Eerste indruk: Schwalbe Rick XC – snelle MTB raceband met slimme details

Op Eurobike presenteerde Schwalbe hun nieuwe XC band, waar ze afgelopen twee seizoenen volop mee bezig zijn geweest. Nog geen week later was ik te gast bij het test-event dat Schwalbe organiseerde. Op en rond de MTB-route van Spaarnwoude. Een route met veel hoogteverschil en wisselende ondergronden. In de ochtend kregen we alle ins en outs van de band gepresenteerd door Robert Mennen, de productmanager en verantwoordelijke voor deze band. In de tussentijd had Schwalbe onze mountainbike voorzien van een set nieuwe Rick XC banden. Daardoor konden we na de lunch direct de tracks op konden.

Schwalbe Rick XC – snel en veel grip

Wat meteen opvalt is de naam. Want met de nieuwe Rick XC stapt Schwalbe af van de dubbele namen die altijd zo lekker allitereren. Nadat afgelopen jaar de gehele huisstijl, logo en looks van Schwalbe is veranderd, slaan ze nu ook met de benaming een nieuwe weg in. Dit is één van de punten waarmee Schwalbe hun collectie overzichtelijker wil maken. De toevoeging XC maakt meteen duidelijk voor welke discipline de band geschikt is.

De Rick XC komt in twee verschillende breedtes, en twee verschillende compounds. Er is keuze uit 2.25 of 2.4 breedte en qua compound kan je kiezen uit Addix Speed (met Super Race karkas) of Addix Speedgrip (met Super Ground karkas). De compounds zijn makkelijk te onderscheiden. De blauwe lijn op de band is het Speedgrip compound en de rode lijn voor het snellere Speed compound. Daarnaast is de Speedgrip band volledig zwart, terwijl de Speed uitvoering een lichtbruine zijkant heeft. De toevoeging ‘Pro’ zie je ook op de banden. Dat komt omdat er in de toekomst van deze banden ook nog een ‘normale’ versie komt zonder ‘Pro’. De breedte staat op de zijkant van de band, net als de naam en het nieuwe Schwalbe logo. De witte kleur valt goed op, en ik vind het er wel mooi uitzien op de lichtbruine zijwang.

Alle vier de banden hebben dezelfde prijs van € 68,90 per stuk. Het maakt dus qua prijs niet uit of je kiest voor de snellere Speed band met een soepel karkas, of juist voor wat meer zekerheid qua lekbestendigheid en grip. De 2.25 brede band heeft een gewicht van 680 gram en de 2.4 band is 80 gram zwaarder. Dit zijn de gewichten zoals Schwalbe ze meegeeft vanaf de fabriek. Omdat onze banden al tubeless gemonteerd zijn voor ons, konden we dit niet bevestigen met onze eigen weegschaal. De band kent geen verschil tussen voor en achter. Je kan hem dus zowel voor als achter gebruiken, maar je kan hem ook combineren met bijvoorbeeld een Racing Ray voor of een Thunder Burt achter.

Profiel ontworpen met Mathias Flückiger

Samen met Mathias Flückiger heeft Schwalbe een nieuw profiel ontwikkeld dat sneller is dan de Racing Ralph en meer grip heeft dan de Thunder Burt. Renners zijn altijd opzoek naar zo laag mogelijke rolweerstand, zonder de grip en controle over de fiets te verliezen. Renners kozen de Thunder Burt als het parcours voor het grootste deel droog was. Daarbij accepteerden ze het tijdsverlies op de nattere stroken. Daarnaast was de specifieke vraag van o.a. het Cannondale Factory Racing team als ook Flückiger voor een band met groter volume, betere lekbestendigheid tegen snakebites en geschikt voor velgen met 30 mm binnenbreedte.

Als het grootste deel van het parcours nat ligt, werd de keuze gemaakt voor Racing Ralph en Racing Ray. Maar optimaal was dit niet. Flückiger kwam zelf met een schets van een profiel waarvan hij dacht dat het de ideale ‘sweetspot’ tussen grip en snelheid zou zijn. Een profiel waarbij de lage noppen dicht bij elkaar liggen. Ook een goede bescherming tegen stootlek door een extra laagje in het profiel.

Samen met o.a. productmanger Mennen zijn ze hiermee aan de slag gegaan, en kwamen ze op het profiel van de Rick XC. Daarbij zijn de noppen wat verder uit elkaar geplaatst dan het ontwerp van Flückiger zodat modder ook makkelijk weer loskomt van de band. Een profiel vol met modder biedt immers nog geen grip.

Extra lekbestendig tegen snakebite

Vanuit de renners kwam o.a. de vraag voor een betere lekbestendigheid tegen snakebites. Zeker omdat veel wedstrijdrijders liever niet met inserts rijden, omdat de band zich dan anders gedraagt en het is ook weer wat extra gewicht. Door vele tests in Schwalbe’s eigen lab, hebben ze met behulp van hun ‘Guillotine machine’ bepaald waar op de band de meeste snakebites ontstaan. Op deze plek hebben ze de band verstevigd en als je goed kijkt naar het profiel zie je twee rijen lage nopjes in het profiel.

Deze rij noppen is geplaatst op de breedte van waar de velg zit met wat extra marge voor de verschillende velgbreedtes. Hierdoor is er met minimale toevoeging van rubber toch extra lekbestendigheid gecreëerd bij het doorstoten op de velg. De 2.25 band is optimaal voor velgen met een binnenbreedte van 25 mm, en de 2.4 band is optimaal voor een velg met een binnenbreedte van 30 mm. Wanneer je een brede band op een smalle velg monteert heeft deze niet de ideale ronding, wat ten koste gaat van grip en rolweerstand. Datzelfde geldt voor een te smalle band op een brede velg, waardoor de radius van de band vervormt.

Eerste indruk: Rolt licht

Als we na de (heerlijke) lunch naar buiten stappen, staat mijn mountainbike klaar met een set Schwalbe Rick XC Pro 2.25. Mijn Hollowgram XC-SL velgen hebben een binnenbreedte van 27 mm en de banden meten 55 mm. De banden staan relatief hard als ik wegrijdt. Dit was ook aangegeven door de monteurs om zeker van de zijn dat de tubeless band goed op druk blijft.

Vanaf de parkeerplaats rij ik de asfalt klim omhoog naar het begin van de mountainbike route. Hier merk ik al dat de band lekker licht over het asfalt bolt. Bij de start van de route staat Schwalbe met een stand zodat we tijdens de testmiddag nog extra informatie kunnen vragen, en kunnen spelen met de bandenspanning. Voordat ik de track op draai meet ik even de spanning, en deze is 1.7 achter en 1.65 voor. Zoals gezegd is dat hoog, maar ik ga hiermee op pad als uitgangspunt aangezien ik de band verder nog niet ken.

In de track zit, zeker op zo’n korte afstand, heel veel hoogteverschil. Het parcours is dan ook heel afwisselend, en het gaat constant op en af. Het valt me op dat ik heuvel op lekker veel grip heb. Ook op de hele steile stukken waarbij ik blij ben met ‘de 52′ van m’n cassette, houdt de band tractie als ik blijf zitten. Als het echt steil is en ik wil even staand aanzetten begint de band wel te slippen als ik te ver naar voren leun. Niet zo heel gek want de track is op dit deel losliggend gravel.

Soepel en veel grip

De track heeft veel kom-bochten en daar kan je altijd lekker hard doorheen. Ik merk dat met deze bandenspanning de band af en toe begint te glijden. Vooral als de toplaag van de track wat losliggend fijn gravel is. Voordat ik de tweede ronde ga rijden zet ik de banden, in overleg met Schwalbe, op 1.35 bar. Heuvelop maakt dit qua grip geen verschil, maar vooral in de afdalingen en de kort draaiende bochten ervaar ik meer grip. Nu werkt het ook mee dat ik de route al eens heb verkend en weet wat er gaat komen, maar ik merk dat de band goed contact houdt met de ondergrond en veel minder schuift.

De band heeft een mooi ronde vorm doordat de noppen niet al te hoog zijn. Hierdoor kan je lekker in de bocht hangen, zonder dat je het gevoel hebt over het ‘kantelpunt’ van de zijnop te gaan. Nu hoef je deze grens niet heel veel op te zoeken, door de grote hoeveelheid kom-bochten die in deze track zitten. Dit is overigens bij heel veel mountainbike routes in Nederland het geval, waardoor deze band voor ons land heel geschikt is.

Op de langere rechte stroken merk je, net als op het asfalt, dat de band licht rolt. Je komt makkelijk op snelheid, en kan dit makkelijk vasthouden. Ook in de afdaling blijft hij lekker rollen, zonder dat je het gevoel krijgt dat hij veel weerstand heeft. Tijdens de testdag hadden we geluk van een mooie droge en zonnige dag, en de hoeveelheid modder op deze mooi geprepareerde route was dan ook schaars. Toch heb ik een paar keer bewust deze plekken opgezocht en dat voelt vertrouwd met de Rick XC. De modder blijft niet aan de band plakken en vrij snel na een natte strook is het lage profiel weer vrij.

Specificaties

Schwalbe Rick XC Pro
Breedte: 2.25 inch (ook verkrijgbaar in 2.4)
Compound: ADDIX Speed
TPI: 67
Kleur: Transparent sidewall/black
Adviesprijs: € 68,90

Conclusie

De vraag van de pro’s en het doel van Schwalbe was een band die tussen de Thunder Burt en de Racing Ralph/Ray zit qua rolweerstand en grip. En dat is gelukt en ook de beste omschrijving voor deze nieuwe Rick XC. Hij heeft zich al bewezen in de wereldbekers waarbij Loane Lecomte en Simon Andreassen met deze band wisten te winnen. Technisch is hij hetzelfde opgebouwd als de andere XC banden van Schwalbe qua compound en karkas. Dit zie je ook terug in de prijs, die gelijk is aan deze banden.

Het profiel heeft noppen die wat verder uit elkaar staan zodat modder niet blijft hangen, en er toch een lage rolweerstand is. Met een bandenspanning van 1.35 bar in een 2.25 band bij 72 kg is dit een heel fijne band, waarmee je in Nederland perfect uit de voeten kan op de vaste routes.

Via Schwalbe