De nieuwe ‘Pedal’ stand op RockShox’s SID dempers springt het meest in het oog bij de vernieuwde groep vering speciaal voor cross country. Daarnaast komen de Amerikanen met nog veel meer verbeteringen. De belangrijkste lees je hier.
Kies uit drie lockout standen; Lock, Pedal of Open
De familie die RockShox onder de vlag SID aanbiedt heeft inmiddels een flink aantal gezinsleden. Volgens de makers omdat de vraag naar specifieke cross country vering ook steeds meer uiteenloopt. Meest opvallend is dus dat alle vorken en achterdempers nu met drie lockout standen mogelijk zijn. Naast de traditionele Lock en Open stand is nu ook een Pedal-stand mogelijk. De nieuwe stand geeft de vering meer compressie, maar zet hem niet helemaal op slot of open.
Eigenlijk een slimme gedachte. RockShox redeneert als volgt: tijdens start, sprints of steil klimmen wil je geen energie verliezen aan beweging in de demper, maar relatief gezien komt dat niet zo vaak voor. Ook steile afdalingen waar je in volledige open stand rijdt, zijn in een cross country procentueel gezien meestal ook in de minderheid. Het meeste van de tijd ben je namelijk vaak in het zadel aan het trappen, terwijl je technisch niet alles vraagt van de vering. De nieuwe Pedal stand zorgt op zo’n moment voor lichte demping, maar door de weerstand van de extra compressie verlies je minder energie aan onnodige demping. Overigens kun je bij de meeste nieuwe SID’s ook nog kiezen voor de 2 standen lockout, met open of dicht.
Meer vernieuwingen aan de SID’s
Het persbericht over de nieuwe vering is uitgebreid en rijk aan veelal kleine vernieuwingen. De familie heeft twee soorten voorvorken. De lichtste SID SL met 32 mm binnenpoten is naast de 3 standen lockout niet zo heel veel veranderd, maar de stevigere SID met 35 mm poten krijgt nu een grotere luchtkamer. Door de binnenpoten langer te maken, ontstaat o.a. meer zijwaartse stevigheid. Toch is de grootste winst 50 procent meer ruimte in de negatieve luchtkamer en 16 procent meer in de positieve kamer. Daardoor is vooral het middengebied van de veerweg genuanceerder afstelbaar volgens RockShox.
Ook heeft RockShox gewerkt aan een nieuwe crown op de Ultimate uitvoeringen van beide type voorvorken. Door een nieuwe manier van smeden en CNC bewerking is de aluminium bovenkant van de beste uitvoeringen uit de familie lichter en sterker geworden. De SID Ultimate zou daardoor iets lichter dan z’n voorganger, terwijl de poten dus ook langer zijn geworden. De SID SL blijft qua gewicht met de nieuwe crown nagenoeg gelijk.
Ook SIDLuxe achterdempers worden verbeterd
Full suspension cross country mountainbikes kunnen worden uitgevoerd met vier verschillende opties SIDLuxe achterdempers. Voor de stylisten is de SIDLuxe Ultimate uitvoering nu ook verkrijgbaar met de kenmerkende blauwe bestickering, maar de grootste vernieuwing is toch ook de drie standen lockout. Drie van de vier modellen worden uitgerust met de nieuwe Pedal-stand. Zowel de vorken als de achterdempers kun je bedienen met een nieuwe Twistloc bediening, die uiteraard ook speciaal is gemaakt voor de drie standen.
Kort samengevat krijgt de hele RockShox SID familie dus een update, waarbij je kunt kiezen tussen SID en SID SL. SID heeft 35 mm binnenpoten en als travel opties 110 of 120 mm. De veerweg van de SID SL met de lichte 32 mm poten is mogelijk in een 100 of 110 mm uitvoering. De SID is in Nederland verkrijgbaar met een adviesprijs van € 1.199,- voor de Ultimate en € 939,- voor de Select variant. De SID Select+ en SID zijn niet los verkrijgbaar. Voor de SID SL range geldt hetzelfde, maar SID SL Ultimate kost € 1.079,- en de SL Select € 819,-. De SIDLuxe Ultimate achterdemper is afhankelijk van de uitvoering tussen de € 539,- en € 609,-.
Meer info bij RockShox.