In april van dit jaar kwam Cannondale met de nieuwe Moterra Neo trail e-MTB. Daar schreven we al dat het doel van deze e-Mountainbike is om je grenzen te verleggen. Afgelopen zomer kregen we op uitnodiging van Cannondale de kans daarvoor, tijdens een tripje naar het Duitse Schwarzwald. Het Zwarte Woud heeft veel uitdagende trails voor de mountainbiker en ik ben benieuwd hoe me dit gaat bevallen op een e-MTB. Op naar Baiersbronn, dat ligt op een klein uurtje van Stuttgart ter hoogte van Straatsburg.
Zonovergoten Baiersbronn
Hoe dichter je bij de bestemming komt, hoe bergachtiger het wordt. Baiersbronn is een gemeente in het noorden van het Zwarte Woud, waarbij je tot meer dan 1000 meter kan klimmen. Dat zijn wat mij betreft bergen, en geen heuvels meer. Onder het genot van een Aperol Spritz worden we ontvangen en krijgen we een uitleg over de Moterra Neo Carbon 2, waar we de dag erna mee op pad gaan. Die Aperol is wel lekker verfrissend bij een kwik dat dichter bij de 40 graden zit, dan de 30.
De Moterra Neo Carbon 2 die voor mij klaar staat is een maat L en heeft zowel voor als achter een veerweg van 150 mm. De voorvork is een RockShox Lyrik Select en de achterdemper is de RockShox Deluxe Select+. Beide dempers zijn al door de mechaniekers van Cannondale op mijn gewicht afgesteld. Bij de lancering heb ik in het artikel het technische aspect van de Cannondale Moterra Neo al uitgelicht en deze eigenschappen kan je daar nog even rustig teruglezen. Nu gaan we er vooral lekker mee de bergen in en genieten van de mooie tracks onder de strakblauwe lucht.
Battery management is key
Na een goed en stevig ontbijt staat buiten op de parkeerplaats onze gids te wachten. Nog een laatste check van de mountainbike en op de Eco stand rijden we met de groep naar de voet van de eerste klim. Al vanaf de parkeerplaats begint loopt het bergop, maar net buiten het dorp gaan we een typisch Duitse schötterweg op en begint het serieuze klimmen. Op zich gaat het nog prima met de Eco stand, maar iets meer ondersteuning met de Tour+ maakt dat we bijna met twee vingers in de neus boven komen. De hartslag is amper boven de 125 slagen geweest bij een klim van ruim 4 km, met uitschieters van ruim boven de 15%.
Bij een e-MTB is battery management iets om goed in de gaten te houden. Handig bij deze Moterra is dan dat het schermpje op je stuur aangeeft wat het batterijpercentage is, maar daarbij ook aangeeft hoeveel kilometer je nog kan rijden in een bepaalde stand. De bediening gaat heel simpel met de knoppen naast je linker handvat. Hier kan je ook aan de indicator lampjes zien hoe het met je accu is gesteld en kan je de loopstand activeren. Hiermee ontkoppel je de aandrijving, zodat je geen weerstand hebt wanneer je toch een stuk met de fiets moet lopen. Ik kies voor het schermpje waarop je het vermogen kan aflezen, maar je hebt ook keuze uit snelheid, afstand of een overzicht met de verschillende standen. Ongeacht welk scherm je kiest zie je bovenin altijd de weergave van de modus waarin de motor staat met het batterijpercentage.
Steil en rotsachtig dalen
De gids die onze route heeft uitgestippeld kent de lokale trails van Baiersbronn als geen ander, en weet dan ook de mooiste afdalingen te vinden. Niet de afdalingen volgens de vaste mountainbike routes, maar juist de ruigere en minder gangbare paden. En dat afdalen met de Moterra Neo is gaaf! Eerst de dropper laten zakken, om vervolgens de juiste lijnen te pakken. De Moterra voelt lekker stabiel en met de 150 mm veerweg stuur je hem makkelijk over de dikke boomwortels. Ook de drops van de grotere rotsen zijn geen probleem. De dropper helpt daarbij, want je hebt daardoor veel ruimte om boven je achterwiel te hangen. Waar ik in eerste instantie dacht dat het lage zwaartepunt en het hoge gewicht in de weg zou zitten bij het afdalen, zorgt dit juist voor een heel stabiele fiets en dat geeft vertrouwen. Na de eerste afdaling merk ik al dat ik met de Moterra een grens heb verlegd, zonder dat ik het idee heb dat ik veel risico’s nam. Zolang je rechtdoor wil afdalen en niet teveel hoeft te sturen heb je binnen no-time een flinke snelheid te pakken en dender je zo over de obstakels heen. Het wordt wat lastiger als er watersleuven schuin over de track lopen, waar je voorwiel makkelijk inschiet, maar ik kan de fiets goed afremmen en onder controle houden.
Het gewicht moet ook mee naar beneden
De remmen zijn de Shimano MT520 remmen met 203mm grote schijven. Deze 4-piston remmen zijn goed doseerbaar en zijn krachtig. Je kan met één vinger gecontroleerd tot stilstand komen en ook een noodstop is geen probleem. Zeker als je bedenkt dat er flink wat meer gewicht tot stilstand gebracht moet worden, waar ik pas achteraf bij nadenk. En dat ik daar pas achteraf bij nadenk is een goed teken.
Wanneer de afdalingen wat technischer worden wat betreft draaien en keren, moet ik meer mijn best moet doen om de zwaardere fiets door de bocht te sturen. Met een gewicht van 23 kg is dat ook niet gek natuurlijk. Dit is ook een kwestie van wennen, want gedurende de dag krijg ik dit steeds beter onder de knie. Neemt niet weg, dat je nog steeds merkt dat hij zwaarder stuurt. Op het moment dat je overigens weer omhoog gaat, en met de ondersteuning relaxed de berg op peddelt ben je dit vrij snel weer vergeten.
Turbo!
De Moterra Neo heeft een Bosch Powertube 750 Wh accu, in combinatie met een CX Powerline 250W motor. Dat verklaart ook waarom deze Moterra Neo met 23 kg aan de zware kant is, als je het vergelijkt met andere e-MTB’s. Een 750 Wh accu is namelijk erg groot. Voordeel daarvan is dat je ook echt lange tochten kan maken en zeker in het hooggebergte niet snel met een lege accu komt te staan. Sterker nog, na een tocht van 2,5 uur waarbij ik voornamelijk heb geklommen in de Eco en Tour+ stand heb ik nog meer dan 50% van de batterij over. Achteraf had ik het mezelf dus nog makkelijker kunnen maken in de beklimmingen, al mag je ook in de klim jezelf wel een beetje uitdagen en moe maken.
De koppel van de Moterra Neo is met 85 Nm hoog en dat vind ik vooral een meerwaarde bij technische beklimmingen. Bij de derde afdaling van de dag, eindigen we met een trap van acht treden. We worden uitgedaagd om hier omhoog te rijden, en kijken hoever we daadwerkelijk de steile rotsachtige afdaling terug omhoog kunnen rijden. Op de Turbo stand kan je met een stevige aanzet een boost krijgen waarmee je makkelijker over een dood punt in je klim kan komen. Dit is zo krachtig, dat je bij boomwortels bijna teveel koppel hebt en het achterwiel gaat slippen. Nu ben ik niet de zwaarste rijder, maar wat mij betreft had dit zelfs wel iets minder gemogen.
Conclusie
Waar Cannondale bij de introductie aangaf dat je met deze Moterra Neo je grenzen kan verleggen, kan ik dat nu ook beamen. Het was een gave trip met schitterende trails rondom Baiersbronn waar ik mezelf flink heb kunnen uitdagen met de Moterra Neo. De prijs van € 7499,- is stevig, maar zit in hetzelfde segment als veel van z’n concurrenten. Daarbij zijn de prestaties van de accu en de motor wel van een hoger leven. Met de grote accu is hij wel wat zwaarder, maar dit wordt door diezelfde accu en de sterke motor ook gecompenseerd. Met de turbo stand en de extra boost zijn obstakels een stuk makkelijker te nemen en met de 750 Wh accu hoef je je niet snel druk te maken dat je stil komt te staan. Het sturen gaat wat zwaarder maar daar wen je vrij snel aan. Het afdalen met deze Moterra is heel tof. De fiets is erg stabiel en je kan er volle bak mee van trails afrijden. Dropper naar beneden, vingers aan de remmen en lekker laten gaan. Als je houdt van lekker afdalen in de bergen is deze Cannondale Moterra Neo echt een ideale trail e-MTB voor lange dagen en ruige afdalingen.