Review: Specialized Epic Hardtail Comp – ongecompliceerd de winter door mountainbiken

Met de wintermaanden voor de boeg, zoeken veel sportieve fietsers hun beschutting op de bospaden. Lekker in de luwte van de bomen, warm blijven door een intensievere inspanning en het technische plezier dat mountainbiken met zich meebrengt. Nederland wordt nog weleens het land van de hardtail genoemd, waar boswielrenners in de winter de paden van de trails bestormen. De Specialized Epic Hardtail Comp is dan zeker een interessante keuze.

Hardtail niet afschrijven

Na de hele zomer alleen maar fully’s te hebben gereden, ben ik dankzij deze Epic de hardtail weer gaan waarderen. Specialized zet net als veel merken de laatste jaren vol in op full suspension mountainbikes. In het duurdere segment van het merk is de hardtail niet meer verkrijgbaar en kies je als snelle cross country mountainbike bijvoorbeeld voor de Epic World Cup, voorzien van voor- en achtervering. En dat is logisch, want als je echt een fanatieke mountainbiker bent die zowel in de zomer als in de winter het liefst in de bossen of op de trails te vinden is, dan is de fully de meest veelzijdige keuze. Toch schrijf ik de hardtail na deze test nog niet af, want juist als je in de winter lekker off road toertochten wilt rijden of lekker bezig wilt blijven naast bijvoorbeeld wielrennen, dan is de hardtail mountainbike een prima keuze.

De Specialized Epic Hardtail Comp is het enige model met een carbon hardtail frame uit het assortiment. Toch sta ik wel direct te kijken van de samenstelling, waarbij naar mijn idee is gekozen voor kwalitatieve onderdelen met in ogenschouw natuurlijk een gunstig budget. Zo vind je in deze Comp een Sid SL vork (110 mm), terwijl je ook regelmatig instapmodellen met een RockShox Reba, Judy of Recon vindt. De Sid SL heeft geen Charger XC Race Day demper, maar een Rush XC demper. Dat brengt iets meer gewicht met zich mee, maar het karakter is verder vergelijkbaar met de SID vorken uit het duurdere segment.

Ook vinden we een mooie volledige SRAM GX 12 speed mechanische groepset op deze mountainbike. Voor € 150,- meer is ook een elektronische variant van de groep een mogelijkheid. GX is één van de goedkopere groepen, maar de schakelprestaties zijn prima en het drukt de prijs lekker natuurlijk. Specialized plaats op eigenlijk al hun cross country modellen hun eigen Fast Trak Control als voorband en Renegade Control als achterband. Dat is een lekkere all round keuze van een kwalitatieve band, waarbij de Renegade lekkerder rolt en de Fast Trak extra grip bij het voorwiel biedt. Fijn als je over een dek van gevallen bladeren glijdt. Zowel de band als de velg zijn tubeless ready, dus heb je alleen nog een tubeless ventiel en sealant nodig.

In de praktijk

Na een zomer vol met full suspensions, is het weer even wennen aan een hardtail. Toch ben ik snel weer gecharmeerd van de directheid, het lagere gewicht en de ongecompliceerdheid. Het frame is lekker stijf. Daarmee bedoel ik dat het frame comfortabel genoeg blijft, terwijl je staand op de pedalen wel een directe aanzet ervaart. In vergelijking met duurdere fully’s, moet ik wel meer correcties en controle halen uit mijn benen. Op de lange termijn zorgt dat voor meer vermoeidheid, maar als ik iets minder technische routes pak, volstaat het hardtail frame juist en is het voor mijn gevoel zelfs efficiënter in de krachtoverbrenging tijdens lange ritten.

Ook in het onderhoud en afstellen is de hardtail lekker simpel. De natte dagen van het jaar zijn aangebroken, en dat betekent veel en vaker boenen. Een hardtail, dus ook deze, laat zich lekker makkelijk schoonmaken. De mechanische groep heb je – eenmaal goed afgesteld – geen omkijken meer naar. Verder hoef je alleen de voorvork van de juiste druk te voorzien en ben je klaar om te gaan. Gaande het testen heb ik juist de druk in de vork hoger gezet dan ik gewend ben, om het verschil tussen de stijve achterkant en de soepele voorkant van de mountainbike meer in balans te brengen. Toch is het prettig dat de vork 110 mm veerweg heeft, want daardoor is het karakter progressiever. Ten opzichte van een 100 mm vork met gelijke druk, kan die eerste centimeter van de veerweg kleine oneffenheden goed afvangen terwijl je nog lekker veel veerweg overhoudt als je echt een impact maakt.

Door die stijfheid en eenvoud, is de hardtail een interessante keuze voor lange toertochten in de winter. Je kunt twee grote bidons meenemen en zolang het niet te technisch wordt is het prettig dat de mountainbike lekker direct de kracht op de wielen overbrengt. Toch merk ik gaandeweg dat de wielen me een beetje tegenvallen. Voor mijn gevoel zijn ze wat log, zwaar en komen ze relatief moeilijk op gang. De naven lijken niet zo soepel als ik gewend ben. Je ziet dat vaker bij instapmodellen waarbij, om de prijs te drukken, op de wielen is bespaard. Om de proef op de som te nemen, plaats ik een paar ritten andere wielen (DT Swiss XM 1700). Dat zijn betaalbare middenklasse wielen van aluminium, maar in combinatie met de rest van de Epic Hardtail maken ze een wereld van verschil.

De wielwissel bewijst dat deze Epic Hardtail in de basis een lekker complete mountainbike is. Het frame is lekker licht, stijf en mooi afgewerkt. Los van de wielen klopt de samenstelling van de onderdelen, waarbij de SRAM GX groep gewoon naar behoren presteert. Geen poespas. Deze hardtail is niet uitgerust met een dropper en die mis ik ook niet, omdat de trails en routes die ik met deze fiets rij wat minder technisch zijn. De geometrie ervaar ik als standaard voor een hardtail, waarbij je moet denken aan een sportieve houding met een direct stuurgedrag. Toch kun je met deze mountainbike ook prima de uitdaging op technisch vlak opzoeken.

Biketrip Winterberg

De Specialized Epic Hardtail mocht ook mee tijdens een biketrip naar Winterberg. Een dag voor we het bikepark bezochten, zijn we rond Winterberg de openbare MTB routes gaan rijden. Die liggen naast flinke hoogte verschillen vol met blootliggende wortels en flinke stenen drops. Een lust voor de fanatieke mountainbiker, waarbij deze hardtail zich ook verrassend goed staande houdt in omstandigheden die met een gravelbike bijvoorbeeld ondenkbaar zouden zijn.

Natuurlijk was een fully in op dit soort technische trails efficiënter en comfortabeler, maar met de nodige extra controle van lichaam en benen is ook deze hardtail goed te temmen op de uitdagende trails van Winterberg. Daarbij is het opvallend dat de mountainbike deze omstandigheden prima aankan. De 2,35 inch brede banden geven goede grip en hebben voldoende marge om stevige klappen en impacts op te vangen. Hier speelt de vering van de voorvork ook een essentiële rol in. En steil klimmend is het zeer prettig dat het frame licht, stijf en daarmee efficiënt is. Helaas mis ik hier wel de lock out remote aan het stuur, maar die kun je gelukkig wel zelf redelijk eenvoudig plaatsen.

Veel mensen die in de winter boswielrennen, zullen de afweging maken tussen een gravelbike of een hardtail mountainbike. In Winterberg blijkt duidelijk dat een hardtail mountainbike nog wel echt veel meer technische obstakels aankan dan een gravelbike. Dat geldt ook voor de meer technische trails en routes in Nederland. Ik zie best vaak gravelaars die een mountainbikeroute pakken, maar ik zie ook opvallend vaak de bocht uitvliegen omdat een gravelbike toch echt iets anders is dan een mountainbike. Met deze hardtail kun je dus ook prima uit de voeten op de meeste Nederlandse trails, zolang je het rijgedrag daar een beetje op aanpast.

Conclusie

De hardtail heeft nog steeds bestaansrecht! Voor niet al te fanatieke mountainbikers is het een mooie manier om lekker betaalbaar en ongecompliceerd de bossen in te trekken. Deze Specialized Hardtail Comp biedt daarbij een mooie balans tussen betaalbaarheid versus een gewoon goede afmontage en frame.

Het ontbreken van een lock out remote is makkelijk op te lossen. En hoewel de kwaliteit van de wielen me tegenvalt in deze setup, snap ik de overweging om daarmee de prijs laag te houden. Maar dit frame nodigt wel uit om je wielset te upgraden, omdat hij daarmee de fiets naar de next level brengt. Want daarmee ontstaat wel meteen een heel lichte en verder complete hardtail mountainbike.

Met een adviesprijs van € 3.150,- is de Specialized Epic Hardtail Comp gezien de kwaliteit en de onderdelenkeuze heel compleet en betaalbaar. In het uitstervende hardtail segment, weet ik zeker dat je er lange tijd plezier aan zult beleven als niet al te fanatieke mountainbiker bent.

Meer bij Specialized.

Specificaties

Specialized Epic Hardtail Comp
Frame: Specialized FACT 11m carbon
Voorvork: Rockshox SID SL, Rush RL Damper, Debon Air, 110 mm
Achterderailleur: SRAM GX Eagle, 12-speed
Shifter: SRAM GX, trigger, 12-speed
Remmen: SRAM Level Bronze 2-piston, Stealth, 180/160 mm remschijf
Crankset: SRAM X1000 Eagle, DUB, 34T
Velgen: Specialized 29, 27mm inner width, 28h, tubeless ready
Naven: Specialized alloy, 6-bolt, 15x110mm en 12x148mm
Voorband: Specialized Fast Trak, Control Casing, T7 Compound, 29×2.35
Achterband: Specialized Renegade, Control Casing, T5 Compound, 29×2.35
Stuur: Specialized Alloy Minirise, 10mm rise, 750mm, 31,8 mm
Zadelpen: Specialized Alloy, Single Bolt, 30,9mm
Kleur: Navy Blue
Gewicht: 10.21 kilo (maat M)
Adviesprijs: € 3.150,-