Niet alleen de professionele renners van Jumbo-Visma kunnen nu mountainbiken op een Cervélo. Ook voor normale stervelingen komt Cervélo’s eerste mountainbike op de markt. De ZHT-5 is een hardtail die speciaal op verzoek van Team Jumbo-Visma werd ontworpen voor met name Milan Vader.
Cervélo breidt offroad assortiment uit
Met de groei die Team Jumbo-Visma doormaakt, groeit fietsenmerk Cervélo mee. Van origine maakt Cervélo alleen super snelle racefietsen, maar als fietsensponsor van één van de grootste wielerploegen moest het assortiment worden uitgebreid. In navolging van een cyclocrosser (R5-CX) en gravelbike (Áspero) stapt Cervélo nu in wat mondiaal het grootste offroad segment is: mountainbike.
De nieuwe Cervélo ZHT-5 is speciaal ontworpen voor één van de beste mountainbikers in Nederland. Milan Vader is meervoudig Nederlands kampioen en rijdt onder contract van Team Jumbo-Visma. Eigenlijk had hij al moeten shinen op zijn nieuwe mountainbike in het afgelopen seizoen, maar door een zware val in april van dit jaar ging een streep door zijn hele seizoen. Inmiddels rijdt hij gelukkig weer wedstrijden in het profpeleton en maakt hij zich samen met Cervélo op voor de UCI World Cup van 2023 met de opening in Valkenburg.
Cervélo ZHT-5 in detail
De geometrie is in lijn met wat je kunt verwachten van een hedendaagse hardtail mountainbike. Een balhoofd hoek van 69 graden en een korte achtervork (430 mm chainstay) maken de bike wendbaar en snel volgens Cervélo. Het frame weegt in maat M 907 gram. Niet super licht, maar het kan zich meten met vergelijkbare mountainbikes van merken die al veel meer ervaring hebben in de offroad-markt. Ook opvallend is de keuze voor een BSA-bracket. In plaats van pressfit-cups, kun je nu op ‘ouderwetse’ wijze schroefdraad lagers monteren. Pressfit ontstond ooit vanwege het lichtere gewicht, maar BSA-brackets zijn wel onderhoudsvriendelijker en -armer waardoor ze beter bestand zijn tegen de elementen.
De vorkvork van de eerste Cervélo mountainbike is een RockShox SID SL Select of Ultimate met 100 mm travel. De wielen gaan nog niet mee in de 30 mm ontwikkeling en afhankelijk van het model monteert Cervélo een aluminium set Race Face ARC Offset van 27mm breed met E*Thirteen naaf of een set carbon Reserve 28 XC wielen van 28 mm breed. Op beide beschikbare modellen vind je een complete elektronische AXS SRAM-groep. Het topmodel heeft vanzelfsprekend een XX1-groep met Level Ultimate-remmen. Het andere model heeft de GX Eagle AXS-groep met de goedkopere Level TL-remmen. Afhankelijk van welk model je kiest, is het frame zwart met witte letters of pastelgroen met licht groene letters. Het gewicht van de totale mountainbike communiceert Cervélo niet. De prijzen in Dollars zijn $ 9.000,- voor het topmodel en $4.800,- voor GX versie.
Milan Vader krijgt een custom build Cervélo ZHT-5
Hoewel Cervélo’s eerste mountainbike bijna speciaal voor Milan Vader werd gebouwd, wijkt zijn eigen setup flink af van de modellen die beschikbaar zijn voor jou. Natuurlijk spuiten ze de ZHT-5 van Milan in Jumbo-geel, maar ook de afmontage is compleet anders. Dat is te zien in een Instagram post van hem vanuit het Franse Fréjus/ Saint Raphaël. Zo zien we bij hem een Fox factory (34 zie ik, maar waarschijnlijk zal hij een 32 als optie hebben) als voorvork en heeft hij Shimano XTR als groep. Wel maakt hij gebruik van de Reserve-wielset alleen met Vittoria-banden. Deze afwijkingen hebben natuurlijk alles te maken met de sponsorcontracten die Team Jumbo-Visma al heeft.
Verder ben ik benieuwd of Vader ook alle wereldbekerwedstrijden op deze mountainbike gaat rijden, want in sommige gevallen zal hij toch liever naar een full suspension model willen grijpen. Of werkt Cervélo daar inmiddels ook al aan achter de schermen en kunnen we die rond april komend jaar in Valkenburg verwachten?
Meer info over de eerste mountainbike van Cervélo.