Zelf een mountainbike opbouwen pak je zo aan – Trek Procaliber Gen 3

De meeste mensen kopen een mountainbike gewoon kant en klaar. Handig en eigenlijk altijd goedkoper. Maar dan heb je onderdelen die de fabrikant voor je heeft uitgezocht. En daarnaast is het ook ontzettend leuk om je eigen mountainbike vanaf het begin op te bouwen. Zo ontstaat namelijk meteen een speciale band met je nieuwe fiets. Wij hebben wat mooie onderdelen bij elkaar gesprokkeld en bouwen die op het nieuwste Trek Procaliber Gen 3 frame. In dit artikel vertellen we wat er komt kijken bij zelf je mountainbike opbouwen.

Grote kans dat je zelf regelmatig sleutelt aan je mountainbike. Als je daarmee enige ervaring hebt, is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om een complete MTB helemaal zelf op te bouwen. Het belangrijkste is dat alles bij elkaar past. Daar gaat dan ook vaak veel voorbereidend werk in zitten.

Frame als basis

Je begint altijd vanuit de basis: het frame. Dit is namelijk het letterlijke raamwerk dat alles bij elkaar moet houden en is daarnaast heel bepalend voor de maat. Het is dus altijd raadzaam om in ieder geval goed je maten te weten, voor je gaat bestellen. Het helpt om de maten van je huidige mountainbike over te nemen, en die te vergelijken met de geometrie van het frame dat je op het oog hebt.

De framemaat staat natuurlijk vast, maar met de zadelpen, de stuurpen en de stuurhoogte kun je uiteindelijk je definitieve maat bepalen. Begin met de zadelhoogte, dan (eventueel) de zadel setback, vervolgens de stuurhoogte en tot slot de lengte van de stuurpen (reach).

Onderdelen kiezen

Als je weet welk frame je wilt gebruiken, kies je daarna de andere onderdelen. En dat kan best even puzzelen zijn, want lang niet alles past zomaar op jouw frame. De details van wat er wél op of in jouw frame past, vind je eigenlijk altijd in de gebruikshandleiding van het frame. Daar vind je ook de kabelloop en onderdelen die al bij het frame komen, zoals bijvoorbeeld de balhoofdlagers.

Het ligt voor de hand om eerst een aandrijfgroep te kiezen. Let daarbij op dat je frame geschikt is en of alle kabels erdoor kunnen. Draadloos schakelen maakt dat al simpeler natuurlijk. Maar denk ook aan de ophanging van de derailleur. Zo moesten wij bijvoorbeeld een frame hebben met een UDH voor de hangerless derailleur uit de SRAM Eagle 90-groep. Ook is het raadzaam om naar de crankmaat en trapaslagers te kijken, want daar kan veel variantie in zitten.

Tot slot is het meeste gepuzzel misschien nog wel de remmen. Daarbij heb je namelijk te maken met het soort rem, de manier waarop die kan worden bevestigd en de maat van de remschijf die past in je frame. Mij heeft het geholpen om het af te kijken van het fabrieksmodel, omdat ik verder geen afwijkende wensen had. Grote kans dat je wel extra beugels of adapters nodig hebt, om de klauw zo in het frame te plaatsen dat die past over de remschijf die je kiest.

En dan ben je er nog niet. De wielen zijn ook van essentieel belang. Tenzij je een hele specifieke wens hebt voor wielen, helpt het om die pas te kiezen als je weet welke remmen je wilt plaatsen. Je zult namelijk moeten weten of de remschijven op de wielen passen (6-bouts of Center Lock). Een belangrijke maat voor de wielen is natuurlijk de diameter. Dat zal meestal 29 inch zijn. Maar minstens zo belangrijk is de velgbreedte, want die hangt samen met de maximale bandbreedte die in het frame past. Check dus nauwkeurig wat je bestelt en wat er past.

Opbouwen

Als je het huis een paar dagen later vol hebt staan met dozen, kun je beginnen met bouwen. Daarvoor is een aantal soorten gereedschap essentieel. Denk bijvoorbeeld aan een stevige bikestand. Maar zorg ook voor gereedschap als je lagers moet persen, bijvoorbeeld in de bracket. En ook een bleeding kit om de remleiding te ontluchten, heeft niet iedereen standaard in de gereedschapskoffer. Klein gereedschap als een tang voor de kabels, cassettesleutel en ijzerzaag zul je gegarandeerd nodig hebben.

Wij beginnen met het frame stevig ophangen en zorgen voor een ruim werkblad, zodat je snel dingen bij de hand hebt tijdens het bouwen. Het frame hangen we aan de zadelpen in het statief. Daarna beginnen we met de trapas persen en de vork inkorten en monteren. Monteer je de vork, dan kun je ook het stuur plaatsen en heb je het geraamte om de rest aan te monteren. Nu kun je ook de wielen gaan plaatsen en afhankelijk van de groep, kun je meteen de derailleur, cassette en ketting monteren.

Dan kom je op het punt dat je de kabels en (rem-)remmen kunt gaan plaatsen. Dat kan nogal een gepriegel zijn, want niet altijd laten kabels zich makkelijk door het frame leiden. Sowieso is het plaatsen van remkabels een karweitje, want je moet de remhendel van de kabel losmaken om hem door het frame te halen. Dat betekent dat je snel olie morst en opnieuw moet ontluchten. Als je voorzichtig werkt, dan valt het geklieder wel mee. Ook kun je meteen de kabels op lengte knippen, zodat het esthetisch goed zit.

De laatste stap is natuurlijk het afstellen van bijvoorbeeld de derailleur, maar ook de remklauwen. Loop ook alle boutjes nog een keer na en check of ze goed vast zitten, want je wilt niet dat er nog iets los zit wanneer je voor de eerste keer opstapt. Dat kan gevaarlijk zijn, maar ook voor schade aan je nieuwe mountainbike zorgen. Gebruik bij carbon een momentsleutel. Kortom, loop alles na en begin met een voorzichtige proefrit voor je echt op pad gaat.

Wat kost een custom build?

Voor het geld hoef je het niet te doen, want een kant-en-klaar model mountainbike uit de winkel of bij een dealer is eigenlijk altijd goedkoper. Dat komt omdat de onderdelen van die mountainbikes groot worden ingekocht door de fabrikant. Dus als jij als consument de onderdelen los koopt, ben je eigenlijk altijd duurder uit. Maar zoals benoemd, je maakt met een custom build wel iets unieks en kunt het de mountainbike precies zo samen stellen als jij dat wilt.

Om je een indruk te geven van wat deze mountainbike zou kosten hier de belangrijkste adviesprijzen op een rij. Het Trek Procaliber frame koop je voor € 1.499,-. De RockShox SID Ultimate heeft een adviesprijs van € 1.199,-. De FFWD Outlaw wielset kost online ook € 1.499,-. De prijs van de SRAM Eagle 90 mechanische groepset is € 730,- en de SRAM Motive Ultimate zijn € 600,-. Kleinere onderdelen zijn van Newman uit de Advanced-serie. Zadelpen: € 189,-, stuur en stuurpen: € 219,-. Reken dan nog zo’n € 400,- voor banden (Schwalbe Rick XC), zadel (Selle Italia SLR) en andere kleine onderdelen. En vergeet daarbij ook niet de vet, sealant en remolie die nodig zijn voor het monteren.

Kortom, onze custom build komt uit op een adviesprijs van € 6335,-. En dat is nog zonder de arbeid 😉

Specificaties

Frame: Trek Procaliber Gen 3
Voorvork: RockShox SID Ultimate Electric Red
Wielen: FFWD Outlaw
Banden: Schwalbe Rick XC Pro
Versnellingen: SRAM Eagle 90
Crankstel: SRAM Eagle 90
Ketting/Cassette: SRAM Eagle 90
Remmen: SRAM Motive Ultimate
Zadelpen: Newman Advanced Cockpit: Newman Advanced, 10 mm rise
Zadel: Selle Italia SLR