Schwalbe is gespecialiseerd in banden, dat moge duidelijk zijn. Als cross countryrijder heb je bij het merk al keuze uit pakweg zeven verschillende profielen, waarbij je dan vaak ook nog kunt kiezen uit de verschillende compounds. De nieuwe Rick XC Pro is sinds kort toegevoegd aan de line-up. In dit artikel onze ervaring met de band die gemaakt is om te racen.
Nieuwe band in het brede aanbod
Na de eerste indruk van collega Coen aan mij de beurt om de band uitgebreider te testen. In het artikel van Coen vind je alle achtergrondinformatie over de band, maar in het kort: de Schwalbe Rick XC Pro is toegevoegd aan het assortiment om een snelle wedstrijdstrijd band te bieden, met voldoende grip om op veel terreinen uit de voeten te kunnen zonder dat dit ten koste gaat van de rolweerstand. Daarmee valt de band volgens Schwalbe tussen de snellere Thunder Burt en de Racing Ralph met meer profiel.
Bij een eerste blik lijkt de band verdacht veel op de Thunder Burt. Dat komt niet alleen door de skinwall (blanke) wangen van de band, die ook de Thunder Burt met een bepaalde compound kenmerken, maar ook door het profiel midden op het loopvlak. Schwalbe maakt daar op beide banden gebruik van kleine vierkante noppen. Als je goed kijkt zie je wel degelijk verschil. De noppen op de nieuwe Rick XC Pro zijn iets hoger en staan iets rechter achter elkaar op het loopvlak.
De vergelijkingen met de grovere Racing Ralph van Schwalbe zijn verder te zoeken. Aan de zijkanten van het profiel op de Rick XC Pro zien we noppen die nog enigszins vergelijkbaar zijn van formaat, maar de positionering verschilt wel compleet met die van de Racing Ralph. Daarnaast staan de noppen van de Rick XC Pro in een veel rechtere lijn op het loopvlak, waar ze bij de Racing Ralph veel meer kriskras door elkaar staan.
De Rick XC Pro is verkrijgbaar met twee verschillende compounds, waarvan we in deze test de Addix Speed onder de loep nemen. Dat rubbermengsel is sneller in droge omstandigheden, maar heeft in vergelijking met de Addix Speedgrip minder grip in natte omstandigheden. De verschillende compounds kun je bij Schwalbe herkennen aan de rode of blauwe streep op het loopvlak. Daarnaast is onze Addix Speed compound enkel verkrijgbaar met skinwall zijkanten en de Addix Speedgrip alleen met zwarte wangen. Dus naast de rode streep, geeft ook de skinwall zijkant in dit geval aan dat het gaat om de snelste compound.
In praktijk
Bij Schwalbe heb je echt veel keuze uit verschillende banden waar de fijnproever zijn hart bij kan ophalen. Deze nieuwe Rick XC Pro heeft op papier alle eigenschappen die ik persoonlijk zoek in een allround cross country band. Daarmee zou deze nieuwe toevoeging dus volledig aan mijn verwachtingen moeten voldoen. Als mountainbiker wil ik af en toe lekker een wedstrijdje kunnen rijden en niet het gevoel hebben dat ik met flinke trekkerbanden rondrijdt. Het verfijnde profiel van deze band in combinatie met de soepelheid spreekt met dus volledig aan.
Ook de eerste rit ben ik aangenaam verrast over de soepelheid en snelheid. De meeste banden van Schwalbe vind ik vaak wat stug en log, in vergelijking met andere banden. Ze hebben teveel profiel voor mijn gevoel. Met uitzondering van de Thunder Burt, maar die is wel echt alleen geschikt in kurkdroge omstandigheden. De Rick XC Pro heeft qua gevoel echt veel weg van die snelle Thunder Burt. De band voelt opvallend soepel en heeft weinig weerstand op zowel harde als zachte ondergronden.
Wat betreft profiel maakt Schwalbe over de Rick XC Pro ook waar. Dat profiel is opgewassen tegen meer uiteenlopende omstandigheden. De snelheid van de band zit vooral in het midden van het loopvlak, maar in de bochten vind je steun in de hogere noppen. Daarbij vind ik de middelgrote noppen als overgang tussen de drie rijen binnenste verfijnde noppen en de buitenste grove noppen erg prettig. Die extra rij noppen is aangebracht om beter snake bits te voorkomen, maar zorgt ook voor een geleidelijke toename van grip. Hoe meer je in de bocht ligt, hoe meer de grip en daarmee de controle toeneemt. Dat is bijvoorbeeld minder geleidelijk bij de Thunder Burt.
Lage bandendruk en rolweerstand
Ook valt me op dat de banden niet zoveel druk nodig hebben om lekker soepel en snel te blijven rijden. Een 2,25 inch brede band heb ik normaal al vrij snel op een druk van 1,5 bar in de meeste omstandigheden. Voor mijn gevoel is dat nu al best hard en laat ik de druk zakken tot 1,3 in normale droge omstandigheden. Ook met die lagere druk hou ik lekker veel snelheid en komt daar nog wat extra grip bij. Die snelheid komt voor mijn gevoel door de combinatie van een redelijk laag gewicht en de opvallende soepelheid die de band heeft.
Dat gewicht van 680 gram (opgegeven in 2,25 inch) is vergelijkbaar met snelle banden van andere merken. In vergelijking met de Thunder Burt met dezelfde compound is deze Rick XC 35 gram zwaarder. De Racing Ralph met de zelfde compound is eveneens 680 gram volgens Schwalbe. In dit segment snelle cross country banden is het moeilijk om het gewicht ook echt significant lager te maken, omdat de banden al best licht en doorontwikkeld zijn. Nog minder materiaal vergroot de kans op lekrijden, dus de grens lijkt een beetje bereikt.
Zo lovend als ik ben over de prestaties in droge omstandigheden, ben ik minder enthousiast over de band in natte omstandigheden. Dan heb ik het niet over diepe modder, maar een vochtige ondergrond. In die omstandigheden merk ik dat de grip minder is en ik daardoor de controle soms plotseling verlies. Dat is ook inherent aan de tijd van het jaar waarin ik ze test, waarbij een verregend bladerdek soms verraderlijk glad kan zijn. Daarbij merk ik ook dat ik op nat asfalt een stuk voorzichtiger ben, want daar wil de band ook wat gaan glibberen.
Dat glijden is hopelijk minder met de Rick XC Pro Addix Speedgrip compound. Die hebben we zelf nog niet kunnen testen en vergelijken met de Addix Speed, maar de compound zou beter moeten presteren in natte omstandigheden. Dan lever je wellicht iets in op snelheid, maar wordt de band wel een stuk meer allround. Afhankelijk van wat je precies zoekt, kun je daar bij Schwalbe dus wel heel gericht voor kiezen. Het is namelijk één van de weinige merken die verschillende compounds per zelfde type band aanbiedt.
Specificaties
Schwalbe Rick XC Pro
Breedte: 2,25 inch (ook verkrijgbaar in 2,4)
Compound: ADDIX Speed
TPI: 67
Gewicht: 680 gram (voor 2,25 inch)
Kleur: Transparent sidewall/black
Adviesprijs: € 68,90
Conclusie
Je hebt echt wat te kiezen bij Schwalbe, waarbij deze nieuwe Rick XC in droge omstandigheden echt een toevoeging aan het assortiment is. Het karakter is snel en veelzijdig. Het profiel is verfijnd, maar heeft hoe verder je in de bocht leunt meer grip. Daarnaast is de band op het rechte én in de bochten soepel en razend snel.
Toch is de band minder allround dan ik had gehoopt. Met name in natte omstandigheden moet je met deze Addix Speed compound snel uitwijken naar een andere compound of profiel. Dat is minder handig vanuit praktisch oogpunt, maar wellicht dat de Addix Speedgrip uitkomst als je een complete allround band zoekt.
Meer bij Schwalbe.