Shimano mountainbike groepen – SLX / XT / XTR – dit zijn de verschillen

Het assortiment van Shimano-onderdelen voor de mountainbike is zeer uitgebreid. In totaal voert het bedrijf negen verschillende lijnen die soms ook meerdere series bevatten. In dit artikel vergelijken we de verschillen tussen de belangrijkste drie mountainbike groepen voor cross country en trail bikes.

De meeste mountainbikers zullen een keuze maken tussen de groepen SLX, Deore XT en XTR. Daarom vergelijken we die aan de hand van de belangrijkste onderdelen in dit artikel. We vergelijken de groepen in deze basisconfiguratie:

  • 1×12 speed
  • 171 mm q-factor (of wat daar dicht bij zit) en 32T voorblad
  • post mount remset met twee zuigers (waar ze er ook met 4 zuigers zijn)
  • inclusief ketting en cassette (10-51T)
  • exclusief remschijven en bottom bracket

Shimano SLX M7100

Nieuwe SLX groepen vind je alleen nog in de serie M7100. Dat is de 12 speed versie en die zal meestal in een 1×12 variant op een mountainbike zitten. De SLX groep heeft een groot aantal innovaties die de duurdere groepen ook hebben, maar is met een adviesprijs van € 699,- de meest betaalbare groep.

De derailleur kan overweg met maximale vertanding van 10-51. Ook is deze derailleur net als bij XT en XTR voorzien van een vergroot derailleurwieltje van 13 tanden onderin in de kooi. Daardoor blijft de ketting bij het klapperen beter in een rechtere lijn richting het voorblad. Ook heeft deze derailleur net als de duurdere versie Shadow RD+. Dat is Shimano’s kettingstabilisator op de derailleur die zorgt dat er spanning op de kooi blijf waardoor die er eveneens minder snel afvliegt.

De shifter waarmee je de derailleur bedient, heeft 2 Way Release. Daarmee kun je zowel met je duim als je wijsvinger zwaarder schakelen. Dat hendeltje kan namelijk twee kanten op bewegen. Al jaren hebben shifters van Shimano – dus ook SLX – Rapidfire Plus. In één beweging schakel je daar meerdere tanden lichter.

De remgrepen van SLX zijn voorzien van 2 vingers hendels met Reach Adjust, waarmee je zonder gereedschap afstelt hoe ver de remgreep van het stuur afstaat. Ook heeft SLX Servo Wave. Daardoor grijpen de remmen van Shimano in vergelijking met andere merken echt aanzienlijk sneller aan en die ervaring heb je dus ook in de meest betaalbare groep van deze vergelijking. Je merkt door het snelle aangrijpmoment dat je inderdaad heel genuanceerd kunt remmen. Echt een pluspunt van Shimano-remmen.

SLX is verkrijgbaar met en zonder I-SPEC EV. Met I-SPEC kun je de shifter 20 graden draaien en 14 mm naar links of rechts verstellen, zodat je hand op de meest ergonomische manier de mountainbike kan bedienen. De remklauw van SLX heeft remblokken met of zonder koelvin en past op schijven van 140 tot 203 mm . De volledige remset heeft ICE-technology, net als de duurdere twee groepen. Die technologie zorgt voor betere warmteafvoer.

Cassettes van Shimano SLX zijn alleen verkrijgbaar voor hun eigen Micro Spline body, want de cassettes hebben allemaal 10 tanden als zwaarste versnelling. Voor cassettes op HG-body’s moet je dus uitwijken naar andere groepen. De cassette voor 1X12 is er in 10-51T, waarbij het grootste blad van aluminium is en de 11 andere bladen van staal. De ketting is voorzien van Sil-tec, een coating met fluordeeltjes die de frictie van de aandrijving vermindert.

De SLX-crankset met Hollowtech passing voor het bottom bracket heeft 30, 32 of 34 tanden op het voorblad dat is voorzien van Dynamic Chain Engagement+ ook net als XT en XTR. Dat is een profiel met verschillende vormen en diktes tanden waardoor de ketting het best blijft zitten. De cranks hebben een Q-factor van 172, 178 of 181 (breedte tussen de linker- en rechterpedaal).

Veel onderdelen zijn van goedkopere materialen zoals staal en kunststof.

Belangrijkste kenmerken Shimano SLX

In afwerking en bediening merk je wel dat Shimano SLX de goedkoopste groepset is. Veel onderdelen zijn van goedkopere materialen zoals staal en kunststof, terwijl de duurdere groepen ook echt wel een meer solide gevoel hebben. Toch voelen de onderdelen niet goedkoop en is de duurzaamheid van SLX echt wel op orde.

De belangrijkste kenmerken van de meest betaalbare groep, Shimano SLX:

  • Veel bewezen eigenschappen en techniek uit eerdere versies van de duurdere groepen, zoals 2 Way Release in de shifter en I-SPEC EV voor ergomische afstelling.
  • De remkracht en -snelheid is echt in orde in deze meest betaalbare groep. Mede door ICE-Technologie.
  • De groep voelt iets goedkoper door meer gebruik van goedkopere materialen als kunststof en staal.

Shimano Deore XT M8100

In de volksmond ook wel XT, maar officieel heet deze groep voluit Deore XT. Het was in 1982 de eerste groepset voor een mountainbike ooit en pas later kwam Shimano met lijnen als XTR, SLX en (de meest verwarrende in deze context) Deore. Vanzelfsprekend wil Shimano geen afstand doen van die historische verwijzing, dus vandaar dat ze nog steeds Deore XT als naam voor deze groep voeren.

Deore XT is de groep met de meeste soorten onderdelen. Grofweg komt dat voort uit drie verschillende lijnen die ze binnen de groep voeren. Zo is er een specifieke E-MTB groepset met zelfs Di2, maar ook een serie met Linkglide technologie voor duurzamer en dagelijks gebruik in urban-, tour- en stadsfietsen. De sportieve groep Deore XT M8100 is net als SLX voorzien van Hyperglide+. Dat zorgt ten opzichte van Linkglide voor veel vloeiender schakelen en is daardoor minder duurzaam.

De derailleur heeft functioneel best veel dezelfde eigenschappen als SLX, maar voelt veel soepeler vanwege o.a. de afgesloten lagers in de derailleurwieltjes. Je merkt tijdens het trappen dat je minder weerstand hebt en ik ervaar ook iets minder geluid van de aandrijflijn. Daarnaast kan de Shadow RD+ die de ketting op spanning houdt net als bij SLX en XTR aan de buitenkant worden afgesteld zonder demontage van de derailleur. Je hebt in in deze groep de keuze tussen lange kooi (tot max. 51) en korte kooi (tot max. 45T).

Het grootste verschil ervaar je met XT in de shifter, die veel meer solide aanvoelt door bijvoorbeeld de rubberen grip in de triggers en een steviger mechaniek. Daarnaast kan je met Rapidfire Plus in één beweging vier in plaats van drie versnellingen lichter schakelen. Ook deze shifter kan aan een I-SPEC EV geschikte remhendel (ook 20 graden draaibaar en 14 mm verschuifbaar). De remklauw heeft functioneel geen verschillen, maar is een fractie lichter en op de scharnier van de remhendel voelt steviger aan.

De cassette met Micro Spline zijn eveneens verkrijgbaar of 10-51T, maar hebben de 2 grootste kransen zijn van aluminium en de andere 10 kransen van staal. Dat levert de grootste gewichtswinst ten opzichte van SLX op in deze groep (12% lichter). Alleen de grootste twee kransen zijn van aluminium welke sneller slijten dan staal, maar die kransen gebruik je relatief weinig en de wrijving is verdeeld over een groter oppervlak dan bij kleinere tandwielen. De ketting heeft hetzelfde gewicht als de SLX-ketting, maar is wel voorzien van een betere coating waardoor minder frictie in de aandrijving zou moeten zitten.

De crank van XT weegt nagenoeg evenveel als bij SLX, maar bij XT is veruit de meeste keuze mogelijk. Zo zijn er cranks met bladen van 28T en 36T, naast de gebruikelijke 30, 32 en 34. Ook heeft deze crank meer lengtes. Naast 165, 170 en 175 mm ook een extra lange 180 mm. De Q-factor lopen net als SLX van 172, 178 naar 181 mm.

Een hele goede groep, zeker met het oog op de prijs-kwaliteit.

Belangrijkste kenmerken Shimano Deore XT

Shimano Deore XT is met een adviesprijs onder € 1000,- echt een hele goede groep, zeker met het oog op de prijs-kwaliteit. Het is een middenklasse groep, die eerder neigt naar de rijervaring van XTR dan van SLX. Voor het grootste deel van de mountainbikers, ook wedstrijdrijders, zal Shimano XT echt hun verwachtingen waarmaken en misschien wel overtreffen.

De belangrijkste kenmerken van de middenklasse groep, Shimano Deore XT:

  • Solide en vloeiende schakelervaring met name door de goede samenstelling in de shifter en derailleur.
  • Verreweg de meeste keuze en opties, zodat je de groep precies kunt samenstellen op je wensen.
  • Slim gebruik van de duurzame materialen, maar niet veel lichter dan SLX.

Shimano XTR M9100

De duurste en beste groep voor competitieve mountainbikers met een adviesprijs van € 1.999,-. XTR is de meest efficiënte aandrijving, met de meeste technische innovaties en het laagste gewicht. In de samenstelling waarmee we de groepen vergelijken is XTR bijna 16% lichter dan XT met een totaalgewicht van 2104 gram.

De derailleur is 15% lichter dan XT en is voorzien van een carbon kooi voor stijfheid en gewichtsbesparing. Verder heeft deze de meeste draaipuntbusjes (8) die zorgen voor de beweging van de derailleur. De busjes zijn voorzien van een fluorcoating die de duurzaamheid ten goede komt. Ook de shifter heeft Shimano iets lichter weten te maken, terwijl het binnenwerk van de shifter is voorzien van meer lagers die zorgen voor de meest soepele schakelervaring.

De cassette is 20% lichter dan de cassette in de XT groep en dat komt met name door het gebruik van titanium. De drie grootste kransen zijn van aluminium, dan 5 kransen van titanium en nog vier kransen van staal. De cassette voor de 1X12 is er in 10-51T. De ketting heeft een iets andere verchroming en afwerking dan XT, maar heeft ook holle pennetjes om de plaatjes te verbinden en is daarmee een 10 gram lichter.

Remhendels en shifters zijn ook I-SPEC EV geschikt, maar hebben een groter afstelbereik. Je kunt de shifter maar liefst 60 graden draaien in plaats van 20 graden bij SLX of XT. Er zijn twee remhendels, eentje met een wieltje, zodat je zonder gereedschap het bereik van de hendel kan afstellen. Deze variant hebben we meegenomen in het vergelijk, omdat SLX en XT alleen hendels met dat wieltje hebben. Er is ook een remhendel zonder dit wieltje. Dit is de lichtste optie want deze weegt slecht 66 in plaats van 97 gram.

De crankset van XTR is zo’n 10% lichter dan bij XT, maar gek genoeg niet van carbon. Waar andere merken kiezen voor carbon cranks in het hoogste segment blijft Shimano bij aluminium. De cranks hebben een lengte van 165, 170 of 175 mm. De XTR crank kan wel overweg met een grotere ketting, namelijk 55 mm ten opzichte van 52 mm. Hierdoor is een groter bereik van voorblad en cassette mogelijk. Q-factors op een XTR crank zijn 162, 168, 171 en 174 mm.

De grootste gewichtsbesparing zit in de remklauw van XTR. Een indrukwekkende winst van 30% komt door het gebruik van titanium. De mono-body is uit één koud gesmeed blok materiaal gemaakt en weegt slechts 386 gram voor een set. Schijven met een diameter van 204 mm zijn helaas niet mogelijk (140, 160 en 180 mm wel). Ook heeft de 2 zuiger klauw geen optie voor koelvinnen op de remblokken, maar de 4 zuigerklauw van XTR wel.

Alles is stijf en maakt vloeiende en lichte bewegingen.

Belangrijkste kenmerken Shimano XTR

Shimano XTR is niet alleen licht, maar voelt ook echt licht en soepel aan. Van de remhendels tot de shifter, alles is stijf en maakt vloeiende en lichte bewegingen. Ook bij XTR geniet je natuurlijk van de genuanceerde remervaring die alle Shimano-groepen hebben. Voor mountainbikers die het beste van het beste willen en daarmee ook kiezen voor een aanzienlijk lichtere groep, is XTR echt een uitkomst.

De belangrijkste kenmerken van de topgroep, Shimano XTR:

  • Uitzonderlijk licht door gebruik van de beste materialen, zoals titanium.
  • Soepel, stijf en een in gebruik zeer vloeiend. Je merkt echt dat alles om efficiënte draait bij XTR.
  • Voor de competitieve mountainbiker de juiste keus, vanwege de ergonomische gezien de meeste afstelmogelijkheden, zoals in de crank en shifters.

Conclusie

Shimano weet heel goed een breed segment mountainbikegroepen aan te bieden. Letterlijk voor elke doelgroep is wel een bijpassende set. In de basis kun je zeggen dat SLX, XT en XTR alle basisfunctionaliteiten in huis hebben en je dus eigenlijk geen ‘foute’ keus kunt maken. De verschillen zijn vooral nuances en innovaties in de duurdere groepen.

De grootste verschillen zijn duurzaamheid en prestatie. Dit is ook voornamelijk waarom de prijzen uiteenlopen. Presentatie is daarbij eigenlijk tweeledig. Enerzijds is het de schakelprestatie van hoe soepel de groep schakelt en aanvoelt, maar anderzijds is het ook de efficiëntie die een groep heeft waardoor zo min mogelijk energie van de rijder verloren gaat.

Ben je op zoek naar betaalbaarheid, duurzaamheid en een lange levensduur? Kies dan voor SLX. De materialen zijn solide en de materialen hebben een lange levensduur. De groep voelt minder solide aan, maar zal je op het gebied van slijtage niet teleurstellen. Met een adviesprijs van € 699,- voor de hele groep, zijn vervangingsonderdelen overigens ook nog heel prijsvriendelijk.

Shimano Deore XT heeft de beste balans tussen prestatie, duurzaamheid en prijs. Het is de ideale groep voor mountainbikers die echt wat verwachten van een groep tegen nog steeds een scherpe prijs. Deore XT schakelt en voelt veel soepeler en vloeiender, dan SLX. De groep heeft functioneel ook alles in huis wat je bij XTR terugvindt, maar heeft een uitgebreidere keuze in soorten onderdelen. Met het oog op prestatie en duurzaamheid is het de meest gunstige keuze voor een adviesprijs van € 949,-.

Kosten nog moeite gespaard en zie je vooral een dikke winst in gewicht en prestatie.

Meer dan twee keer zo duur is Shimano XTR met een adviesprijs van € 1.999,-. Daarbij zijn uiteraard kosten nog moeite gespaard en zie je vooral een dikke winst in gewicht en prestatie. In de XTR-groep vind je veel gebruik van titanium en dat heeft een prijs. Uiteraard levert het wel een flinke gewichtswinst op en is de aandrijving daardoor het meest efficiënt. XTR is in alles op en top en elk detail komt voort uit innovatie. Verder heeft XTR de meeste ergonomische afstelmogelijkheden. Wil je echt het maximale uit je energie overbrengen op de mountainbike of kies je voor estetisch het beste, dan kies je voor XTR.

Shimano heeft naast deze drie mainstream cross country en trail groepen ook nog instapgroepen onder de naam Deore (M6100) en Cues. Verder zijn nog specifiekere groepen beschikbaar. Voor downhill is er Shimano Saint en enduro rijders kunnen kiezen voor Shimano Zee. Shimano Alivio, Acera en Altus vind je vooral op goedkopere (stads- & tour-)fietsen of mountainbikes.

Meer info over alle groepen bij Shimano.