Welk merk is dat? Dit is de meest gestelde vraag wanneer ik met deze S-Works Epic op pad ben. De glanzende letters op het frame zijn, zeker met een beetje modder niet zo goed leesbaar. Tuurlijk ziet de kenner direct aan de vorm van het frame dat het om de Epic gaat. Als hij wel gepoetst is staat er S-Works te lezen, en dat is dus het full suspension topmodel van de Specialized cross country lijn.
Brain dempers, Fact 12 carbon en nieuwe geometrie
Niet de eerste keer dat je deze fiets hier voorbij ziet komen, want voordat we er mee op pad gingen hebben we eerst alle ins en outs van de Brain dempers uit de doeken gedaan. De achterdemper is speciaal door RockShox voor Specialized ontwikkeld en deze vind je dan ook terug in alle uitvoeringen van de Epic. Bij de voorvork wordt de Brain in de rechter vorkpoot van RockShox geplaatst. Welke Rockshox voorvork er in de Epic zit hangt af van het model. Aangezien we het hier over het topmodel hebben, zit er in deze Epic de RockShox Sid SL Ultimate voorvork met Brain techniek en 100 mm veerweg. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de minder dure Epic Expert krijg je dezelfde techniek wat betreft de Brain, maar dan in een RockShox Sid SL voorvork. Het verschil zit ‘m dan dus in de voorvork, en niet in de gebruikte techniek van de Brain.
Het S-Works Epic frame is gemaakt van Fact 12 carbon. Met deze nieuwe lay up van het carbon hebben ze 100 gram weten te besparen op zijn voorganger. Het totale gewicht van deze fiets in maat L is ook maar 9,7 kg. Naast het lagere gewicht hebben ze ook de balhoofdhoek verkleind, waardoor het voorwiel wat verder naar voren komt te staan. De balhoofdhoek is nu 67,5 graden, en daarmee is hij 2 graden kleiner geworden. De chainstays zijn korter geworden en het bracket is lager. Samen met de korte stuurpen moet dit zorgen voor een wendbaar geheel dat nog beter uit de voeten kan op de technische XC parcoursen.
SRAM AXS, Powermeter en Roval wielen
Een topmodel kan niet anders dan worden opgebouwd met onderdelen uit het topsegment. In dit geval heeft de Epic de SRAM AXS Eagle XX1 groepset en zit er een Quarq powermeter op de carbon XX1 cranks. Dat de wielen van ‘huismerk’ Roval zijn, is natuurlijk geen verrassing. Dit setje Roval Control SL wielen weegt maar 1420 gram. De velgen zijn asymmetrisch en zijn aan de bovenkant afgeplat. Door de asymmetrische velg kunnen ze het wiel beter in balans brengen nadat het gespaakt is. De spaakgaten die onder een hoek in de velg zijn geboord dragen hier ook aan bij. Dit geeft het wiel meer stevigheid heeft. De interne breedte van de velg is erg breed met 29 mm. Lekker stevig maar ook comfortabel en minder kans op stootlek, zeker met de tubeless setup van de banden. Dit zijn de 2.35 brede S-Works Fast Trak banden. Een fijne raceband met niet al te hoge noppen en vooral bij droge ondergrond veel grip en weinig weerstand.
Het is geen geheim dat Roval gebruik maakt van DT Swiss onderdelen voor hun naven. In dit geval draait het achterwiel om een binnenwerk van de DT Swiss 180 naaf. Deze heeft een 36 tands ratchet en dat heeft een subtiel geluid, maar grijpt ook snel aan bij het aanzetten. Zowel de voor als achternaaf is voorzien van ceramische lagers.
Topmodel met hele gave kleur
Als je de lijst met specificaties bekijkt en het bijbehorende prijskaartje, dan zijn de verwachtingen natuurlijk heel hoog. Veel beter wordt het niet en met een gewicht dat onder de 10 kg zit, lijkt het de ultieme cross country mountainbike. Daar hangt overigens wel een prijskaartje aan waar je U tegen zegt. Deze S-Works Epic kost € 14000,- en daarmee is deze fiets zeker niet voor iedereen weggelegd. Het is dan ook de fiets van de absolute wereldtoppers en eerder lieten we je al de S-Works Epic frames van wereldkampioenen Frei en Blevins zien.
De kleur van het frame lijkt mat zwart, maar is donkergroen. Maar daarmee doe je de kleur nog tekort, want het effect van het frame bij lichtinval is heel gaaf. Jammer genoeg is dit wat moeilijk vast te leggen op de gevoelige plaat, want als de zon er op schijnt krijgt het een groen paarse gloed met vegen en carbonstructuur. De naam die Specialized er zelf aan geeft is satin gloss run silver green chameleon.
Eerste indruk S-Works Epic
De eerste indruk is vooral het wow-effect van de kleur. Eerlijk gezegd was dat ook de reactie na het zien van de prijs. Omdat we eerst bij Specialized zijn geweest om de dempers te laten afstellen, kunnen we er direct mee op pad. Als je dit zelf wil doen kan je hier de Suspension Calculator op de website van Specialized voor gebruiken. Het is in het begin dan ook wel even apart dat er geen lockout op het stuur te vinden is, terwijl je niet het idee hebt dat de vering veel beweegt. Als je op de fiets gaat zitten voel je de achterdemper een klein stukje inzakken.
Als je gaat staan op de pedalen voelt het als een stijf geheel. De voorvork en achterdemper veren nauwelijks in als de kracht van boven komt. Aan de andere kant reageert het wel heel direct als de impact van onderen komt. Als ik er mee over een stronk rijdt, wordt met name aan de achterkant dit zo goed gedempt dat ik het amper merk. Zeker in het begin ga je als een klein kind elk hobbeltje en obstakel opzoeken om mee te pakken. De dempers reageren erg goed waardoor het heel comfortabel rijdt op de rechte paden en op technische single tracks houdt je erg veel grip. De dempers vangen veel klappen en voorkomen daarmee dat de fiets over de trails gaat stuiteren.
Het betere gooi en smijt werk
Aan alles merk je dat deze Epic een echte racebak is. De combinatie van het lichte en stijve frame, met de directe aangrijping van de DT Swiss naaf zorgt voor een heel directe reactie als je aanzet. De kortere achterkant en kleinere balhoofdhoek maakt het daarnaast ook een wendbare fiets die direct stuurt. Zeker bij trails waar de bochten zich in snel tempo opvolgen is het heel lekker sturen met de Epic. Hij nodigt echt uit om de bocht als het ware aan te vallen en je er vol in te smijten. Af en toe als er een paar diepere kuilen kort achter elkaar zitten dat dit de snel gaat voor de dempers. Dit merk je vooral bij knipgaten voor de bocht bij veel gereden trails.
Hoe meer je met de Epic en vooral de Brain dempers rijdt, hoe meer je gewend raakt dat je niks hoeft te doen. Je merkt er niets van en dat is ook precies hoe het systeem bedoeld is. Je hoeft niet na te denken over een lockout, want dit wordt voor je gedaan. Om te testen heb ik de Brain nog een beetje gewijzigd qua instelling, want ik dacht dat ik met een snellere rebound het ‘probleem’ van de knipgaten kon opvangen. Maar dan merk je dat een goed afgestelde Brain wel essentieel is, wat in combinatie met gewicht reageert het dan meer schokkend. Niet prettig en dus heb ik het snel weer teruggezet naar de juiste instelling. Daar komt natuurlijk altijd je persoonlijke voorkeur bij, maar met goed afgestelde Brain dempers rijdt het heerlijk.
Dat kan je ook zeggen van het schakelen met de draadloze groepset van SRAM, heerlijk. Het reageert heel snel en de derailleur houdt de ketting goed strak. Persoonlijk vind ik de shifter erg prettig, omdat je deze zowel met je duim als wijsvinger kan bedienen. Naast de remmen is dit ook het enige dat verder op je stuur te vinden is, waardoor het een heel clean geheel is. Daar houdt ik wel van! De remmen had ik nog niet genoemd, maar dat gaat zoals je gewend bent. De Level Ultimate remmen zijn prima te doseren en als het moet kan je ze met één vinger blokkeren.
Specificaties
S-Works Epic
Frame: S-Works Fact 12
Demper: RockShox Specialized Brain met 100 mm travel
Voorvork: RockShox Sid SL Ultimate Brain met 100 mm travel
Crankstel: Quarq XX1 Eagle Powermeter
Derailleur: SRAM XX1 Eagle AXS
Remmen: SRAM Level Ultimate
Stuur: S-Works Carbon XC
Zadelpen: S-Works FACT carbon
Gewicht: 9,7 kg (Maat L, zelf gewogen)
Prijs: € 14.000,-
Conclusie
De kleur van de fiets is bijzonder wat erg goed past bij de high-end afmontage. Van een afstandje lijkt het een matzwarte full suspension MTB, maar wanneer je dichterbij komt is het een glanzend groene kameleon kleur met een hele gave uitstraling. Als je dichterbij komt valt pas op hoe high-end deze S-Works is. Er blijft amper iets te wensen over want deze fiets heeft alles wat een volbloed crosscountry racer nodig heeft. Maar daarvoor moet je dan ook wel erg diep in de buidel tasten. Als er nog een upgrade voor deze Epic zou moeten komen, zou een dropper-post een welkome toevoeging zijn.
Voor een full suspension is de Epic erg licht. Hij reageert lekker direct en door het stijve frame gaat hij ook echt vooruit. Hij stuurt lekker makkelijk en in combinatie met de Brain dempers heeft hij vooral de achterdemper zorgt daarbij voor veel grip en comfort. Komt bij dat deze dempers ook nog een beetje extra comfort aan de fiets meegeven. Het rijden met Brain is ideaal, want je hoeft niet meer na te denken over het locken of unlocken van je dempers. Deze high-end Epic is echt een hele dikke racebak.
Alle informatie en specificaties kan je vinden op de website van Specialized.