De technische achtergrond en nieuwtjes van de Cannondale Scalpel HT heb je bij ons al kunnen lezen. De afgelopen periode heb ik de Scalpel flink aan de tand kunnen voelen of het in de praktijk ook zo uitkomt, als dat het op papier staat. Aan de looks zal het in elk geval niet liggen, want hij oogt in elk geval goed als je mij vraagt.
De Scalpel HT op papier
De details heb je al kunnen lezen in het artikel van de Cannondale Scalpel HT, maar bij deze nog even kort de high-lights. Voor de opvolger van de FSi is er bij de Hi-Mod uitvoering gekozen voor een Lefty Ocho voorvork met 110 mm veerweg. Met deze vork is de balhoofdhoek 66,5 graden. De andere modellen hebben een veerweg van 100 mm en daardoor een balhoofdhoek van 67 graden. Voor de exacte gegevens van de verschillen in geometrie kan je onderaan dit artikel de tabellen van beide uitvoeringen bekijken.
Ik test de Hi-Mod uitvoering in maat L en deze heeft een zitbuishoek van 74.6 graden, waarmee deze 1.5 graden groter is dan zijn voorganger. Dit zorgt ervoor dat de zadelbuis meer rechtop staat, en je een agressievere houding op de fiets krijgt. Om de fiets in de juiste balans te houden is de lengte van de seatstay per maat verschillend. Bij elke maat groter komt er een halve centimeter bij, en in het geval van mijn maat L is de lengte 44 cm. Halverwege deze chainstay wordt de buis geleidelijk dunner waardoor deze trillingen kan absorberen en het comfort zal verhogen. Dit noemen ze bij Cannondale de flex-zone.
Uitgebalanceerd en agressief
Het eerste dat me opvalt als ik er op stap, is de kortere reach. Nu ben ik met 1.78 m niet heel groot en verbaas ik me over hoe kort ik zit op deze maat L. Het logische gevolg van de grotere hoek van de zitbuis. Dit merk je ook goed aan het feit dat je meer boven je bracket zit. Een andere fiets is altijd even wennen en dat is ook in dit geval niet anders, maar al vrij snel voelt deze fiets heel vertrouwd. Ik was eerlijk gezegd een beetje bang dat de agressieve houding het een nerveuze fiets zou maken, maar het tegendeel blijkt waar. Hij is heel stabiel en stuurt lekker direct maar je moet wel degelijk rekening houden met het feit dat je gewicht wat verder naar voren zit.
Je positie op de fiets is dus meer in het midden van de fiets en daar moet je zeker in het begin rekening mee houden. Doordat je met je gewicht verder naar voren zit, zal je bij de steile afdalingen voor je gevoel wat verder naar achteren moeten hangen. Dit viel me vooral op toen ik op pad was in het Duitse Tecklenburg, waar de natuur je erg steile afdalingen voorschotelt. Voor dit soort terrein is de Lefty Ocho met 110 mm veerweg ook erg fijn. Naast de extra veerweg is hij ook lekker stabiel bij snellere afdaling met kleine drops en over natuurlijke rockgardens.
Nieuw bij deze Scalpel HT is dat Cannondale is afgestapt van de asymmetrische achterbrug. De nieuwe geometrie met langere chainstay zorgt voor meer ruimte waardoor dit niet meer nodig is. De aandrijving is een mix van een Shimano XTR derailleur met XT remmen en shifter. En natuurlijk de eigen Opi Spidering op een Hollowgram crank. De fiets schakelt direct en het remt heel vertrouwd. In combinatie met de 180 mm schijf voor en 160 mm schijf achter zijn deze goed te doseren. En als er aan de noodrem moet worden getrokken kan dat ook perfect met één vinger.
Verrassend comfortabel en veel grip
Hoe vaker ik er mee op pad ga, hoe fijner ik de houding op de fiets vind. Nu zit ik het meest op een fully maar de Scalpel HT biedt verrassend veel comfort en ook bij een langere tocht kom ik nog relatief fris weer bij de auto aan. Zeker op hobbelige wegen en single tracks met veel knipgaten, valt het me goed mee hoeveel de flex-zone aan de achterkant opvangt. Tuurlijk is het geen fully, maar dit is wel een van de meest comfortabele hardtails waar ik op gereden heb.
De Scalpel HT komt met de Racing Ray en Racing Ralph banden van Schwalbe. Een combinatie van banden die je vaak tegenkomt en dat is ook niet voor niks. Ze hebben bij droge omstandigheden veel grip en rollen lekker licht. De Hollowgram carbon velgen zijn 25 mm hoog en hebben een DT Swiss naaf. Lichtgewicht wielen die bijdragen aan een totaal gewicht dat onder de 10 kg ligt voor deze fiets. Dat mag je ook verwachten van een XC racer. Dit klimt lekker en zeker bij langere klimmen zal het gewicht in je voordeel zijn.
Wat ik vooral erg prettig vind is dat ik ‘gewoon’ op het zadel kan blijven zitten. In eerste instantie valt het me niet zo op, maar na een aantal lange klimmen bedenk ik me dat ik gewoon op het zadel blijf zitten. Iedereen kent wel de steile klimmen waarbij je helemaal op het puntje van je zadel moet zitten om het voorwiel op de grond te houden, terwijl je op het kleinste verzet probeert omhoog te peddelen. Dat is bij de Scalpel HT niet nodig en zo houd je met zowel je voor als achterwiel goed grip tijdens het klimmen.
Specificaties
Frame: Cannondale Scalpel HT Hi-Mod
Voorvork: Lefty Ocho 120 carbon met 110 mm veerweg
Wielen: Hollowgram 25 superlight
Derailleur: Shimano XTR (XT Shifter)
Remmen: Shimano XT
Crankset: HollowGram, BB30 83MTB, OPI SpideRing
Gewicht: 9,73 kg (zelf gewogen)
Prijs: € 6999,-
Conclusie
Mijn enthousiasme zal je denk ik niet verbazen, als je het artikel hebt gelezen. Het is even wennen aan de houding, maar deze Scalpel HT is een erg stabiele mountainbike om mee te racen. De extra veerweg en kleinere balhoofdhoek maken het een stabiele mountainbike die lekker direct stuurt. Je positie iets meer naar het midden van de fiets vind ik een hele prettige vooruitgang. Agressief, direct en met veel grip bij zowel klimmen als het dalen. Het remmen en schakelen is lekker vetrouwt en laat wat mij betreft weinig te wensen over.
De Lefty Ocho is geen nieuwe verschijning meer, maar ik blijf het hele gave vork vinden. En met de 110 mm veerweg geeft hij ook op het ruige terrein controle en comfort. In combinatie met het frame met flex-zone is hij erg comfortabel voor een hardtail mountainbike. Met een prijskaartje van € 6999,- zit hij in het topsegment van de hardtails, en dat is ook waar deze Scalpel HT Hi-Mod thuishoort.
Alle specificaties en informatie vind je op de site van Cannondale.