De F1-X van Olympia bestond al een tijdje, maar nu is het carbon frame aangepast en is de mountainbike verbeterd volgens Olympia. Het nieuwe frame is 100 gram lichter dan zijn voorganger en het zwaartepunt is dichter bij de grond geplaatst. Het voordeel hiervan zou je vooral bergafwaarts moeten merken, omdat de mountainbike wendbaarder wordt. Wat natuurlijk het meest opvalt is de nette verwerking van de achtervering in het frame.
De geïntegreerde achtervering maakt de mountainbike op het eerste oog netjes en clean. De kabels zijn keurig weggewerkt en de ophanging van de achtervering is mooi in het frame verwerkt. De verbeteringen die Olympia heeft doorgevoerd zijn interessant: zo zorgt het verplaatste zwaartepunt voor een stabielere fiets tijdens een afdaling en wordt de langere veerweg aan de voorkant van de fiets (110 millimeter) gecompenseerd met de vernieuwde geometrie. Iets dat je bij steeds meer cross country modellen ziet. De achtervering is niet alleen netjes verwerkt in het frame maar heeft nog iets interessants: doordat het draaipunt verlaagd en naar achteren is geplaatst, is de efficiëntie verbeterd waardoor de ophanging soepeler en nauwkeuriger werkt.
De fiets komt in twee kleuren: het strakke carbon zwart en een shiny paarse kleur. Je kunt de fiets bestellen in de maten S, M, L en XL en er zijn twee afmontages mogelijk: de zogeheten ‘Race GXE AXS’ versie komt met de Sram GXE AXS groepset en heeft de Rock Shox SID ULTIMATE voorvork. Voor de achtervering is de Rock Shox SIDLUXE ULTIMATE gebruikt.
De ‘Team 1S’ versie is afgemonteerd met de Shimano XT groepset en heeft de Rock Shox SID SELECT voorvork. De achtervork is dan weer de Rock Shox SIDLUXE SELECT.
Meer informatie vind je op de website van Olympia