OneLoc remote op zijn gemonteerd. In het frame zit een Knock Block, die voorkomt dat het stuur dubbel slaat bij een val. Je kan het stuur draaien tot 62 graden. Ik zit op een Bontrager P3 Verse elite zadel dat is gemonteerd op de carbon Bontrager Pro zadelpen. Het totale gewicht van de fiets is 10,8 kg in de maat M/L die ik test.

Een combinatie van Fox en RockShox demping

De lockout van RockShox is de OneLoc, waarmee je beide dempers tegelijk aan of uitschakelt. Standaard staan ze natuurlijk aan en met het indrukken van de bovenste knop, worden beide dempers gelocked. Aan de voorkant is dat de RockShox SID SL met een veerweg van 100 mm. De achterdemper is het mooi weggewerkte IsoStrut systeem van Trek zelf. De demper die hiervoor wordt gebruikt komt uit de fabriek van Fox en is dus aangesloten op de lockout van zijn concurrent.

Deze IsoStrut demper zorgt voor een veerweg van 60 mm. Doordat de demper in het frame is verwerkt heeft Trek gewicht weten te besparen omdat er maar één scharnierpunt nodig is. Het weglaten van deze scharnierpunten zorgt voor een hogere stijfheid en minder zijdelingse speling. Volgens Trek moet de achterkant van het frame aanvoelen als een Hardtail, met het voordeel van een 60 mm full suspension.

She’s got the looks!

Dat de Supercaliber een opvallende verschijning is wordt al snel duidelijk want de opmerkingen over de looks blijven maar komen. Zelfs niet-mountainbikers zijn gecharmeerd van de kleuren en het frame. Ik vind zelf een clean frame erg mooi, maar dat is bij een fully vaak toch wat lastiger. Trek heeft daar een hele mooie oplossing voor gevonden wat mij betreft. Looks zijn leuk, maar het is natuurlijk het belangrijkste dat het ook lekker rijdt.

De eerste meters op de fiets laten duidelijk merken waar deze voor gemaakt is. Hij is lekker direct en gaat snel vooruit. Ik heb de dempers met Trek’s Suspension Calculator op het juiste aantal PSI gezet. Ik rij met maat M/L en het frame oogt compact, maar toch kan ik er makkelijk twee bidonnen in kwijt. De bidon op de schuine buis kan je nog in een lagere positie zetten, zodat een grotere bidon ook past.

Cross country racemachine

Eenmaal onderweg heb ik het idee dat ik op een hardtail rijdt. Zeker op mooi lopende trails of de vlakkere stroken kan je lekker doortrappen en wil de fiets snel vooruit. De achternaaf reageert direct als je gaat staan op de pedalen en je voelt goed de stijfheid van het frame. De stijfheid van het frame merk je ook duidelijk bij het sturen. Het RSL stuur is heel gaaf en maakt dat je lekker agressief op de fiets zit. De combinatie van dit stuur en frame maakt het een wendbare MTB die lekker direct stuurt.

Als de ondergrond wat ruiger wordt, ben ik benieuwd wat dit doet met de Supercaliber. Doordat hij voelt als een hardtail bereidt ik me voor op een ‘bumpy’ afdaling. Ik ben verrast dat dit niet gebeurd, maar onlogisch is het natuurlijk ook niet. De 60 mm veerweg van de IsoStrut demper vangt veel klappen op en het is natuurlijk ook een full suspension, maar dan met een iets kortere veerweg. Naast dat het toch comfortabel is, houd je veel grip doordat het achterwiel veel contact blijft houden met de ondergrond. De XR2 Team Issue banden rollen lekker bij droge omstandigheden. Ze voelen lekker soepel en hebben veel grip. Als ik er mee ga rijden bij nattere omstandigheden voel je hem zo nu en dan een beetje doorslippen in de modder.

De 1X12 aandrijving van SRAM heeft een groot bereik. Met het 32 tands voorblad, in combinatie met de 10-52 cassette heb ik me overal prima kunnen redden. De GX AXS groepset met trigger shifter werkt hetzelfde als zijn duurdere broers. Het schakelt snel en direct. Als je de groep wilt tweaken of een firmware-update wil installeren kan dat via de SRAM AXS App. Vooral de eerste keer dat je hier mee werkt is het even puzzelen, en naar mijn mening had dit wat makkelijker gemogen.

Specificaties

Trek Supercaliber 9.8 GX AXS
Frame: Trek Supercaliber met Fox IsoStrut demper
Voorvork: RockShox SID SL
Groepset: SRAM GX Eagle AXS
Crankset: SRAM GX Eagle Carbon met 32T voorblad
Cassette: SRAM Eagle XG 10-52 12-speed
Lockout: RockShox OneLoc
Remmen: SRAM Level TLM hydraulisch
Remschijven: 180 mm voor/ 160 mm achter
Wielen: Bontrager Kovee Pro 30
Banden: Bontrager XR2 Team Issue
Stuur/Cockpit: Bontrager RSL
Gewicht: 10.8 kg (maat M/L)
Prijs: € 7.399,-
Meer info via Trek

Deze specifiek door ons gereden uitvoering is hier niet meer leverbaar. Er zijn nog wel andere uitvoeringen. Zo is er wel eentje met een mechanische SRAM GX groepset . Of je kan uiteraard gaan voor een Project One uitvoering die je zelf naar wens kan aanpassen.

Conclusie

Het klinkt misschien wel heel voor de hand liggend, maar de Supercaliber voelt als een hardtail met de voordelen van een full suspension. Het IsoStrut veersysteem is zo geïntegreerd dat de fiets erg stijf is en direct reageert. Met de 60 mm veerweg aan de achterkant is hij ideaal voor crosscountry gebruik. Wordt het echt ruiger kan je denken aan een Top Fuel, maar dan zit je al veel meer richting het trail biken. Deze Supercaliber is juist gericht op snelheid in de crosscountry wedstrijden. De carbon wielen en het mooie RSL stuur van Bontrager houden het gewicht met 10.8 kg laag voor een full suspension. Wat mij betreft staat deze Supercaliber echt hoog op het lijstje van top wedstrijdmountainbikes. Een echte racebak om crosscountrywedstrijden mee te rijden!