Nieuwe Trek Fuel EX heeft nóg meer mogelijkheden

De Trek Fuel EX is nóg veelzijdiger geworden dan z’n voorganger. Wereldwijd is de trailbike de belangrijkste mountainbike, omdat het de grootste maar ook de meest diverse gebruikersgroep is. Daarom wil Trek inzetten op een zo breed mogelijk publiek, zonder concessies te doen aan de prestaties. In dit artikel vind je de belangrijkste kenmerken en de vele veranderingen van de vernieuwde Fuel EX.

Nieuwe geometrie met meer travel

Een breed publiek aanspreken doet Trek met in totaal acht verschillende maten van XS tot XXL. De nieuwe geometrie van de Fuel EX is slacker en heeft iets meer reach (1 tot 2 centimeter, afhankelijk van de maat). De balhoofdhoek is nu 64,5 graden en de zitbuishoek 77,2 graden. Door die grotere zitbuishoek is de positie van de rijder iets meer voorop de bike. De Fuel EX heeft in alle maten meer veerweg. Een 150 mm travel voorvork en 140 mm travel achtervering met een breder scala aan mogelijkheden zoals de mogelijkheid tot (later te plaatsen) springvering. Ook Trek’s Active Braking Pivot is verwerkt in de nieuwe Fuel EX, waarbij een scharnier in de achtervork rondom de steekas zit. Dat moet de remeigenschappen ten goede komen.

De mountainbike heeft veel mogelijkheden om de geometrie perfect te laten aansluiten op de wensen van de berijder Zo kun je met excentrische (en apart verkrijgbare) balhoofdcups de balhoofdhoek één graad steiler of vlakker maken, zonder dat de hoogte van het bracket verandert. De hoogte van het bracket verandert wel met Trek’s Mino Link (8 mm) die tevens zorgt voor halve graad aanpassing van de balhoofdhoek. Tot slot kan je met de flip chip het gedrag van de achterdemper beïnvloeden. In de progressieve stand heb je meer bescherming tegen bottom out’s bij flinke drops of sprongen en wanneer terug geflipt is je achtervering prettiger over hobbelige ondergronden.

Keuze is reuze door de vele opties

Eigenlijk zijn praktisch alle gangbare opties mogelijk bij de aankoop van een Trek Fuel EX. Zo is de Fuel EX verkrijgbaar in twee aluminium en drie carbon modellen. Bijna alle modellen zijn voorzien van de Bontrager Line-wielset van 30 mm breed. De kleinste maat (XS) heeft 27,5 inch wielen en bij maat S kun je de gewenste wielgrootte zelf kiezen. Vanaf maat M komt de Fuel EX standaard met 29 inch wielen, maar een Mullet (29 inch voor- en 27,5 in achterwiel) is ook mogelijk. Trek verandert bij een Mullet setup de voorvork met 150 mm travel naar vork met 160 mm travel. Door zo’n uitgebreide rij aan mogelijkheden, kan kiezen wat ingewikkeld worden. Daarom heeft Trek op de site een geometrie-tool geplaatst die precies laat zien welke gevolgen een keuze voor de geometrie van de mountainbike heeft.

Na de juiste maat en afstelling is er nog meer keuze. Trek zet naast standaard kabels duidelijk in op het draadloze AXS systeem van SRAM, want met drie opties is er ruime keuze (uit de GX of X01-groep met AXS). Een draadloze groep is haast jammer van de interne kabelgeleiding die Trek heeft vernieuwd, waarbij een volledige buitenkabel helemaal geleid door het frame gaat zonder dat je hoeft te pielen en prutsen bij het vervangen. Daardoor blijft de kabel ook van begin tot einde schoon. De voorvorken variëren van een Fox Rhythm 36, Performance 36 tot een Factory 36. De achterdemper is een Fox Float Performance X of Fox Float Factory X.

De goedkoopste Trek Fuel EX 7 (aluminium) en Trek Fuel EX 9.7 (carbon) zijn verkrijgbaar met een combinatie van Shimano SLX en XT-onderdelen voor respectievelijk 3699 euro en 5399 euro. De Fuel EX 9.9 modellen zijn voorzien van SRAM XO1 en XTR met als duurste optie XO1 AXS (9499 euro).

Tot slot heb je eigenlijk nog één optie. Namelijk de keuze voor de super stille Fuel EXe – de elektrische variant van deze trailbike, die Trek eerder dit jaar al presenteerde. Binnenkort gaan we de Fuel EX en Fuel EXe voor je vergelijken en uitgebreid testen.

Meer over de nieuwe Fuel EX en alle modellen vind je bij Trek.