Eerste indruk: Cannondale Scalpel Hi-Mod Ultimate

Als je het hebt over de Scalpel van Cannondale, wist je in het verleden dat het om de full-suspension ging. Met de komst van de Scalpel HT, die daarmee de FSi heeft vervangen, hebben beide XC mountainbikes van Cannondale dezelfde naam. De hardtail is te herkennen aan de toevoeging van de letters HT. Deze Cannondale Scalpel Hi-Mod Ultimate is het topmodel in de full-suspension range van Cannondale.

He’s got the looks

Het eerste dat mij opvalt is de kleur van het frame dat door Cannondale zelf tinted red wordt genoemd. Afhankelijk van hoe het licht erop schijnt is de kleur van het frame zwart dat mooi overloopt naar bordeaux/donkerrood. Met de opvallende zilverkleurige letters en de gouden kashima coating van de demper ziet dit er naar mijn mening heel gaaf uit. Zeker in combinatie met de oil-kleur van de SRAM XX1 AXS onderdelen.

Cannondale maakt bij dit frame gebruik van proportional response design, waarbij ze voor elke framemaat aanpassingen doen voor vergelijkbare rij-eigenschappen. Een voorbeeld hiervan is dat ze bij een maat S frame de scharnierpunten anders positioneren, dan bij maat M of L. Tussen de verschillende maten van frames zit verschil in kinematiek en daarmee doelt Cannondale op de manier waarop het frame beweegt bij impact. Door deze tussen onderlinge frame-maten aan te passen hebben alle frames dezelfde rijeigenschappen en reageren de dempers ook op een vergelijkbare manier.

Lefty Ocho, Fox demper en Flex Pivot systeem

De mountainbikes van Cannondale staan natuurlijk bekend om hun Lefty’s. Inmiddels zijn ze bij de achtste generatie van deze voorvork, en dat zie je terug in de naam Ocho. Bij deze Scalpel Ultimate is het de Lefty Ocho carbon met 100 mm travel, waar we al eens uitvoerig over schreven. De demping aan de achterkant is de Fox Float DPS Factory demper met Kashima coating en eveneens 100 mm travel. Beide dempers hebben een lockout die links op het stuur is gemonteerd. Beide dempers zijn gekoppeld aan één remote, waarmee je ze tegelijkertijd locked of unlocked.

Naast deze dempers maakt Cannondale ook gebruik van het Flex Pivot principe bij de chainstays. Het einde van de chainstays zijn heel dunne carbonplaten die werken zoals een bladveer. Dit zorgt voor een virtueel draaipunt zoals Cannondale het zelf omschrijft, waardoor er extra flex ontstaat zonder dat hiervoor lagers nodig zijn en het ten koste gaat van stijfheid.

De geometrie van de Scalpel fully is, zoals je van een moderne mountainbike kan verwachten, progressief.Hij heeft een balhoofdhoek van 68 graden en een zitbuis van 74,5 graden. Met een vorksprong van 5,5 cm en chainstays van 43,5 cm komt de wielbasis op 117,5 cm. Deze geometrie moet ervoor zorgen dat je een heel stabiele, maar reactieve en wendbare mountainbike hebt.

Asymmetric Integration

Cannondale maakt al jaren gebruik van hun asymmetric integration (Ai). De achterbrug van het frame is asymmetrisch waardoor het achterwiel 6 mm naar rechts komt te staan. Door deze verschuiving komt de naaf precies in het midden van de fiets te staan, en staat zo exact in lijn met je frame. Dit resulteert in meer ruimte voor een bredere achterband en een reactieve achterkant van het frame. Het achterwiel heeft een asymmetrische velg en in combinatie met de offset kan er zo een stijver geheel worden gespaakt.

SRAM Eagle eTap AXS XX1 aandrijflijn en carbon afmontage

Wat je bij een topmodel mag verwachten is een high end groepset, en dat is in dit geval de SRAM Eagle eTap AXS XX1 draadloze groep. Op het moment dat deze fiets op de markt verscheen was de SRAM Transmission groep nog niet gelanceerd. Op het achterwiel ligt een 10-52 cassette in combinatie met een 34 tands voorblad. De remmen zijn een set Sram Leve Ultimate’s met 160 mm schijven. Door de asymmetrische achterbrug is deze Scalpel fully voorzien van een 55 mm aandrijflijn. Dat betekent dat er ook een bredere trapas is gebruikt en dat zorgt voor een stijver geheel rondom het bottom bracket. Superboost wordt al langere tijd gebruikt in de downhill scene. Cannondale is één van de eerste merken die dit ook toepast in hun XC mountainbikes.

De (asymmetrische) wielen zijn de Hollowgram XC-S 27 full carbon wielen. De velgen hebben een interne breedte van 27 mm en zijn tubeless ready. Met 28 spaken is het voorwiel gespaakt rondom een HollowGram Lefty naaf. Het achterwiel heeft ook een eigen HollowGram naaf en deze is voorzien van een DT Swiss binnenwerk met ratchet. Op de wielen liggen een paar Vredestein Spotted Cat banden, al wordt de fiets standaard geleverd met een set Schwalbe’s. De carbon zadelpen, het carbon stuur en de aluminium stuurpen komen allen uit eigen fabriek.

Eerste indruk: Speels!

Bij het ophalen van de fiets springen de zilvergrijze letters op de onderbuis meteen in het oog. De kleurencombinatie vind ik heel gaaf gedaan en vanuit elke hoek kleurt hij anders. Het gewicht van deze Scalpel Hi-Mod Ultimate is 10.1 kg voor maat L. Wat dat betreft valt hij ook in het topsegment, zeker ook omdat dit ‘af-fabriek’ is waarbij de banden bijvoorbeeld nog niet tubeless staan. De eerste rit moet ik vooral weer even wennen aan de voorvork. Niet zo zeer qua gebruik, maar vooral qua uitzicht want voor je gevoel ontbreekt er toch een deel. Hier wen je wel snel aan, maar het blijft toch altijd een voorvork waar reacties op komen van mensen die minder bekend zijn op het gebied van mountainbikes.

De stijfheid van de Scalpel valt direct op wanneer je er mee wegrijdt. Hij is gemaakt om te racen en het nodigt ook uit om dat te doen. De aanzet is lekker direct en ook als je gaat staan op de pedalen voelt het als een stijf geheel. Met beide dempers gelocked wordt dit nog beter en op verharde wegen is hij dan enorm strak en direct. Ook met beide dempers aan reageert hij heel direct en vooral de achterkant reageert daarbij heel direct en stabiel. Iets dat niet bij alle full suspension frames vanzelfsprekend vind ik. De dempers kan je naar eigen voorkeur instellen en dat zorgt voor veel comfort en vooral ook veel grip bij het achterwiel. Bij trails met veel wortels of stenen vangt de demper de klappen goed op, en zorgt voor veel grip doordat het achterwiel goed in contact blijft met de ondergrond.

Snel en betrouwbaar

De combinatie van de korte achterbrug en luie balhoofdhoek geeft de fiets een wendbaar karakter. Ik rij op maat L maar de fiets voelt compact en stuurt direct en makkelijk, zonder dat dit nerveus wordt. Vooral op mooi lopende trails kan je daarmee de Scalpel lekker en vooral gecontroleerd door de bochten gooien. Dat geeft de fiets een speels karakter, terwijl je tijdens het klimmen vooral goed merkt dat alle kracht wordt gebruikt om vooruit te gaan.

De steile zitbuis zorgt ervoor dat je wat verder naar voren op de fiets zit en dat vind ik vooral erg fijn bij het klimmen, doordat je niet meer krampachtig op het puntje van je zadel hoeft te zitten. Als je weer lekker mag afdalen zijn de SRAM Level Ultimate remmen erg goed te doseren en zelfs met één vinger ook makkelijk te blokkeren voor een noodstop. Hiermee kan je heel gecontroleerd afdalen en geeft het de fiets een betrouwbaar gevoel.

Qua schakelen ben ik fan van de SRAM AXS groepsets als het gaat om offroad rijden. De achterderailleur heeft een strakke veerspanning waardoor de ketting weinig op het frame klappert, en goed op spanning blijft. De verhouding van het 34 voorblad met de 10-52 cassette is voor Nederland een perfecte combi, en mocht je toch lichter of zwaarder willen is een voorblad vrij eenvoudig te wisselen. Het schakelen gaat lekker direct en vertrouwd. Elke klik is ‘raak’ en ook meerdere tandjes kort achter op of afschakelen gaat probleemloos. Het schakelen is dan wel draadloos, toch heeft deze Scalpel veel kabels die vanaf het stuur komen. Natuurlijk heb je twee remkabels en daarnaast heeft de remote van de lockout nog twee kabels die naar de dempers lopen en dat oogt toch wat druk zo voor je stuur.

Specificaties

Cannondale Scalpel Hi-Mod Ultimate
Demper: Fox Float DPS Factory EVOL met 100 mm travel
Voorvork: Lefty Ocho Carbon met 100 mm travel
Crankstel: SRAM XX1 Eagle
Derailleur: SRAM XX1 Eagle AXS
Remmen: SRAM Level Ultimate
Stuur: Cannondale 1 Flat carbon
Zadelpen: Cannondale 1 UD
Gewicht: 10,1 KG (zelf gewogen)
Prijs: € 11.999,-

Conclusie

Ik geef toe dat € 11.999,- een enorme investering is voor deze Cannondale Scalpel Hi-Mod Ultimate, maar in vergelijk met de topmodellen van concurrerende merken is hij scherp geprijsd. De Scalpel fully is een lekker betrouwbare XC mountainbike die gemaakt is om te racen. Hij reageert heel direct, gaat goed vooruit en stuurt direct en betrouwbaar. Met de SRAM eTap AXS XX1 groep schakelt het feilloos en de Level Ultimate remmen van SRAM zijn goed te doseren en dat geeft vertrouwen. De dempers zorgen voor comfort en controle, mits deze natuurlijk goed zijn afgesteld. Klein minpuntje vind ik de hoeveelheid kabels voor het stuur, maar dat doet niets af aan de kwaliteit en de fijne eigenschappen van deze fiets. Qua looks heeft Cannondale wat mij betreft een schitterend design met de tinted red kleurstelling en zilveren logo’s waarmee je lekker opvalt!

via Cannondale